Page 1 of 1

Nolla M50 - nollning korrekt?

Posted: 11 Oct 2009, 18:03
by tovebrink
Jag måste nolla min M50B25. Har nollat kammarna enligt Haynes boken.

Med en sån här:
Image

Räcker det dock med att nolla veven med hjälp av markeringarna på triggerhjulet eller behöver man en sån där "pinne" till svänghjulet för att det ska bli bra?
Image

Posted: 11 Oct 2009, 22:17
by odd
de räcker med markeringen på triggerskivan. se till att de e rätt markering bara :wink:

Posted: 12 Oct 2009, 07:56
by tovebrink
odd wrote:de räcker med markeringen på triggerskivan. se till att de e rätt markering bara :wink:


Den "lilla" markeringen bör det väl vara då som är inringad?

Posted: 12 Oct 2009, 08:03
by bmw_fredde
Sitter ett sträck nånstans där det står OT den markeringen är det..

Posted: 12 Oct 2009, 08:41
by tovebrink
bmw_fredde wrote:Sitter ett sträck nånstans där det står OT den markeringen är det..


Nu såg jag OT-märkningen. Va skönt bara att montera ihop allt då snart :)

Posted: 12 Oct 2009, 10:50
by odd
vars har du köpt "nollnings pinnen"?

Posted: 12 Oct 2009, 12:54
by tovebrink
Jag har ingen "nollningspinne" endast den utskurna plåten till kammarna.

Posted: 12 Oct 2009, 13:20
by odd
haha ja de va den jag syftade på :D

Posted: 12 Oct 2009, 13:54
by tovebrink
Den fixade svärmor åt mig i deras vattenskärningsmaskin...finns mått och allt i Haynesboken för att göra en.

Posted: 12 Oct 2009, 15:36
by odd
varför har inte jag en svärmor med såna prylar? :(

Posted: 16 Oct 2009, 19:22
by tovebrink
Ser det här ut att vara en korrekt nollning för er som vet? Är själv så jäkla skraj att det blir fel. Och ja dom främre nockarna på kammarna är mot varandra.

Låsning för kamaxlarna...
Image

Kamdrev...
Image

Ska markeringarna vara så här eller är något fel?
Image

Veven nollad vid markeringarna...
Image

Posted: 17 Oct 2009, 00:21
by odd
ser bra ut tycker jag. dra runt motorn 2 varv och se så att allt stannar på samma makeringar.

markeringarna på kammdreven har väl ingen betydelse så länge allt annat står där de ska och kedjan e sträckt på rätt sida?

Posted: 17 Oct 2009, 07:37
by tovebrink
odd wrote:ser bra ut tycker jag. dra runt motorn 2 varv och se så att allt stannar på samma makeringar.

markeringarna på kammdreven har väl ingen betydelse så länge allt annat står där de ska och kedjan e sträckt på rätt sida?


Stäckt på rätt sida? Är ju sträckt med dom sträckarna som finns...dvs. sträckaren för kedjan mellan kammarna och sträckaren för kedjan mellan kam och vev.

Posted: 17 Oct 2009, 16:10
by odd
jo men när du lyfter på kamdrevet och kedjan så ska du sträcka (om kedjan är slak) den högra sidan när du står framför motorn. sträckaren sitter ju på vänstra. om man sträcker fel sida eller att kedjan slakar lite på båda sider så hamnar ju kammarna efter veven när du drar runt motorn.

Posted: 25 Oct 2009, 21:30
by Recca
Lånar tråden lite =)

har kollat runt lite på forumet men hittar inget.. hur ska kammana stå om man ska köra med dubbla insugskammar

MVH

Posted: 26 Oct 2009, 10:21
by Thörn
"Avgaskammen" blir vriden moturs så fyrkantänden ligger inte plant längre på den, kan vara bra att veta. Jag ställde både insus och avgas att öppna på 0.8mm vid överlapp.