Sänka framvagnsbalken e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Sänka framvagnsbalken e30

Post by Resgard »

Är det någon som har använt sig av något liknande för att sänka balken? Funderar på de för de är så tajt mot styrväxel å tråg, men 20mm låter mycket med tanke på markfrigången.

http://300mm.de/achse25/achse25.htm
Last edited by Resgard on 03 Sep 2009, 23:32, edited 1 time in total.
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

savner kanksje en link eller?
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Silverboy wrote:savner kanksje en link eller?
Tack! nu finns länken där!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Som Butterfly skulle sagt: Rollcentrat lär ju hamna under marknivå efter en sådan operation... väghållningsegenskaper som inte går att bemästra på vanliga droger.

:o
Grr!
0706-419608
Grefven

Post by Grefven »

någon som provat och inte bara räknar och gissar?

hur ska/kan man göra med resten av hjulupphängningen för att kompencera att man spaceat ner framvagnen 20mm?
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

varför inte sänka bara styrväxeln då?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

bullen! wrote:någon som provat och inte bara räknar och gissar?

hur ska/kan man göra med resten av hjulupphängningen för att kompencera att man spaceat ner framvagnen 20mm?
Det är definitift inga gissningar. Och ja....vi har provat.
Det man kan göra för att fixa problemet....är att flytta ner bärarmen i ytteränden.

Låg bil får samma egenskaper.
Låg bil och sänkt balk blir riktigt illa.
Rollcentrat vandrar dessutom mot innerhjulet vid krängning...
Desto mer det kränger...kommer bilen att luta mer.
Krafterna i hjulupphängningen "bryter" loss däcken från underlaget.

Men.....det går massor med e30 med totalt fel rollcenter.
Jag tror många bilar används på ett sätt, så man inte upplever att det är fel.
Bilen går naturligtvis att köra. Men väghållningen BLIR lidande.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
larsson
Posts: 499
Joined: 15 Jan 2007, 18:02
Location: västerås

Post by larsson »

har aldrig provat själv men så som det värkar så värkar du vara inne på banbils setup så att säga... då kan jag tänka mig att det blir åt helvete men för en vanlig svenson som kör gata o sen kanske lite bana nån gång i bland så tror ajg itne det spelar så stor rolll... samma som när man sänker en bil så blir ju det också fel men ändå bättre än det är orginal..

ellerk anske inte blir bättre men känns bättre i bilen..


bara min tanke..


M V H larsson
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

BRUZZE wrote:varför inte sänka bara styrväxeln då?
NEEEJ......det får man inte göra.
Då ändrar man BumpSteer (Guppstyrningen= hjulen styr när hjulen rör sig upp och ner)

Flyttar man styrväxeln.....måste man flytta P-ändarna.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

larsson wrote: ellerk anske inte blir bättre men känns bättre i bilen..

Ja....så är det.

Men, om man ska försämra vägegenskaperna.....ska man åtminstone veta att det är det man gör.
Sedan är det upp till var och en.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Så här står om distanserna.

För konvertering till S38, V12, V8 och särskilt en sänkning av främre utrymme i motorrummet för att förbättras betydligt. Axeln geometri ändras medan endast något. Redan i 1989 års DTM liknande skivor garanterade en lägre tyngdpunkt i S14 Renntriebwerke.

De erbjudna spacer plattorna är tillverkade av aluminium för vikt skäl. Höjden på spacer plattan är för nuvarande praxis tester nu 20mm längre.

Även i normal 335i omställning nu är jag bygga en tallrik denna sträcka. Som skapar mer utrymme på ena sidan reserver för att täcka, men framför allt gör för en bättre optiska motorn eftersom motorn inte verkar stå som tidigare, till synes på framsidan. Istället sover han djupt och absolut rakt i motorrummet. Nackdelen är bara att nu oljetråget på väldigt låga fordon är i fara. Detta måste vägas i varje enskilt fall.

Anmärkning: För E30 till E36 axel konvertering är inte sannolikt att försämras (här axeln geometri märkbart)
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

ButterflyRacing wrote:
BRUZZE wrote:varför inte sänka bara styrväxeln då?
NEEEJ......det får man inte göra.
Då ändrar man BumpSteer (Guppstyrningen= hjulen styr när hjulen rör sig upp och ner)

Flyttar man styrväxeln.....måste man flytta P-ändarna.

funkade fint på min bil :) .dock så han ja inte köra nån bana eller så...
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

bare en tanke til trådstarter.. om man flytter ned balken, så blir jo motoren med ned, altså ikke noe bedre mtp styrväxel / tråg.. eller?
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

kötta ur framvagnsbalken ända till styrväxelns höjd, lägg i plåt & förstärk på lämpligt sätt & nöj dej där, enkelt att göra & du sabbar inte väghållningen.
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Motorn följer inte med ner om man sänker balken eftersom man gör egna motorfästen.

Ja det verkar bättre att kapa ur balken nu när man fått mer kött på huvvet!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Resgard wrote:Så här står om distanserna.

För konvertering till S38, V12, V8 och särskilt en sänkning av främre utrymme i motorrummet för att förbättras betydligt. Axeln geometri ändras medan endast något. Redan i 1989 års DTM liknande skivor garanterade en lägre tyngdpunkt i S14 Renntriebwerke.

De erbjudna spacer plattorna är tillverkade av aluminium för vikt skäl. Höjden på spacer plattan är för nuvarande praxis tester nu 20mm längre.

Även i normal 335i omställning nu är jag bygga en tallrik denna sträcka. Som skapar mer utrymme på ena sidan reserver för att täcka, men framför allt gör för en bättre optiska motorn eftersom motorn inte verkar stå som tidigare, till synes på framsidan. Istället sover han djupt och absolut rakt i motorrummet. Nackdelen är bara att nu oljetråget på väldigt låga fordon är i fara. Detta måste vägas i varje enskilt fall.

Anmärkning: För E30 till E36 axel konvertering är inte sannolikt att försämras (här axeln geometri märkbart)
Är det jag som är trött.....jag får inget sammanhang i detta... :shock:
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

Resgard wrote:Motorn följer inte med ner om man sänker balken eftersom man gör egna motorfästen.

Ja det verkar bättre att kapa ur balken nu när man fått mer kött på huvvet!
passa på å köp volvo valpkuddar samtidigt, de är kortare & stummare så är saken biff.. aningen grövre bult typ m12 så man får borra upp hålen i balk & motorfäste. billig & bra lösning om du vill sänka motorn åxå? hajjar inte riktigt.
Post Reply