Page 1 of 1
Film: BMW turbo.
Posted: 25 Aug 2009, 22:28
by 525mannen
Lite busfilm från ikväll på min bmw 525 (2,8:a m50) turbo!
http://www.garaget.org/video/qi2cmkm9ttbc
Posted: 26 Aug 2009, 00:16
by Chrille
Du ska inte ha några soppapumar till
Posted: 26 Aug 2009, 09:31
by 525mannen
Funkar fint, ger ungefär 185-195l/h/st beroende på tryck. Matar med en 255l/h i tanken till catchen på 2liter.
Förra årets motor rasade pga bränslebrist med spikningar som följd, det misstaget gör man inte om
Btw, matar tryck/retur med 1/2" rostfria hydraulrör! Hö hö
Posted: 26 Aug 2009, 09:46
by 205gti-88
Den går bra iallafall
Är det K-jet pumpar från biltema eller?
Diggade turbo dekalen
Posted: 26 Aug 2009, 10:02
by 525mannen
Stämmer bra, samma setup som t.ex. Gustaf åker i sin 700whp+ saab quattro från umeå. Funka fint
Ja dekalen är fin tog den från vision79's förra 535:a som jag köpte för att ha som reservdelsbil =P Men sitter lite tokigt till nu
Posted: 26 Aug 2009, 11:09
by Micke johansson
Haha
ratten känner ja i gen. Gick den att rikta? gött mos
Posted: 26 Aug 2009, 11:21
by 525mannen
Haha! Jajamen, Peppes gamla. Ett par knäck mot en dörrkarm sedan var den hyggligt rak igen
Tog nog bra den kraschen..
Posted: 26 Aug 2009, 12:20
by 205gti-88
525mannen wrote:Stämmer bra, samma setup som t.ex. Gustaf åker i sin 700whp+ saab quattro från umeå. Funka fint
Ja dekalen är fin tog den från vision79's förra 535:a som jag köpte för att ha som reservdelsbil =P Men sitter lite tokigt till nu
Jag har också använt K-jet pumpar många gånger med bra resultat. Dom flödar bra för dom pengarna! på sävar har dom en tråd om hur mycket dom flödar! och dom kostar endast 500kr st och arbetar med upp till 5bars tryck orginal.
Posted: 26 Aug 2009, 17:36
by Falck
Fan alltså, en E34 med turbo, blir fan inte bättre
Posted: 26 Aug 2009, 21:50
by 525mannen
Falck wrote:Fan alltså, en E34 med turbo, blir fan inte bättre
Hehe, word
Posted: 03 Sep 2009, 09:44
by Thörn
Verkar var bra med mos
hur mycket laddar du? vilke e dom där K-jet pumparna?
Håller dom i längden med e85?
Posted: 03 Sep 2009, 11:43
by 525mannen
Laddar 1,5 bar med en holset hx50
De verkar hålla fint, har inte haft några problem med pumparna. Däremot då jag precis hade dragit rören osv hade jag en fuelcell i första stadiet (4liters om jag inte minns fel) som catch, denna gjorde att det skummade invändigt vid påfyllning från originaltank som resulterade i att en pump kaviterade lätt. Det var innan vi startade upp motorn och enbart spolade runt i bränslesystemet "standalone" för att justera in bränsletrycket.
Löste det med att bygga en ny catchtank, relativt enkel med skvalpskydd invändigt. Sedan gick alla pumpar klockrent, viktigt att man använder hörsel o känsel likt som i hydraulik då de kommer till pumpar (i detta fall ett par stycken)
Jag kör även med en glycerinmätare till bränsletrycket, har testat koppla ur matningen (strömmen) till en pump o då sett att jag tappar då 0,2bar i bränsletryck. Då har man en bra riktlinje på att alla pumpar är med.
Skickar pm med art.nr och en forumtråd där de tar upp provflödningar!
Mvh