Försäljningsfråga Del.2 Ursprungligen postad av Pizza
Posted: 07 Oct 2009, 15:12
Jag vill ju inte hänga ut nån jag vet ju inte riktigt vem som har "klantat" sig, men man måste ju sätta sig i min sits?
Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Ja visst, sätta sig i en rättsal, ta en stor jägarbössa och börja vifta?
Så vill inte jag lösa detta problemet..
Vad hade NI gjort?? Från BÅDAs sidor!
Del.1 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ja somsagt.
Jag köpte en S38B38 som var helrenoverad med diverse uppgraderingar, tex omslipade kamaxlar, chippad styrbox, smidda CP kolvar osv.
Glad var jag!
Jag blev lovad en "nästan fabriksny" motor som var ihopskruvad av Ärtan på fritiden.
Samt Ärtan sa att "allt är nytt så allt borde funka."
Kanoners!
När Franzens skruvade upp motorn så såg det ut som den hade gått väldigt få mil, det var inte ens avlagringar på kolvarna! Så att den var renoverad det kunde han köpa, eller väldigt bra tvättad! MEN!
Hur som helst, nu till det tråkiga.
Motorn drar olja pga utav fel ringsats till de specialbeställda kolvarna.
Kolvarna är orginal komp.
Blocket var borrat till borr 95 och kolvarna är 94.96 om jag inte missminner mig! "Det var mycket mått från den lokala motorfirman."
Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Sa detta är omöjligt, Oljeringen ska inte ha ett spel på ca 1mm. För oljeringen är 2.88, vilket ska vara en standard för CP, om jag inte missminner mig så fanns det 3 olika dimensioner på oljeringarna som CP använder.
Den enda tänkbara lösningen Franzens Motor här i Örnsköldsvik och HighSpeed Racing kunde klura ut, var att den som hade beställt kolvarna, förmodligen Engson Motor i Västerås eller Pizza som var försäljaren av motorn, hade skrivit fel mått, där det skulle stå 2.88 på oljeringsspåret står det, det uppmätta oljeringsspåret 3.94.
Först köper man en helrenoverad motor som sägs vara ihopskruvad av en känd skruvare som har byggt ihop flera motorer och laddat på massor utav laddtryck och dom har pallat det.
Sen bygger man en bil till motorn och anpassar den, har byggt den här bilen i 2år nu.
Stoppar i motorn och kör 40mil och hittar ett fel.
Nu i värstafall måste jag köpa nya överdim kolvar med ny ringsats, ELLER om det finns så CP kan specialtillverka en 3.94ringsats. Highspeed skulle kolla om det finns en överdim oljering så jag kan svarva upp spåren i en svarv på jobbet, men vafan motorn är ju helrenoverad?
Jag köpte den ju inte till ett jätte vrakpris så det är VÄRT att lägga ut dessa pengar på denhär grejen.
Nu står jag här med en motor som är istortsett värdelös för utan kolvar så har jag ju en motor som drar olja, och det gör väl inte en högprestanda M-Motor ifrån BMW?
Så jag vädjar till er, är det NÅN kolvtillverkare ni vet av som använder ett oljespår som är 3.94mm brett? Mått osv kan jag få tag på, jag kan nog få Franzens att mäta upp allt, men om det inte existerar så är det väl förgäves?
Så kostnader då,
Först inköp av motorn
Rivning av motor Franzens
Felsökning av motorn Franzens
Ihopmontering av motorn Franzens
Slutnota? En ny volvo V70 uppskattningsvis..
Jag vill ju inte hänga ut nån, men man måste ju sätta sig i min sits? Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Ja visst, sätta sig i en rättsal, ta en stor jägarbössa och börja vifta?
Så vill inte jag lösa detta problemet. Jag vill ha en motor som funkar!.
Vad hade NI gjort?? Från BÅDAs sidor!
Stort tack på förhand!
MVH Fredrik Mehlin
Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Ja visst, sätta sig i en rättsal, ta en stor jägarbössa och börja vifta?
Så vill inte jag lösa detta problemet..
Vad hade NI gjort?? Från BÅDAs sidor!
Del.1 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ja somsagt.
Jag köpte en S38B38 som var helrenoverad med diverse uppgraderingar, tex omslipade kamaxlar, chippad styrbox, smidda CP kolvar osv.
Glad var jag!
Jag blev lovad en "nästan fabriksny" motor som var ihopskruvad av Ärtan på fritiden.
Samt Ärtan sa att "allt är nytt så allt borde funka."
Kanoners!
När Franzens skruvade upp motorn så såg det ut som den hade gått väldigt få mil, det var inte ens avlagringar på kolvarna! Så att den var renoverad det kunde han köpa, eller väldigt bra tvättad! MEN!
Hur som helst, nu till det tråkiga.
Motorn drar olja pga utav fel ringsats till de specialbeställda kolvarna.
Kolvarna är orginal komp.
Blocket var borrat till borr 95 och kolvarna är 94.96 om jag inte missminner mig! "Det var mycket mått från den lokala motorfirman."
Problemet är dock att oljeringen har ett spår som är 3.94mm och enligt Generalagenten av CP Pistons i sverige "High Speed" tror jag företaget hette.
Sa detta är omöjligt, Oljeringen ska inte ha ett spel på ca 1mm. För oljeringen är 2.88, vilket ska vara en standard för CP, om jag inte missminner mig så fanns det 3 olika dimensioner på oljeringarna som CP använder.
Den enda tänkbara lösningen Franzens Motor här i Örnsköldsvik och HighSpeed Racing kunde klura ut, var att den som hade beställt kolvarna, förmodligen Engson Motor i Västerås eller Pizza som var försäljaren av motorn, hade skrivit fel mått, där det skulle stå 2.88 på oljeringsspåret står det, det uppmätta oljeringsspåret 3.94.
Först köper man en helrenoverad motor som sägs vara ihopskruvad av en känd skruvare som har byggt ihop flera motorer och laddat på massor utav laddtryck och dom har pallat det.
Sen bygger man en bil till motorn och anpassar den, har byggt den här bilen i 2år nu.
Stoppar i motorn och kör 40mil och hittar ett fel.
Nu i värstafall måste jag köpa nya överdim kolvar med ny ringsats, ELLER om det finns så CP kan specialtillverka en 3.94ringsats. Highspeed skulle kolla om det finns en överdim oljering så jag kan svarva upp spåren i en svarv på jobbet, men vafan motorn är ju helrenoverad?
Jag köpte den ju inte till ett jätte vrakpris så det är VÄRT att lägga ut dessa pengar på denhär grejen.
Nu står jag här med en motor som är istortsett värdelös för utan kolvar så har jag ju en motor som drar olja, och det gör väl inte en högprestanda M-Motor ifrån BMW?
Så jag vädjar till er, är det NÅN kolvtillverkare ni vet av som använder ett oljespår som är 3.94mm brett? Mått osv kan jag få tag på, jag kan nog få Franzens att mäta upp allt, men om det inte existerar så är det väl förgäves?
Så kostnader då,
Först inköp av motorn
Rivning av motor Franzens
Felsökning av motorn Franzens
Ihopmontering av motorn Franzens
Slutnota? En ny volvo V70 uppskattningsvis..
Jag vill ju inte hänga ut nån, men man måste ju sätta sig i min sits? Vad hade ni själv gjort i samma sits och vad hade ni krävt av säljaren och motormekanikern? Vad kan man göra?
Ja visst, sätta sig i en rättsal, ta en stor jägarbössa och börja vifta?
Så vill inte jag lösa detta problemet. Jag vill ha en motor som funkar!.
Vad hade NI gjort?? Från BÅDAs sidor!
Stort tack på förhand!
MVH Fredrik Mehlin