slavcylinder koppling

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

slavcylinder koppling

Post by knotan »

har ju som bekant meckat dit en bmw zf låda från 525tds på min volvo.
sen en 765 platta med std lammel från en m535.
probbset är att jag misstänker att min huvudclyinder till kopplingen är lite mindre än bmw:ns.
kopplingen kopplar ut först sista cm ner mot golvet,
har testat ändra utväxlingen på pedalen men det hjälpte inte iom att huvudcylindern redan trycktes hela vägen.

så frågan är om det finns nån mindre slavcylinder från bmw att tillgå. dvs en som trycker längre med samma mängd olja, jag inser att den kommer blir mer tungtrampad men det får jag väll leva med...
Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

en kompis har samma fenomen på sin m3a
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Har du några org. slangar kvar som det kan flexa i? I många fall så krävs stålomspunnen slang eller rör men det kanske du redan tänkt på :?:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

fulingbusen wrote:Har du några org. slangar kvar som det kan flexa i? I många fall så krävs stålomspunnen slang eller rör men det kanske du redan tänkt på :?:

det sitter kopparör hela vägen så har svårt å tro att det flexxar :roll:

tänkte att det kanske finns mindra slavcylindrar på tex 320 eller någe iom att det antagligen sitter klenare tryckplattor på dem att det inte krävs lika mycket "utväxlin" eller vad man kallar det när det handlar om hyudralik
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Misstänkte att du tänkt på det men man vet aldrig :wink:

Jag kan kika på en slavcylinder som ligger i garaget imorgon, kommer från 320 e30
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ja har du lust å göra det vore det asschysst :wink:
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

jag kan ta med en slavcylinder som damasken är trasig på till norrköping, ska dit imorgon eller tisdag
/Per
a.k.a. Jevlar
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Per Eriksson wrote:jag kan ta med en slavcylinder som damasken är trasig på till norrköping, ska dit imorgon eller tisdag

ja kan du göra det vore det nice, kunde jag jämföra om det är nån skillnad.
annars så ska jag till linköping imorrn kväll med ESC grabbarna.
jaja hursomhelst, du kan väll dra ett sms eller så om du kommer till stan så kan jag möta upp dej nånstans :?:
0735 461153
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har kollat nu å den från e30 är mindre, den ligger på 20.6mm i diam. å den från e34 ligger på 22.2 i diam, så det borde ju bli en del skillnad
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Svarva till en ny pinne som är längre till slavcylindern så är probl. löst.
3430cc sugis
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Andersson wrote:Svarva till en ny pinne som är längre till slavcylindern så är probl. löst.

du har inte läst hyudralik i skolan va :roll:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det är det jag menar, pinnen har ju inget som helst med slaglängden på cylindern å göra
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

mattisE30tk wrote:Fast det kanske är så att du har ett dödläge på pinnen. Att den inte börja trycka förs den är en halv centermeter ut.
Då skulle man nog kunna förlänga pinnen den biten som fattas..

nej,
det kunde man inte alls, den är fjäderbelastad hela vägen ut nämligen
börjar låta som innne på volvoforumet, skärpning :lol:
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Konstigt för jag åker själv en 535:a med 765 platta och standard lamell och min koppling tog också precis innan golvet, visade sig att det är mer spel i kopplingsarmen med denna tryckplatta av någon anledning, så jag svarvade till en längre pinne och nu är kopplingen perfekt!

Så visst funkar det även om man inte läst hydralik i skolan... :wink:
3430cc sugis
Post Reply