inför vinterns motorkonservering

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

inför vinterns motorkonservering

Post by r.ivars »

tja.

Tänkte som säkert alla andra plocka ner motorn i molekyler för att slänga ihop med lite fräsha delar inför nästa säsong..

Etanol sägs ju vara aggressivt när det får ligga och dra sig i soppasystemet en längre tid.. Har fått känslan av att det gör det då många fått problem..

Tänkte

köra ur bränslesystemet (starta upp) med bensin.

Plocka ner dumpen och teflonbehandla dumpen .

Plocka isär wastegaten och rengöra ifrån ev sot. Behandla membranet med något?

Ultraljudstvätta spridarna (polare gör det för kaffepengar).

Självklart byta ut alla slitagedelar..

Lägga lyftarna i olja.

Dränka bottendelen i WD-40 efter tvätt så det inte rostar. Även kolvar och stakar, kammar osv.

Nån som har några fler knep och knåp?
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi ska även byta ringar och kolvbultar :wink:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Plocka ner motorn? Nej varför det? :D Dock tänkte jag byta olja och filter samt tanka i bensin och starta en stund. Är väl bara dra ner fuel multen med typ 35%?

Kommer säkert dra ut och sladda lite nån fin torr vinterdag :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

Bara tanka bensin o köra ett par timmar och ställa den. har kört ca 1000mil o två år utan att plocka isär nåt. men det är väl dax snart!
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Grefven

Post by Grefven »

batteriet bör man fulladda och ställa torrt och rent på något som inte håller vätska (som ett betonggolv).

ställ in en torrboll i coupen och byt den vid behov. om man nu har inredning i bilen strö råttgift i garaget.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Plocka ut framstolarna & fixa till en bra madrass eller något annat mjukt & knö in...

Jag föredrar Dun täcket & dun kudde, Men e de kalt i garaget så e en varm sovsäck att föredra. :wink:

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

- byta framvagn till en standard så man får på 15"
- montera isdäck

:)

Bullen, är du säker på det där med betonggolv? Hört det omvända nämligen.

Edit:

Googlade lite snabbt och fick fram detta:
36. Är det en myt att inte lagra batterier på betonggolv?
Det finns en gammal myt om att inte lagra batterier på betonggolv - det är exakt vad det är - en myt. Denna gamla historia har funnits i ca 100 år och dateras tillbaka då batterikärlen gjordes av trä och asfalt. Syran kunde läcka ut och bilda en sakta urladdande krets genom det nu syrablöta och ledande golvet
http://www.batteriexpressen.se/faq.htm
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Grefven

Post by Grefven »

det kan helt klart vara en myt. jag hörde det av en anställd på batteridepån. och det är ju ingen vetenskapsman.

om inte annat så kan man ju snubbla på det om det står på golvet =)

en sak är då säkert. att batteri som inte används under lång tid och som tappar spänning av någon anledning blir kasst.
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

bullen! wrote:
en sak är då säkert. att batteri som inte används under lång tid och som tappar spänning av någon anledning blir kasst.
Ofta blir dom bra igen om man tok laddar dom en stund på starthjälps läget med en rejäl laddare, det ska koka ordentligt :twisted:
Men det är ju helt klart bättre att underhålls ladda.
annars brukar jag göra som strandholm och slänga på isdäck när sjön är frusen :D
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

betonggolv i garaget blir oftast kallare än på en hylla. kyla tar död på ett bilbatteri
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Bmwandreas wrote:Vi ska även byta ringar och kolvbultar :wink:
låter vettigt som vanligt :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply