Sänka framvagnsbalken e30
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Sänka framvagnsbalken e30
Är det någon som har använt sig av något liknande för att sänka balken? Funderar på de för de är så tajt mot styrväxel å tråg, men 20mm låter mycket med tanke på markfrigången.
http://300mm.de/achse25/achse25.htm
http://300mm.de/achse25/achse25.htm
Last edited by Resgard on 03 Sep 2009, 23:32, edited 1 time in total.
Gasar tills det rasar!
Bygger 335iM Turbo
Bygger 335iM Turbo
- ButterflyRacing
Det är definitift inga gissningar. Och ja....vi har provat.bullen! wrote:någon som provat och inte bara räknar och gissar?
hur ska/kan man göra med resten av hjulupphängningen för att kompencera att man spaceat ner framvagnen 20mm?
Det man kan göra för att fixa problemet....är att flytta ner bärarmen i ytteränden.
Låg bil får samma egenskaper.
Låg bil och sänkt balk blir riktigt illa.
Rollcentrat vandrar dessutom mot innerhjulet vid krängning...
Desto mer det kränger...kommer bilen att luta mer.
Krafterna i hjulupphängningen "bryter" loss däcken från underlaget.
Men.....det går massor med e30 med totalt fel rollcenter.
Jag tror många bilar används på ett sätt, så man inte upplever att det är fel.
Bilen går naturligtvis att köra. Men väghållningen BLIR lidande.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
har aldrig provat själv men så som det värkar så värkar du vara inne på banbils setup så att säga... då kan jag tänka mig att det blir åt helvete men för en vanlig svenson som kör gata o sen kanske lite bana nån gång i bland så tror ajg itne det spelar så stor rolll... samma som när man sänker en bil så blir ju det också fel men ändå bättre än det är orginal..
ellerk anske inte blir bättre men känns bättre i bilen..
bara min tanke..
M V H larsson
ellerk anske inte blir bättre men känns bättre i bilen..
bara min tanke..
M V H larsson
- ButterflyRacing
- ButterflyRacing
Så här står om distanserna.
För konvertering till S38, V12, V8 och särskilt en sänkning av främre utrymme i motorrummet för att förbättras betydligt. Axeln geometri ändras medan endast något. Redan i 1989 års DTM liknande skivor garanterade en lägre tyngdpunkt i S14 Renntriebwerke.
De erbjudna spacer plattorna är tillverkade av aluminium för vikt skäl. Höjden på spacer plattan är för nuvarande praxis tester nu 20mm längre.
Även i normal 335i omställning nu är jag bygga en tallrik denna sträcka. Som skapar mer utrymme på ena sidan reserver för att täcka, men framför allt gör för en bättre optiska motorn eftersom motorn inte verkar stå som tidigare, till synes på framsidan. Istället sover han djupt och absolut rakt i motorrummet. Nackdelen är bara att nu oljetråget på väldigt låga fordon är i fara. Detta måste vägas i varje enskilt fall.
Anmärkning: För E30 till E36 axel konvertering är inte sannolikt att försämras (här axeln geometri märkbart)
För konvertering till S38, V12, V8 och särskilt en sänkning av främre utrymme i motorrummet för att förbättras betydligt. Axeln geometri ändras medan endast något. Redan i 1989 års DTM liknande skivor garanterade en lägre tyngdpunkt i S14 Renntriebwerke.
De erbjudna spacer plattorna är tillverkade av aluminium för vikt skäl. Höjden på spacer plattan är för nuvarande praxis tester nu 20mm längre.
Även i normal 335i omställning nu är jag bygga en tallrik denna sträcka. Som skapar mer utrymme på ena sidan reserver för att täcka, men framför allt gör för en bättre optiska motorn eftersom motorn inte verkar stå som tidigare, till synes på framsidan. Istället sover han djupt och absolut rakt i motorrummet. Nackdelen är bara att nu oljetråget på väldigt låga fordon är i fara. Detta måste vägas i varje enskilt fall.
Anmärkning: För E30 till E36 axel konvertering är inte sannolikt att försämras (här axeln geometri märkbart)
Gasar tills det rasar!
Bygger 335iM Turbo
Bygger 335iM Turbo
ButterflyRacing wrote:NEEEJ......det får man inte göra.BRUZZE wrote:varför inte sänka bara styrväxeln då?
Då ändrar man BumpSteer (Guppstyrningen= hjulen styr när hjulen rör sig upp och ner)
Flyttar man styrväxeln.....måste man flytta P-ändarna.
funkade fint på min bil

- ButterflyRacing
Är det jag som är trött.....jag får inget sammanhang i detta...Resgard wrote:Så här står om distanserna.

Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
passa på å köp volvo valpkuddar samtidigt, de är kortare & stummare så är saken biff.. aningen grövre bult typ m12 så man får borra upp hålen i balk & motorfäste. billig & bra lösning om du vill sänka motorn åxå? hajjar inte riktigt.Resgard wrote:Motorn följer inte med ner om man sänker balken eftersom man gör egna motorfästen.
Ja det verkar bättre att kapa ur balken nu när man fått mer kött på huvvet!