Page 1 of 1
inför vinterns motorkonservering
Posted: 29 Sep 2009, 18:45
by r.ivars
tja.
Tänkte som säkert alla andra plocka ner motorn i molekyler för att slänga ihop med lite fräsha delar inför nästa säsong..
Etanol sägs ju vara aggressivt när det får ligga och dra sig i soppasystemet en längre tid.. Har fått känslan av att det gör det då många fått problem..
Tänkte
köra ur bränslesystemet (starta upp) med bensin.
Plocka ner dumpen och teflonbehandla dumpen .
Plocka isär wastegaten och rengöra ifrån ev sot. Behandla membranet med något?
Ultraljudstvätta spridarna (polare gör det för kaffepengar).
Självklart byta ut alla slitagedelar..
Lägga lyftarna i olja.
Dränka bottendelen i WD-40 efter tvätt så det inte rostar. Även kolvar och stakar, kammar osv.
Nån som har några fler knep och knåp?
Posted: 29 Sep 2009, 18:47
by Bmwandreas
Vi ska även byta ringar och kolvbultar

Posted: 29 Sep 2009, 19:08
by Nisse Järnet
Plocka ner motorn? Nej varför det?

Dock tänkte jag byta olja och filter samt tanka i bensin och starta en stund. Är väl bara dra ner fuel multen med typ 35%?
Kommer säkert dra ut och sladda lite nån fin torr vinterdag

Posted: 29 Sep 2009, 19:15
by Ludde
Bara tanka bensin o köra ett par timmar och ställa den. har kört ca 1000mil o två år utan att plocka isär nåt. men det är väl dax snart!
Posted: 29 Sep 2009, 19:40
by Grefven
batteriet bör man fulladda och ställa torrt och rent på något som inte håller vätska (som ett betonggolv).
ställ in en torrboll i coupen och byt den vid behov. om man nu har inredning i bilen strö råttgift i garaget.
Posted: 29 Sep 2009, 19:47
by erik@e30
Plocka ut framstolarna & fixa till en bra madrass eller något annat mjukt & knö in...
Jag föredrar Dun täcket & dun kudde, Men e de kalt i garaget så e en varm sovsäck att föredra.

Posted: 29 Sep 2009, 19:48
by Strandholm
- byta framvagn till en standard så man får på 15"
- montera isdäck
Bullen, är du säker på det där med betonggolv? Hört det omvända nämligen.
Edit:
Googlade lite snabbt och fick fram detta:
36. Är det en myt att inte lagra batterier på betonggolv?
Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet
http://www.batteriexpressen.se/faq.htm
Posted: 29 Sep 2009, 20:07
by Grefven
det kan helt klart vara en myt. jag hörde det av en anställd på batteridepån. och det är ju ingen vetenskapsman.
om inte annat så kan man ju snubbla på det om det står på golvet =)
en sak är då säkert. att batteri som inte används under lång tid och som tappar spänning av någon anledning blir kasst.
Posted: 30 Sep 2009, 21:00
by Carlsson
bullen! wrote:
en sak är då säkert. att batteri som inte används under lång tid och som tappar spänning av någon anledning blir kasst.
Ofta blir dom bra igen om man tok laddar dom en stund på starthjälps läget med en rejäl laddare, det ska koka ordentligt
Men det är ju helt klart bättre att underhålls ladda.
annars brukar jag göra som strandholm och slänga på isdäck när sjön är frusen

Posted: 30 Sep 2009, 21:19
by jorgen
betonggolv i garaget blir oftast kallare än på en hylla. kyla tar död på ett bilbatteri
Posted: 30 Sep 2009, 21:48
by r.ivars
Bmwandreas wrote:Vi ska även byta ringar och kolvbultar

låter vettigt som vanligt
