Page 1 of 2

Film: BMW E30 iM m20 sugis. Nu bänkad...

Posted: 18 Aug 2009, 23:25
by maxisch
Hej. Syftet med denna tråd är att visa idiotin i sugtrim ;) Nu är jag väldigt kluven i frågan om det blir mer sugtrim nästa år eller en härlig turbomaskin..

Resultatet blev 188,5 hk / 244,5 nm på hjulen. Min värdelösa kam stoppade en hel del med andra ord... annars blev faktiskt kurvan riktigt trevlig..

Film: http://www.youtube.com/watch?v=d-S3AmiMI1s
Här ser ni första pullet kontra sista efter lite justeringar...
Första: Gul och Lila
Sista: Grön och Blå
Image

#Motor:
*Strokad till närmare 2.8l.
*Haltech E6X.
*3-kanals tändsteg, Bosch.
*3st dubbelspolar, Sagem.
*8mm Tändkablar.
*Blocket toppdeckat 1mm.
*Dieseloljepump.
*M51 Dieselvev.
*320 Stakar.
*Komphöjd till ca 11,5.
*Smidda Venolia högkompskolvar.
*280gr Kam.
*Toppen är portad, planad, mira frästa ventilsäten modell race, nya styrningar.
*Nuke ställbart kamdrev.
*535 Spridare.
*Ställbar Linjär BTR.
*Rostfritt extractorgrenrör.
*Walbro 255l/h.
*Spal elfläkt.
*EMPI oljekyl.
*Stort K&N filter i fronten.
*Balanserat och lättat svänghjul.
*4-puckad sinterlamell.

#Växellåda:
*325 (260).
*Shortshift, K-Sport (ställbar).
*Bussningar från Specialsvarv.se.

#Avgassystem:
*3" enkelt rör hela vägen bak.
*Sportkat.
*Fullflödes ljuddämpare i slutet.

Posted: 18 Aug 2009, 23:51
by Mattias Sandgren
Är insuget helt standard?

Du borde kolla så du inte börjar få vakum där när du börjar gå upp mot 5-6 tusen varv, kontentan är att man bör skaffa ett större spjäll för att få mer effekt.

Kul bygge tycker jag, snickrar själv på en 2.8 sugis, får bli detaljer senare i höst/vinter när den börjar bli klar.

Posted: 18 Aug 2009, 23:58
by Snurrbo
Finns säkert mycket mer att hämta med en vassare kam.

Posted: 19 Aug 2009, 00:02
by Mattias Sandgren
"280 gr kam" säger inte så mycket om vad den ger, men helt klart ligger det mycket och väntar med en bättre pinne.
Fortfarande, med en vassare kamaxel blir bara problemet med original-spjäll större.

Posted: 19 Aug 2009, 00:42
by pelko
Trevligt att ses förut. Jag tycker det är en fin effekt för att vara sugmotor. Man får ju inte glömma att det är en ökning på ungefär 45hk i motoreffekt vilket iallafall jag tycker är fränt.

Ska jag flytta till projekt, kanske var där den skulle va? :)

Mvh

Posted: 19 Aug 2009, 15:36
by maxisch
Mattias: nej precis, 280gr säger inte ett skvätt...det är en orginalkam från m20b25 som är omslipad till 280gr. mer siffror på den har jag inte. lite jobbigt att ställa in den då.. Insuget är orginal till lika så spjället.

pelko: Du som stod med mig och Behnam? =) jo visst är det lite roligt men det finns mer att hämta =) Flytta tråden behövs ej, kommer inte hända så mycket med bilen förrens i vinter..ville bara visa lite film..


Blir det mer sugtrim kommer jag kasta i annan kam, runt 300gr :twisted: hårdare ventilfjädrar och andra vippor, möjligen nytt spjäll och ett fint plenum. får se om jag vågar höja varvstoppet lite med.. fan va sugen jag blev på sugtrim nu :lol:

Posted: 19 Aug 2009, 15:53
by Svintoleffe
faktist o köra m20 sugis är ruskitg ruskigt rolig, körde en mild vässad m20b25 förut, var ruskigt rolig bil o köra lär jag säga.

Hade dock en dålig slutfart på 151 km på 402 meter

Posted: 19 Aug 2009, 22:53
by pelko
Stämmer, hade röd tröja på mig.

Vad har du för utväxling i diffen nu?

Mvh

Posted: 19 Aug 2009, 22:57
by Bäckis
Med tanke på var peaken ligger tror jag inte kammen är rätt justerad. Vad har du ställt in den på i TDC?

Posted: 19 Aug 2009, 23:43
by maxisch
Pelko: Ptjaaa, orginal ej lamell...fan kan jag ha, 3,73 kanske =)

Bäckis: Fick inga siffror på kammen, enbart "280gr" Då ställde jag den mot markering i TDC...Fick nämnligen tag på en maskin som vart påbörjad där den satt i. hade jag haft mer pengar över just då hade självklart kammen bytts ut. :x

Posted: 19 Aug 2009, 23:52
by pelko
En kompis hade en std 325 med 4.10 i och ska man inte köra motorväg är det svinkul. Hinka på en sådan på din så lär den kännas 1000x rappare och roligare :)

Mvh

Posted: 20 Aug 2009, 17:28
by maxisch
en 4.10 hade inte vart fel :D vart hittar man en sån? fanns dom på E30?

Posted: 20 Aug 2009, 17:31
by Krillian
maxisch wrote:en 4.10 hade inte vart fel :D vart hitta han den?


518 e28 har "stora" 188huset å den skall vara 4:10 sen är de bara å flytta över bromsen..

Posted: 20 Aug 2009, 18:13
by pelko
Jag har en obromsad 4.10 (1% chans att det är 4.27) som du kan få :)

Mötte dig vid San Remo nyss också ;)

Mvh

Posted: 20 Aug 2009, 19:18
by Bäckis
Om du inte ens mätt in kammen så förstår jag att kurvan ser ut så.

Det är så lätt att testa olika inställningar på M20 så ni skulle testat backa den en del så hade det nog sett bättre ut.

Posted: 25 Aug 2009, 15:52
by maxisch
Bäckis: Hur tror du kurvan hade sett ut vid backning? hade man inte tappat dom totala 1500rpm jag har konstant nästintill toppmoment? Du har ingen bild på mika häkkinens kurva?

Posted: 25 Aug 2009, 18:06
by Thörn
var det du som körde på piren i fredags? du e me på film isf :)