Page 1 of 1

m20 vs m30 (liter/effekt)

Posted: 10 Oct 2009, 19:50
by RickardP
Sitter och funderar på varför m30 har så mycket lägre liter effekt än m20?

m20b25: 69hk per liter
m30b35: 60,5hk per liter

vad är det som gör att det skiljer så mycket, för är inte motorerna rätt lika ändå?

Posted: 10 Oct 2009, 19:54
by Tysken
M20 toppen har mycket bättre kanalutformning, åtminstone på insugssidan.

Posted: 10 Oct 2009, 21:59
by Pimplaren
Behöver inte så jävla mkt mos när man har bigblock ;)

Posted: 10 Oct 2009, 22:19
by robbz
vad grundar du den här funderingen på? :)

har ingen som helst betydelse.....det kan jämföras med att s50b30 har mer effekt per liter jämfört med bigblockaren s38b38!
-dvs 95hk per liter mot 89hk per liter.....men helt ointressant i slutändan!

/mvh

Posted: 10 Oct 2009, 22:55
by RickardP
Ne vara väll mest intresserad av vad som gjorde att det blev den effekt höjningen. T.ex bättre flöde på insuget, kanalerna i toppen osv.?
Men som sagt har väll ingen betydelse i slutändan då man trimmar 8)

Posted: 10 Oct 2009, 23:30
by dgyldmark
Intressant tänk, Finns flödes papper här inne vet jag på m20, dock inte till m30 vad jag hittat. Någon kanske har flödat en std m30b35:a?

Jag har papper på kammar sedan 70 talet på m30.

Forska vidare så reder vi ut detta

Posted: 11 Oct 2009, 10:59
by RickardP
Så här såg det ut med 47/38 ventiler (allt original)

Lyft flöde in/ut
2 50 / 38
4 101 / 69
6 140 / 104
8 167 / 128
10 186 / 143
12 200 / 150
14 207 / 156
Detta hitta jag på savarturbo.

Posted: 11 Oct 2009, 20:55
by Carlsson
RickardP wrote:
Så här såg det ut med 47/38 ventiler (allt original)

Lyft flöde in/ut
2 50 / 38
4 101 / 69
6 140 / 104
8 167 / 128
10 186 / 143
12 200 / 150
14 207 / 156
Detta hitta jag på savarturbo.
asså en fiat panda flödar såppas :roll: vilken motor är det?

Posted: 11 Oct 2009, 21:10
by RickardP
Ska vara en helt standar b35.

Posted: 11 Oct 2009, 21:18
by Mattias Sandgren
Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.

Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).

Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.

Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.

Posted: 28 Oct 2009, 19:14
by RickardP
Mattias Sandgren wrote:Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.

Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).

Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.

Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.
Okej. Intressant :) För grejen är ju att m30b35 t.ex skulle hamna runt 240hk om den hade samma liter/effekt som m20b25, vilket är en väldigt hög effekt ökning i sughästar från de 211 orginal. Nu går det väll inte riktigt att spekulera så i verkligheten, men det känns ju som det skulle kunna gå att hämta mer effekt på m30 toppen än i m20?
Har kört båda motorerna i e34 och det känns ju att m30 har ett lite "snällare" register.

Posted: 29 Oct 2009, 10:53
by malte
Bonusfråga i ämnet, Vad gjorde alpina med m30b35 för att få 254hp? ( alpina b6, b10 )

Posted: 29 Oct 2009, 11:47
by IQ-tuning