m20 vs m30 (liter/effekt)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
m20 vs m30 (liter/effekt)
Sitter och funderar på varför m30 har så mycket lägre liter effekt än m20?
m20b25: 69hk per liter
m30b35: 60,5hk per liter
vad är det som gör att det skiljer så mycket, för är inte motorerna rätt lika ändå?
m20b25: 69hk per liter
m30b35: 60,5hk per liter
vad är det som gör att det skiljer så mycket, för är inte motorerna rätt lika ändå?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
M20 toppen har mycket bättre kanalutformning, åtminstone på insugssidan.
Lars 0708-520373
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M5 Touring
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Behöver inte så jävla mkt mos när man har bigblock 

MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
vad grundar du den här funderingen på?
har ingen som helst betydelse.....det kan jämföras med att s50b30 har mer effekt per liter jämfört med bigblockaren s38b38!
-dvs 95hk per liter mot 89hk per liter.....men helt ointressant i slutändan!
/mvh

har ingen som helst betydelse.....det kan jämföras med att s50b30 har mer effekt per liter jämfört med bigblockaren s38b38!
-dvs 95hk per liter mot 89hk per liter.....men helt ointressant i slutändan!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.
Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).
Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.
Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.
Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).
Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.
Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.
Okej. IntressantMattias Sandgren wrote:Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.
Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).
Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.
Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.

Har kört båda motorerna i e34 och det känns ju att m30 har ett lite "snällare" register.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)