Pelko - BMW M3 E36 3.2l
Posted: 22 Sep 2009, 01:58
Det finns säkert en del som läst mina tidigare projekktrådar men främst den senaste om min Imolaröda E30. Jag har tröttnat på att ha en bil helt i delar och suget för att skruva ihop allt så det blir tillräckligt bra finns inte idag. Jag ska låta bilen stå tills suget finns igen att skruva.
I vinter tänkte jag "ta det lugnt" med bilar och enbart göra små modifieringar. Detta var rätt svårt innan jag hade någon bil, så jag köpte mig en BMW M3 E36 3.2l.
Bilen i fråga är Frankrike-import år 2000 och har idag passerat 15.000 mil. Alcantra/mocca-inredning och helt original överallt utöver powerflexbussningar som någon tidigare ägare monterat. Finns inte många originalbussningar kvar i bilen.
Trådens innehåll kommer inte intressera er som söker ett projekt där bilen rivs i molekyler. Jag tror projektet snarare intresserar er som vill se en förfinad M3´a som nästa år kommer rulla mycket på bana. Jag kommer fota väldigt mycket och lägga in många bilder, som jag tidigare brukar göra i mina projekttrådar. Så mycket bilder på små, diskreta, fräna, lämpliga och inte minst, nödvändiga uppdateringar kommer ske.
Jag har lite planer inför nästa år och vi får se hur dessa ändras med tiden. Jag kommer köra bilen året om, även vintertid, så bilen kommer inte bli stående längre stunder.
Planerna är kortfattat:
* Ordentlig genomgång av hela bilen. Byta slitna komponenter, rostiga skruvar, glappande delar osv. Hjulhus, underrede och chassidetaljer ska rengöras noga, på plats.
* En sitta-still stol för banåkning, org stolar ska sitta i för gatkörning.
* Lämplig ratt för skönare grepp.
* Till våren ska samtliga bromsskivor bytas ut. Vettigare belägg ska monteras ihop med
någon lämplig bromsvätska och givetvis stålomspunna bromsslangar.
* Bussningarna sitter i redan, får se hur de fungerar vid aktiv och hård körning. Något
chassie-kit ska inhandlas. Vilket återstår att se till våren.
* Org 17" hjulen ska blästras och lackas och få R-däck monterade.
* 4st CSL-fälgar ska köpas för gatkörning.
* Annat avgassystem för mindre vikt och fränare ljud.
* Stötfångare fram och bak samt speglar ska lackas till våren så de blir fräsha.
Utöver de lite större sakerna ovan så ska en ordentlig service för motorn göras och jag ska putsa och förfina det mesta. Bilen kommer inte bli en renodlad banbil utan snarare än förfinad M3a som har kvar lite av sin original-changer.
Jag kommer löpande lägga in uppdateringar som sker. Det hade varit kul att redan i år prova bankörning men jag känner att det blir för tidigt då jag nyss köpte bilen och bromsarna som sitter på nu knappt klarar aktiv gatkörning, de har varit med några mil.
Tips och åsikter är alltid välkomna, oavsett sort!
Jag skrev lite om hur jag upplevde bilen igår. Det kan ni läsa om här om ni är intresserade: http://www.zatzy.com/media/354575-text-ny-bil-bmw-m3-e36.html
Bilder:
Här är en bild med CSL-hjulen PS´ade på min bil. E46an äger en kompis till mig.
Mvh
I vinter tänkte jag "ta det lugnt" med bilar och enbart göra små modifieringar. Detta var rätt svårt innan jag hade någon bil, så jag köpte mig en BMW M3 E36 3.2l.
Bilen i fråga är Frankrike-import år 2000 och har idag passerat 15.000 mil. Alcantra/mocca-inredning och helt original överallt utöver powerflexbussningar som någon tidigare ägare monterat. Finns inte många originalbussningar kvar i bilen.
Trådens innehåll kommer inte intressera er som söker ett projekt där bilen rivs i molekyler. Jag tror projektet snarare intresserar er som vill se en förfinad M3´a som nästa år kommer rulla mycket på bana. Jag kommer fota väldigt mycket och lägga in många bilder, som jag tidigare brukar göra i mina projekttrådar. Så mycket bilder på små, diskreta, fräna, lämpliga och inte minst, nödvändiga uppdateringar kommer ske.
Jag har lite planer inför nästa år och vi får se hur dessa ändras med tiden. Jag kommer köra bilen året om, även vintertid, så bilen kommer inte bli stående längre stunder.
Planerna är kortfattat:
* Ordentlig genomgång av hela bilen. Byta slitna komponenter, rostiga skruvar, glappande delar osv. Hjulhus, underrede och chassidetaljer ska rengöras noga, på plats.
* En sitta-still stol för banåkning, org stolar ska sitta i för gatkörning.
* Lämplig ratt för skönare grepp.
* Till våren ska samtliga bromsskivor bytas ut. Vettigare belägg ska monteras ihop med
någon lämplig bromsvätska och givetvis stålomspunna bromsslangar.
* Bussningarna sitter i redan, får se hur de fungerar vid aktiv och hård körning. Något
chassie-kit ska inhandlas. Vilket återstår att se till våren.
* Org 17" hjulen ska blästras och lackas och få R-däck monterade.
* 4st CSL-fälgar ska köpas för gatkörning.
* Annat avgassystem för mindre vikt och fränare ljud.
* Stötfångare fram och bak samt speglar ska lackas till våren så de blir fräsha.
Utöver de lite större sakerna ovan så ska en ordentlig service för motorn göras och jag ska putsa och förfina det mesta. Bilen kommer inte bli en renodlad banbil utan snarare än förfinad M3a som har kvar lite av sin original-changer.
Jag kommer löpande lägga in uppdateringar som sker. Det hade varit kul att redan i år prova bankörning men jag känner att det blir för tidigt då jag nyss köpte bilen och bromsarna som sitter på nu knappt klarar aktiv gatkörning, de har varit med några mil.
Tips och åsikter är alltid välkomna, oavsett sort!
Jag skrev lite om hur jag upplevde bilen igår. Det kan ni läsa om här om ni är intresserade: http://www.zatzy.com/media/354575-text-ny-bil-bmw-m3-e36.html
Bilder:
Här är en bild med CSL-hjulen PS´ade på min bil. E46an äger en kompis till mig.
Mvh