m20 vs m30 (liter/effekt)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

m20 vs m30 (liter/effekt)

Post by RickardP »

Sitter och funderar på varför m30 har så mycket lägre liter effekt än m20?

m20b25: 69hk per liter
m30b35: 60,5hk per liter

vad är det som gör att det skiljer så mycket, för är inte motorerna rätt lika ändå?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

M20 toppen har mycket bättre kanalutformning, åtminstone på insugssidan.
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Behöver inte så jävla mkt mos när man har bigblock ;)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

vad grundar du den här funderingen på? :)

har ingen som helst betydelse.....det kan jämföras med att s50b30 har mer effekt per liter jämfört med bigblockaren s38b38!
-dvs 95hk per liter mot 89hk per liter.....men helt ointressant i slutändan!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Ne vara väll mest intresserad av vad som gjorde att det blev den effekt höjningen. T.ex bättre flöde på insuget, kanalerna i toppen osv.?
Men som sagt har väll ingen betydelse i slutändan då man trimmar 8)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Intressant tänk, Finns flödes papper här inne vet jag på m20, dock inte till m30 vad jag hittat. Någon kanske har flödat en std m30b35:a?

Jag har papper på kammar sedan 70 talet på m30.

Forska vidare så reder vi ut detta
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Så här såg det ut med 47/38 ventiler (allt original)

Lyft flöde in/ut
2 50 / 38
4 101 / 69
6 140 / 104
8 167 / 128
10 186 / 143
12 200 / 150
14 207 / 156
Detta hitta jag på savarturbo.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

RickardP wrote:
Så här såg det ut med 47/38 ventiler (allt original)

Lyft flöde in/ut
2 50 / 38
4 101 / 69
6 140 / 104
8 167 / 128
10 186 / 143
12 200 / 150
14 207 / 156
Detta hitta jag på savarturbo.
asså en fiat panda flödar såppas :roll: vilken motor är det?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Ska vara en helt standar b35.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.

Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).

Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.

Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Mattias Sandgren wrote:Det är jag som flödat den, och kan bekräfta att den var helt standard. Toppen var från en E34 535 -90.

Den flödar inte dåligt för att vara en topp med 2 ventiler/cyl, det finns betydligt sämre (Volvo) och bättre (Mercedes).

Eftersom det är svårt att förbättra flödet i kanalerna utan att höja kanalerna ordentligt så är bästa trimningen att sätta dit mera kamaxel. Att göra en seriös topp kräver att man tittar på ventilfjädrar och vippor.

Att M20 skulle ha bättre utformning, tja.. dom är lika kass tycker jag. Att det skiljer i effekt/liter har mer med cylindervolym och gas-hastigheter att göra, en M30 har samma kamaxel-profil som M20, när den egentligen behöver mera duration/lyft för att det ska bli bättre.
Får jag spekulera så är inte skillnaden så stor när man får ta bort alla strypningar och skit som sitter i andningsvägarna (in och ut) på dom.
Okej. Intressant :) För grejen är ju att m30b35 t.ex skulle hamna runt 240hk om den hade samma liter/effekt som m20b25, vilket är en väldigt hög effekt ökning i sughästar från de 211 orginal. Nu går det väll inte riktigt att spekulera så i verkligheten, men det känns ju som det skulle kunna gå att hämta mer effekt på m30 toppen än i m20?
Har kört båda motorerna i e34 och det känns ju att m30 har ett lite "snällare" register.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
malte
Posts: 153
Joined: 01 Oct 2006, 15:37
Location: Vagnhärad

Post by malte »

Bonusfråga i ämnet, Vad gjorde alpina med m30b35 för att få 254hp? ( alpina b6, b10 )
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
Post Reply