Page 1 of 1

ZF och 3.07 utväxling på sugmotor?

Posted: 05 Sep 2009, 12:01
by pelko
Är det någon som kört sugmotor, tex M50B25/M52B28 med ZF (1:1) och 3.07 i bakaxeln?

Enligt AP ska bilen göra:

Vxl 1: 59km/h.
Vxl 2: 107km/h.
Vxl 3: 162km/h.
Vxl 4: 222km/h.
Vxl 5: 271km/h.

Ovanstående är räknat på 6500rpm.

Undrade mest hur bilen orkar, det är ju rätt ovanligt att köra sugmotor eller någon klenare på motor på liknande utväxling men säg vad ni tror och tänker.

Mvh

Posted: 05 Sep 2009, 12:29
by Nisse Järnet
Kommer nog ganska precis varva ur 4an, sen är det stopp om du inte kör i en fet nerför :)

Vi kör med 2,65 eller vafan det är på polarns 318is E30 med originallåda, ca 200 på 3an på varvstopp sen orkar den inget mer :lol:

Posted: 05 Sep 2009, 12:40
by pelko
Haha!

Kommer aldrig kunna prova detta så jag är bara nyfiken.

Det jag skrev som ex, går det att köra så eller vill man bara byta?

Mvh

Posted: 05 Sep 2009, 12:42
by Nisse Järnet
Man vill nog byta, lite långa steg mellan växlarna + att den i princip kommer kännas 4 växlad :roll: Fast den lär vara skön i 140 på motorväg på 5an :)

Posted: 05 Sep 2009, 13:47
by ramberg
Min gamla merca hade bankrånarutv.. i stil med denna, det var helt meningslöst att lägga i 5an på den..

Gick förvisso snabbare än den skulle ha gjort och så får du väl lite trevligare varvtal när du glider i 90-120.

Posted: 05 Sep 2009, 14:34
by JohanE
Jag har 2.56:1 på min 325 (E36) och det är inga som helst problem. Det är ingen racerbil direkt men bra för bränsleekonomin.

Posted: 05 Sep 2009, 18:40
by jorgen
borde väl funka utmärkt, har för mej att det är 2.93 på 328

Posted: 05 Sep 2009, 22:20
by JohanE
Det stämmer Jörgen.
325 E36 har 3.15 original och det är inte så långt bort heller.
Många av de nyare bilarna ligger väl i de trakterna.
Volvo 740 varvar ungefär som min 325:a gör nu och den har bara 117hk. Fast alla vet ju vilken enorm hästspark i ryggen man får i en sådan. :wink:

Posted: 05 Sep 2009, 22:31
by Grefven
en camaro på 286hk och 440nm har typ denna utvxl. och en sjätte växel. det går fint.

så är det lite mer ös i sugisen så går det ju. men det är inte optimalt ur prestandasynpunkt.

en 540 lär väl oxå ha liknande steg på automaten?

Posted: 06 Sep 2009, 02:55
by Franzén
Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.

Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

:wink:

Posted: 06 Sep 2009, 09:34
by JohanE
Franzén wrote:Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.

Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

:wink:
Den utväxlingen du körde med är t.o.m högre än min. Översätter man det till en låda med 1:1 på femman så blir det ca 2.52:1 i bakaxeln.
Med 1:1 och 2.52:1
Med 0.8:1 och 3.15:1

Posted: 06 Sep 2009, 11:56
by Thörn
när jag bytte från getrag med 0.81 på 5an till zf med 1,0 med 2.79 i baken känns bilen som "en vanlig" bil på motorväg :(

Kan aldrig tänka mig det skulle vara bekymmer med en frisk motor och 3.07 så lågt växlat blir det inte

Posted: 06 Sep 2009, 11:59
by Strandholm
Äsh... 4.xx ska det va och så får man väll åka i god tid istället? :D

Posted: 21 Sep 2009, 06:53
by 525mannen
Jag kör zf och 3,07 i min fast med turbo. Kan tänka mig att det blir lite för högt på en sugmotor, men det är rätt behagligt i motorvägsfart.
Slänger in en bild ifrån min projekttråd, körde innan denna med 3:73 man ser skillnaden rätt bra här:

Image

Mvh

Posted: 21 Sep 2009, 07:09
by Grefven
att åka 3,73 är som att åka på 4an med en e30 325 som är standard. det är hemskt om man tänker köra fortare än 80 i mer än 2 kilometer.