ZF och 3.07 utväxling på sugmotor?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

ZF och 3.07 utväxling på sugmotor?

Post by pelko »

Är det någon som kört sugmotor, tex M50B25/M52B28 med ZF (1:1) och 3.07 i bakaxeln?

Enligt AP ska bilen göra:

Vxl 1: 59km/h.
Vxl 2: 107km/h.
Vxl 3: 162km/h.
Vxl 4: 222km/h.
Vxl 5: 271km/h.

Ovanstående är räknat på 6500rpm.

Undrade mest hur bilen orkar, det är ju rätt ovanligt att köra sugmotor eller någon klenare på motor på liknande utväxling men säg vad ni tror och tänker.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kommer nog ganska precis varva ur 4an, sen är det stopp om du inte kör i en fet nerför :)

Vi kör med 2,65 eller vafan det är på polarns 318is E30 med originallåda, ca 200 på 3an på varvstopp sen orkar den inget mer :lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Haha!

Kommer aldrig kunna prova detta så jag är bara nyfiken.

Det jag skrev som ex, går det att köra så eller vill man bara byta?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Man vill nog byta, lite långa steg mellan växlarna + att den i princip kommer kännas 4 växlad :roll: Fast den lär vara skön i 140 på motorväg på 5an :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Min gamla merca hade bankrånarutv.. i stil med denna, det var helt meningslöst att lägga i 5an på den..

Gick förvisso snabbare än den skulle ha gjort och så får du väl lite trevligare varvtal när du glider i 90-120.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Jag har 2.56:1 på min 325 (E36) och det är inga som helst problem. Det är ingen racerbil direkt men bra för bränsleekonomin.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

borde väl funka utmärkt, har för mej att det är 2.93 på 328
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Det stämmer Jörgen.
325 E36 har 3.15 original och det är inte så långt bort heller.
Många av de nyare bilarna ligger väl i de trakterna.
Volvo 740 varvar ungefär som min 325:a gör nu och den har bara 117hk. Fast alla vet ju vilken enorm hästspark i ryggen man får i en sådan. :wink:
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Grefven

Post by Grefven »

en camaro på 286hk och 440nm har typ denna utvxl. och en sjätte växel. det går fint.

så är det lite mer ös i sugisen så går det ju. men det är inte optimalt ur prestandasynpunkt.

en 540 lär väl oxå ha liknande steg på automaten?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.

Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

:wink:
Grr!
0706-419608
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Franzén wrote:Jag körde först med en 3,15:1 från en M3E30 på min E30 med M20B25 med 240.XXX.XXX låda.
Bilen var helt för jävlig att köra.
Sen bytte jag till en 3,46:1 och då blev det mycket bättre men för att det skall funka bra på en sådan motor/låda krävs nog en liten effektökning av lämplig typ för ungefär 100 häst till.

Alltså byter jag till 3,73:1 och testar hur det känns... känns det också kass så lär det bli en 3,91:1 som får testas.

:wink:
Den utväxlingen du körde med är t.o.m högre än min. Översätter man det till en låda med 1:1 på femman så blir det ca 2.52:1 i bakaxeln.
Med 1:1 och 2.52:1
Med 0.8:1 och 3.15:1
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

när jag bytte från getrag med 0.81 på 5an till zf med 1,0 med 2.79 i baken känns bilen som "en vanlig" bil på motorväg :(

Kan aldrig tänka mig det skulle vara bekymmer med en frisk motor och 3.07 så lågt växlat blir det inte
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Äsh... 4.xx ska det va och så får man väll åka i god tid istället? :D
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Jag kör zf och 3,07 i min fast med turbo. Kan tänka mig att det blir lite för högt på en sugmotor, men det är rätt behagligt i motorvägsfart.
Slänger in en bild ifrån min projekttråd, körde innan denna med 3:73 man ser skillnaden rätt bra här:

Image

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

att åka 3,73 är som att åka på 4an med en e30 325 som är standard. det är hemskt om man tänker köra fortare än 80 i mer än 2 kilometer.
Post Reply