Page 1 of 2

schims diff

Posted: 06 Sep 2009, 21:13
by PBRacing
0.5mm shims för att spänna upp bmw:s stora diffbroms.

är det till e30:ns stora eller till stora e28 klumpen?

mvh

Posted: 07 Sep 2009, 00:04
by markus
Stora E28 dom hade inte tagit fram några till stora E30 senast jag fråga iaf.

Posted: 07 Sep 2009, 07:39
by PBRacing
aha okej.. tackar

Posted: 07 Sep 2009, 10:21
by RoDe
du spänner ju inte upp den och får mer bromsverkan med ett schims, ändrar bara förspänningen.

mer bromsverkan=fler lameller

Posted: 07 Sep 2009, 10:55
by PBRacing
aha ok.. diffar e inte min grejj :p men mobimek lr va dom heter har ju några 75% kitt ere nån som vet om de e nått å ha å va de kostar?

Posted: 16 Sep 2009, 16:11
by plato
PBRacing wrote:aha ok.. diffar e inte min grejj :p men mobimek lr va dom heter har ju några 75% kitt ere nån som vet om de e nått å ha å va de kostar?


finns inte kvar, var för dyrt o göra, men 40% har dem, kostar 2000kr!

Posted: 16 Sep 2009, 19:36
by Micke johansson
Vart ska det dära shimset in ? är helt ute på hal is på det området.

Posted: 18 Sep 2009, 17:16
by Nobbe
75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.

Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.

Posted: 16 Oct 2009, 14:29
by Pilliam
Någon som har ritningar på hur shimsen ser ut? tänkte göra eget och behöver det innan helgen

den behöver klara upp emot 500hk

stora 188 huset till e30

Posted: 16 Oct 2009, 14:56
by M3JONAS
Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.

Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.


Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?

Posted: 16 Oct 2009, 21:01
by Pilliam
Går det att shimsa diffen på plats på bilen? är det mycket besvärligare än att ha den lös?
ingen som vet om man kan tillverka den själv?

Posted: 16 Oct 2009, 21:51
by RoDe
Pilliam wrote:Någon som har ritningar på hur shimsen ser ut? tänkte göra eget och behöver det innan helgen

den behöver klara upp emot 500hk

stora 188 huset till e30


alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menar :roll: .

har du en vanlig diff är det inget att ha till 500hk. en lamelldiff du ska ha.

Posted: 16 Oct 2009, 21:52
by RoDe
Pilliam wrote:Går det att shimsa diffen på plats på bilen? är det mycket besvärligare än att ha den lös?
ingen som vet om man kan tillverka den själv?


du måste plocka ner diffen och ha isär hela diffen. går att skära till ett schims, men då måste du va stadig på hand och få den i rätt mått och ganska rund då anläggningsytan där kupolfjädern trycker är längst ut på kanten.

mät på en floater el. lamell hur stor diameter du ska ha på schimset sen väljer du en tjocklek på den.

Posted: 17 Oct 2009, 01:52
by Pilliam
RoDe wrote:alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menar :roll: .

har du en vanlig diff är det inget att ha till 500hk. en lamelldiff du ska ha.


Jag har en lamelldiff, och jag trodde att när man spänner den med ett till shims så spänner man den så den inte börjar slira lika lätt när man kör mer effekt?

Och nu behöver jag köpa en ny packbox så jag kan lika gärna beställa shims från ppf, så får man det rätt från början.

Posted: 17 Oct 2009, 23:44
by dgyldmark
Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.

Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.


Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?

Posted: 18 Oct 2009, 00:26
by Nobbe
M3JONAS wrote:
Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.

Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.


Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?


dgyldmark wrote:Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?


Vi gnistade nya v-spår med 30grader vinkel åt ena hållet och 45grader åt andra i "tryckplattorna" Dom plattorna trycks utåt när man belastar med hjälp av axlarna till diffdreven som ligger i v-spåren, desto flackare vinkel desto mer av belastningen förs över till tryck över lamellerna.

Mobimech har ju ett kitt man kan köpa med ca 30grader åt båda hållen ist för 45grader som är standard, men han ville ha så att den diffa hårdare vid gaspådrag och normalt när belastningen va från andra hållet, dvs motorbroms.

Posted: 19 Oct 2009, 10:15
by 525mannen
Precis, hörde detta av en rallyåkare jag sålde en diff till häromdagen. Tydligen bra tips för de som tänker åka på tvären, genom att ändra vinklarna som nobbe skriver kan man få effekten att kuggen "kliver" lite, bra för mer diffverkan eller motsatt- att vid t.ex. motorbroms låsa upp hjulen lite lätt beroende på hur man slipar om vinklarna.

Tror själv jag ska testa det på nya bakvagnen, just det för motorbromsandets del känns intressant :)


Mvh