Page 1 of 3
328 Vev
Posted: 14 Oct 2009, 15:25
by MarcoE36
Tjena!
Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?
/Marco
Posted: 14 Oct 2009, 15:36
by daniel.e
För att få 0.3l mer
Re: 328 Vev
Posted: 14 Oct 2009, 15:36
by plato
MarcoE36 wrote:Tjena!
Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?
/Marco
för de är längre slag, mer volym! ; )
Posted: 14 Oct 2009, 15:43
by MarcoE36
Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
Posted: 14 Oct 2009, 16:19
by _Kalle_
mer volym är väl oftast alltid att föredra.
Slaget är 84mm på m52b28 veven och 75mm på m20b25 veven.
Posted: 14 Oct 2009, 17:00
by ramberg
MarcoE36 wrote:Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
Nu får folk rätta mig om jag skriver fel..
Dieslar brukar väl ha längre slag bl.a
Kortfattat:
Längre slag så minskas rpm antalet där effekten ligger. (man kan säga att rödmarkering blir längre ner)
Korta slag så blir den mer "varvvillig".
I detta fall så kommer du inte märka så markant skillnad på motorns varvvillighet så vis mer än att motorn får mer bottendrag med m52 veven och ger mer effekt vid turbokonvertering.
Posted: 14 Oct 2009, 17:48
by daniel.e
I princip så jo.
Posted: 14 Oct 2009, 18:06
by Thörn
man får troligtvis mer vridmoment över hela registret med samma kammar.
Vrid X Varvtal=effekt
Posted: 14 Oct 2009, 18:15
by Bmwandreas
Med samma kammar flyttar man ner registret med mer volym.
Posted: 14 Oct 2009, 19:04
by MarcoE36
Nu hänge jag inte med men ni menar att man ska ha kammarna från m52 motorn också då??? eller missförstod jag:p
En lite fråga, jag ska börja med ett snikbygge för sommarn vad ska jag använda för delar för bästa prestandaden av dessa motorerna:
M52B28
M50B25
Jag har båda kompletta och i fina skick.
T.ex är Kammar, Stakar och Kolvar bättre från 328 maskin? :/
/Marco
Posted: 14 Oct 2009, 20:15
by ramberg
Frågan är vad du ska ha för slags motor? sug eller turbokonv.?
i vilket fall skulle jag ta M50n och sno vev ifrån m52.. alublock i m52 som håller för mindre sägs det..
Posted: 14 Oct 2009, 23:46
by Daniel86
Alu blocket är inte att föredra om man ska överladda.
Veven i 2.8 är väl dessutom smidd medans den i 2.5 är gjuten.
Posted: 15 Oct 2009, 00:20
by odd
har m50b25an vanos eller inte?
turbo eller sugis?
Posted: 15 Oct 2009, 02:13
by MarcoE36
Ursäkta hade brottom när jag skrev :p Maskin skall turbo konvereras!
Jag ska bygga på M50 Blocket såklart och M50 maskin är ICKE VANOS medans M52 maskin är VANOS!
/Marco
Posted: 15 Oct 2009, 03:00
by _Kalle_
Inte för att vara sån... men M50 finns med vanos, är enbart årsmodell 91 och 92 som inte har vanos, resten har det.
Posted: 15 Oct 2009, 23:41
by odd
ok då lär du köra:
-m52 vev
-135mm stakarna ur m50in.
-kolvarna ur m52. ( är osäker på om kolvarna funkar men jag har för mej de. annars så funkar m50 vanos kolvar.)
någon med störe vetskap får gärna rätta mej här!
annars sök. jag vet att de har skrivits massor om de här.
Posted: 16 Oct 2009, 02:31
by MarcoE36
Jag har sökt runt lite men hittare inte allt.. :/
Men blir denna uppsättningen bra:
M50 Block
M52 Vev
M50 ICKE Vanos Stakar
M52 Vanos Kolvar
Men toppen då?" Ska man köra M50 ICKE Vanos topp eller M52 Vanos topp?
/Marco