schims diff
Posted: 06 Sep 2009, 21:13
0.5mm shims för att spänna upp bmw:s stora diffbroms.
är det till e30:ns stora eller till stora e28 klumpen?
mvh
är det till e30:ns stora eller till stora e28 klumpen?
mvh
finns inte kvar, var för dyrt o göra, men 40% har dem, kostar 2000kr!PBRacing wrote:aha ok.. diffar e inte min grejj :p men mobimek lr va dom heter har ju några 75% kitt ere nån som vet om de e nått å ha å va de kostar?
Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menarPilliam wrote:Någon som har ritningar på hur shimsen ser ut? tänkte göra eget och behöver det innan helgen
den behöver klara upp emot 500hk
stora 188 huset till e30
du måste plocka ner diffen och ha isär hela diffen. går att skära till ett schims, men då måste du va stadig på hand och få den i rätt mått och ganska rund då anläggningsytan där kupolfjädern trycker är längst ut på kanten.Pilliam wrote:Går det att shimsa diffen på plats på bilen? är det mycket besvärligare än att ha den lös?
ingen som vet om man kan tillverka den själv?
Jag har en lamelldiff, och jag trodde att när man spänner den med ett till shims så spänner man den så den inte börjar slira lika lätt när man kör mer effekt?RoDe wrote:alltså ett schims är ett schims. ett schims påverkar absolut inte en diffs hållbarhet och det finns inga schims vars material är specade enl. hästkrafter vilket av dom det är du nu menar.
har du en vanlig diff är det inget att ha till 500hk. en lamelldiff du ska ha.
Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
M3JONAS wrote:Hur gjorde ni då? SLipade om ramperna och hade er eller?Nobbe wrote:75% framåt 25% bakåt fixade jag och carlee till på hans gammla m535 med S38B38, inte så svårt och behöver inte kosta så mkt.
Att shimsa ökar bara förspänningen, inte %.
Samma med en till lamell, ökar inte % men klarar av mer kraft innan det slirar.
Vi gnistade nya v-spår med 30grader vinkel åt ena hållet och 45grader åt andra i "tryckplattorna" Dom plattorna trycks utåt när man belastar med hjälp av axlarna till diffdreven som ligger i v-spåren, desto flackare vinkel desto mer av belastningen förs över till tryck över lamellerna.dgyldmark wrote:Berätta mer om detta Nobbe! Kan jag som åker på tvären käna något på att plocka ur mitt gamla schims (100%) och istället slipa om ramperna?