Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
MarcoE36
Posts: 453 Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg
Post
by MarcoE36 » 14 Oct 2009, 15:25
Tjena!
Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?
/Marco
daniel.e
Posts: 35 Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland
Post
by daniel.e » 14 Oct 2009, 15:36
För att få 0.3l mer
plato
Posts: 452 Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg
Post
by plato » 14 Oct 2009, 15:36
MarcoE36 wrote: Tjena!
Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?
/Marco
för de är längre slag, mer volym! ; )
MarcoE36
Posts: 453 Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg
Post
by MarcoE36 » 14 Oct 2009, 15:43
Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
_Kalle_
Posts: 1151 Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje
Post
by _Kalle_ » 14 Oct 2009, 16:19
mer volym är väl oftast alltid att föredra.
Slaget är 84mm på m52b28 veven och 75mm på m20b25 veven.
Karl Jansson, 070-4406777
ramberg
Posts: 1081 Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna
Post
by ramberg » 14 Oct 2009, 17:00
MarcoE36 wrote: Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
Nu får folk rätta mig om jag skriver fel..
Dieslar brukar väl ha längre slag bl.a
Kortfattat:
Längre slag så minskas rpm antalet där effekten ligger. (man kan säga att rödmarkering blir längre ner)
Korta slag så blir den mer "varvvillig".
I detta fall så kommer du inte märka så markant skillnad på motorns varvvillighet så vis mer än att motorn får mer bottendrag med m52 veven och ger mer effekt vid turbokonvertering.
daniel.e
Posts: 35 Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland
Post
by daniel.e » 14 Oct 2009, 17:48
I princip så jo.
Thörn
Posts: 3134 Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG
Post
by Thörn » 14 Oct 2009, 18:06
man får troligtvis mer vridmoment över hela registret med samma kammar.
Vrid X Varvtal=effekt
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 14 Oct 2009, 18:15
Med samma kammar flyttar man ner registret med mer volym.
MarcoE36
Posts: 453 Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg
Post
by MarcoE36 » 14 Oct 2009, 19:04
Nu hänge jag inte med men ni menar att man ska ha kammarna från m52 motorn också då??? eller missförstod jag:p
En lite fråga, jag ska börja med ett snikbygge för sommarn vad ska jag använda för delar för bästa prestandaden av dessa motorerna:
M52B28
M50B25
Jag har båda kompletta och i fina skick.
T.ex är Kammar, Stakar och Kolvar bättre från 328 maskin? :/
/Marco
ramberg
Posts: 1081 Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna
Post
by ramberg » 14 Oct 2009, 20:15
Frågan är vad du ska ha för slags motor? sug eller turbokonv.?
i vilket fall skulle jag ta M50n och sno vev ifrån m52.. alublock i m52 som håller för mindre sägs det..
Daniel86
Posts: 1072 Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora
Post
by Daniel86 » 14 Oct 2009, 23:46
Alu blocket är inte att föredra om man ska överladda.
Veven i 2.8 är väl dessutom smidd medans den i 2.5 är gjuten.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
odd
Posts: 574 Joined: 08 Feb 2009, 23:53
Post
by odd » 15 Oct 2009, 00:20
har m50b25an vanos eller inte?
turbo eller sugis?
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
MarcoE36
Posts: 453 Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg
Post
by MarcoE36 » 15 Oct 2009, 02:13
Ursäkta hade brottom när jag skrev :p Maskin skall turbo konvereras!
Jag ska bygga på M50 Blocket såklart och M50 maskin är ICKE VANOS medans M52 maskin är VANOS!
/Marco
_Kalle_
Posts: 1151 Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje
Post
by _Kalle_ » 15 Oct 2009, 03:00
Inte för att vara sån... men M50 finns med vanos, är enbart årsmodell 91 och 92 som inte har vanos, resten har det.
Karl Jansson, 070-4406777
odd
Posts: 574 Joined: 08 Feb 2009, 23:53
Post
by odd » 15 Oct 2009, 23:41
ok då lär du köra:
-m52 vev
-135mm stakarna ur m50in.
-kolvarna ur m52. ( är osäker på om kolvarna funkar men jag har för mej de. annars så funkar m50 vanos kolvar.)
någon med störe vetskap får gärna rätta mej här!
annars sök. jag vet att de har skrivits massor om de här.
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
MarcoE36
Posts: 453 Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg
Post
by MarcoE36 » 16 Oct 2009, 02:31
Jag har sökt runt lite men hittare inte allt.. :/
Men blir denna uppsättningen bra:
M50 Block
M52 Vev
M50 ICKE Vanos Stakar
M52 Vanos Kolvar
Men toppen då?" Ska man köra M50 ICKE Vanos topp eller M52 Vanos topp?
/Marco