328 Vev

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

328 Vev

Post by MarcoE36 »

Tjena!

Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?

/Marco
daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

Post by daniel.e »

För att få 0.3l mer
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Re: 328 Vev

Post by plato »

MarcoE36 wrote:Tjena!

Jag har en Vev från (M52 328) liggandes och ska börja bygga min (M50 325) maskin och undrar varför folk vill ha veven i sin M50 maskin?

/Marco
för de är längre slag, mer volym! ; )
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

mer volym är väl oftast alltid att föredra.
Slaget är 84mm på m52b28 veven och 75mm på m20b25 veven.
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

MarcoE36 wrote:Men jag har för mig jag har hör att det blir typ längre register men segare med ena och kortare men rappare med andra stämmer det och vilken är vilken isf? :p
Nu får folk rätta mig om jag skriver fel..

Dieslar brukar väl ha längre slag bl.a

Kortfattat:
Längre slag så minskas rpm antalet där effekten ligger. (man kan säga att rödmarkering blir längre ner)

Korta slag så blir den mer "varvvillig".

I detta fall så kommer du inte märka så markant skillnad på motorns varvvillighet så vis mer än att motorn får mer bottendrag med m52 veven och ger mer effekt vid turbokonvertering.
daniel.e
Posts: 35
Joined: 16 Nov 2008, 17:53
Location: Åland

Post by daniel.e »

I princip så jo.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

man får troligtvis mer vridmoment över hela registret med samma kammar.
Vrid X Varvtal=effekt
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Med samma kammar flyttar man ner registret med mer volym.
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

Nu hänge jag inte med men ni menar att man ska ha kammarna från m52 motorn också då??? eller missförstod jag:p

En lite fråga, jag ska börja med ett snikbygge för sommarn vad ska jag använda för delar för bästa prestandaden av dessa motorerna:

M52B28
M50B25

Jag har båda kompletta och i fina skick.

T.ex är Kammar, Stakar och Kolvar bättre från 328 maskin? :/

/Marco
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Frågan är vad du ska ha för slags motor? sug eller turbokonv.?

i vilket fall skulle jag ta M50n och sno vev ifrån m52.. alublock i m52 som håller för mindre sägs det..
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

Alu blocket är inte att föredra om man ska överladda.

Veven i 2.8 är väl dessutom smidd medans den i 2.5 är gjuten.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

har m50b25an vanos eller inte?
turbo eller sugis?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

Ursäkta hade brottom när jag skrev :p Maskin skall turbo konvereras!

Jag ska bygga på M50 Blocket såklart och M50 maskin är ICKE VANOS medans M52 maskin är VANOS!

/Marco
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Inte för att vara sån... men M50 finns med vanos, är enbart årsmodell 91 och 92 som inte har vanos, resten har det.
Karl Jansson, 070-4406777
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

ok då lär du köra:
-m52 vev
-135mm stakarna ur m50in.
-kolvarna ur m52. ( är osäker på om kolvarna funkar men jag har för mej de. annars så funkar m50 vanos kolvar.)

någon med störe vetskap får gärna rätta mej här!

annars sök. jag vet att de har skrivits massor om de här.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
MarcoE36
Posts: 453
Joined: 06 Oct 2009, 04:15
Location: Göteborg

Post by MarcoE36 »

Jag har sökt runt lite men hittare inte allt.. :/

Men blir denna uppsättningen bra:

M50 Block
M52 Vev
M50 ICKE Vanos Stakar
M52 Vanos Kolvar

Men toppen då?" Ska man köra M50 ICKE Vanos topp eller M52 Vanos topp?

/Marco
Post Reply