Nolla M50 - nollning korrekt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Nolla M50 - nollning korrekt?

Post by tovebrink »

Jag måste nolla min M50B25. Har nollat kammarna enligt Haynes boken.

Med en sån här:
Image

Räcker det dock med att nolla veven med hjälp av markeringarna på triggerhjulet eller behöver man en sån där "pinne" till svänghjulet för att det ska bli bra?
Image
Last edited by tovebrink on 16 Oct 2009, 19:33, edited 1 time in total.
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

de räcker med markeringen på triggerskivan. se till att de e rätt markering bara :wink:
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

odd wrote:de räcker med markeringen på triggerskivan. se till att de e rätt markering bara :wink:


Den "lilla" markeringen bör det väl vara då som är inringad?
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Sitter ett sträck nånstans där det står OT den markeringen är det..
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

bmw_fredde wrote:Sitter ett sträck nånstans där det står OT den markeringen är det..


Nu såg jag OT-märkningen. Va skönt bara att montera ihop allt då snart :)
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

vars har du köpt "nollnings pinnen"?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

Jag har ingen "nollningspinne" endast den utskurna plåten till kammarna.
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

haha ja de va den jag syftade på :D
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

Den fixade svärmor åt mig i deras vattenskärningsmaskin...finns mått och allt i Haynesboken för att göra en.
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

varför har inte jag en svärmor med såna prylar? :(
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

Ser det här ut att vara en korrekt nollning för er som vet? Är själv så jäkla skraj att det blir fel. Och ja dom främre nockarna på kammarna är mot varandra.

Låsning för kamaxlarna...
Image

Kamdrev...
Image

Ska markeringarna vara så här eller är något fel?
Image

Veven nollad vid markeringarna...
Image
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

ser bra ut tycker jag. dra runt motorn 2 varv och se så att allt stannar på samma makeringar.

markeringarna på kammdreven har väl ingen betydelse så länge allt annat står där de ska och kedjan e sträckt på rätt sida?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
tovebrink
Posts: 27
Joined: 27 Aug 2009, 19:04
Location: Västervik
Contact:

Post by tovebrink »

odd wrote:ser bra ut tycker jag. dra runt motorn 2 varv och se så att allt stannar på samma makeringar.

markeringarna på kammdreven har väl ingen betydelse så länge allt annat står där de ska och kedjan e sträckt på rätt sida?


Stäckt på rätt sida? Är ju sträckt med dom sträckarna som finns...dvs. sträckaren för kedjan mellan kammarna och sträckaren för kedjan mellan kam och vev.
Mvh
Joakim Tovebrink
Bmw 528iA -86
Saab 9-3 Aero -01
http://www.rabiatmotor.com" onclick="window.open(this.href);return false;
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

jo men när du lyfter på kamdrevet och kedjan så ska du sträcka (om kedjan är slak) den högra sidan när du står framför motorn. sträckaren sitter ju på vänstra. om man sträcker fel sida eller att kedjan slakar lite på båda sider så hamnar ju kammarna efter veven när du drar runt motorn.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Recca
Posts: 13
Joined: 14 Sep 2009, 13:16
Location: Karlskrona

Post by Recca »

Lånar tråden lite =)

har kollat runt lite på forumet men hittar inget.. hur ska kammana stå om man ska köra med dubbla insugskammar

MVH
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

"Avgaskammen" blir vriden moturs så fyrkantänden ligger inte plant längre på den, kan vara bra att veta. Jag ställde både insus och avgas att öppna på 0.8mm vid överlapp.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply