Page 1 of 2

Högkomps kolvar

Posted: 20 Jun 2006, 00:33
by Bimmerlars
Hej!

Skaffer ni högkompskolvar til M20B25?
Hvilket merke? hvilken komp er å anbefale?

Skal i en M20B25 med dieselveiv. Verdi råder er å anbefale? Lengde?

Posted: 28 Jun 2006, 07:37
by Bmwandreas
Vi har CP pistons, 11.0 kompression för diesel vev.

Posted: 28 Jun 2006, 08:46
by Bäckis
Stakar blir då 130mm.

Posted: 30 Jun 2006, 00:23
by Bimmerlars
Er det ikke anbefalt/mulig å kjøre mer enn 11:1? Hva er prisen på de stemplene?

Posted: 30 Jun 2006, 07:40
by Bäckis
2000/St. Mer än 11.0 är inte så lämpligt på vanlig bensin.

Posted: 30 Jun 2006, 08:58
by Bimmerlars
Okey :) Ser en her på forumet(han med sugmotorbygge, prosjektet) kjører med 11,25:1 skjønner du. Går den på racefuel bare? Er ikke så stor forskjell på 11:1 og 11,25:1 kanskje men

Posted: 30 Jun 2006, 22:44
by Bäckis
Det är våra kolvar. Ca 11.0:1 ger dom. Beror på hur mkt toppen är planad etc.

Posted: 02 Jul 2006, 22:10
by Bimmerlars
Skjønner :D

Huh?

Posted: 24 Jul 2006, 07:32
by Kobe591
Bmwandreas wrote:Vi har CP pistons, 11.


Why in the world would you say that?!

Re: Huh?

Posted: 24 Jul 2006, 10:15
by Bimmerlars
Kobe591 wrote:
Bmwandreas wrote:Vi har CP pistons, 11.


Why in the world would you say that?!

Why would he say what? They have CP pistons wich makes out a compression ratio of 11,0:1 with the diesel cranckshaft.

Posted: 09 Jan 2010, 21:04
by Jasu
Do you still have "högkompskolvar" ?

Posted: 10 Jan 2010, 13:12
by Bmwandreas
We can always order custom pistons as you want them.

Posted: 10 Jan 2010, 13:16
by Strandholm
Bäckis wrote:2000/St. Mer än 11.0 är inte så lämpligt på vanlig bensin.


Med etanol då? finns det något att tjäna?

Posted: 10 Jan 2010, 16:03
by peppe
Äpplen och päron, men jag kör 12.0:1 i min Volvo, 98 okt.

Posted: 10 Jan 2010, 16:17
by Daniel86
En s50 har ju 11.3:1 original så över 11 ska väl inte vara några problem?

Posted: 10 Jan 2010, 16:22
by Bmwandreas
Beror helt på vad det är för motor. Lägre komp kan ge mer effekt med mer tändning än med högre komp och lägre tändning. Är en balansfråga. Med E85 skulle jag köra 12.0 på de flesta maskiner.