Page 1 of 1

Volvo 740 16V Turbo 506whp/653nm @ 1,9 bar

Posted: 15 Aug 2009, 16:30
by Erlandsson
Hej alla!

Får lägga upp en liten tråd om min bil också. Inte så mycket till projekttråd då bilen i stort sett nyss blev färdig. Men några bilder kan man bjuda på iallafall.

Lite snabb info.

Motor.
b230fk block, borrad 1öd, original vev, h-profil stakar, b23et kolvar svarvade 2mm, o-ringat block, ståldrev på veven, b234 topp, portad av Tommy Luhr, hårdare fjädrar, eget insug, eget grenrör, garret gt40 turbo, 60mm skit wg, 50mm tial dump, 3" rostfria tryckrör, 3" rostfritt avgas med sidepipe, 1680cc spridare, nuke rail, nuke btr, 10mm bränsleledningar, catchtank, 2 984 pumpar samt en 040 pump i tanken. Bränsle E85. Nira i3+ motorstyrning med separata Audi spolar.

Transmission.
Bmw zf låda omsvetsad med volvokåpa. Omgjort djupt svänghjul. Audi RS4 tryckplatta, 4 puckad sinter. Svetsad bakaxel 3,54 utvxl

Det va väl det intressanta.

Karossen.
960 front, hemmabyggd grill, 960 add on läpp fram, add on kjolar på sidorna, breddad grupp a vinge, 960 handtag, igenlagda listhål, långa 760 bakljusen, lackad i volvos r-röda.

Och så lite bilder på bilen.

Allt började med att jag fick mig ett garage här i åmål för ganska exakt 1 år sedan.


Image
Image
Image
Image

Bilen dagen efter jag fick den igenom bes.
Image

Efter många timmars rostlagning och spackling kunde jag till slut lacka motorrummet.
Image

La i motorn
Image

Lite intercooler bygge
Image

Koppla nira
Image
Image
Image
Image

Oljekyl
Image

Inredningsbyte
Image

Blir ganska välfyllt i garaget vissa gånger
Image

Svart halvskinn på väg i
Image

Köpte en tigsvets i julklapp åt mig själv
Image

Strax innan första provstarten
Image
Image
Image

Första starten!
Image

Ville ju testa nya svetsen
Image
Image
Image
Image
Image

Så här blev det tillslut
Image

Bilen färdig för lack. Allt underarbete gjorde jag själv.
Image
Image

Äntligen lackerad.
Image
Image

Fixade dit insuget, nya tryckrör osv. Sen bar det av till PPF i avesta för att mappa.
Image

Resultatet blev 506hk och 653nm på bakhjulen!

Börjar likna en bil
Image

Provdriftade lite
Image

Image

Åkte på garaget.org träff i karlstad, såhär såg den ut då.

Image
Image

Dagen efter såg motorn ut såhär.
Image
Image
Image

En vecka efter raset:
Image

Åkte till rudskogen och testade lyckan. Resulterade i att jag tappade svänghjulet. Fick iallafall kört några varv
Image

Image

Bilen stog stilla många veckor efter rudskogen. Fick tillverkat ett nytt svänghjul och allt va frid och fröjd. Tills.
Image

Ny lamell på plats och sedan dess har bilen fungerat. Förutom nån spricka i grenröret och en läckande wg, vilket är åtgärdat nu.
Image
Image
Image
Image



Mvh

Posted: 15 Aug 2009, 16:52
by pelko
Trevlig kärra.

Det var väl denna som var med i Bilsport? Hade du inte org front då?

Mvh

Posted: 15 Aug 2009, 16:57
by Erlandsson
pelko wrote:Trevlig kärra.

Det var väl denna som var med i Bilsport? Hade du inte org front då?

Mvh


Tack tack!

Stämmer bra att den var med i Bilsport, då satt allt 960 fronten på då också.

Mvh

Posted: 15 Aug 2009, 17:03
by M635 forever
Läcker leksak!
Men en volvo 4:a med mer än 350hk på driven....innebär en del underhåll och reparation tyvärr! :lol:

Posted: 15 Aug 2009, 17:09
by Erlandsson
M635 forever wrote:Läcker leksak!
Men en volvo 4:a med mer än 350hk på driven....innebär en del underhåll och reparation tyvärr! :lol:


Hehe, verkar stämma ganska så bra.. Men nu har den funkat för bra de senaste. Kört ca 2 mån utan bekymmer, förutom kopplingen som börjat slira. Så nu är en 3 skivig tilton påväg hem till mig :D


Mvh

Posted: 19 Aug 2009, 16:49
by Lillmicke
Hoppas du har mer tur än jag haft med 3-skivig tilton!

2st ZF-lådor, 3 Diffar, 3 bakvagnsupphängningar och 5 drivaxlar har fått sätta livet till pga den.

Svarvade ner till 2-skivig och vipps, så håller diff och låda.

Posted: 19 Aug 2009, 21:09
by Erlandsson
Lillmicke wrote:Hoppas du har mer tur än jag haft med 3-skivig tilton!

2st ZF-lådor, 3 Diffar, 3 bakvagnsupphängningar och 5 drivaxlar har fått sätta livet till pga den.

Svarvade ner till 2-skivig och vipps, så håller diff och låda.


Ajdå, låter inte lovande. Får hoppas att min brist på fäste räddar mig

Posted: 19 Aug 2009, 22:36
by Lillmicke
Ja, får hoppas det! skall egentligen inte tala om att jag gjorde majoriteten ras med 195/65/15 och ca 2mm mönster...

Jag tror dock att det vilar en förbannelse över min bil, så du behöver nog inte oroa dig! :D

Posted: 20 Aug 2009, 10:57
by Erlandsson
Lillmicke wrote:Ja, får hoppas det! skall egentligen inte tala om att jag gjorde majoriteten ras med 195/65/15 och ca 2mm mönster...

Jag tror dock att det vilar en förbannelse över min bil, så du behöver nog inte oroa dig! :D


Hehe, låter inte lovande detta :lol: I värsta fall får jag väl göra som du gjorde.. Och köra med 2 skivig.

Posted: 21 Mar 2010, 19:52
by Erlandsson
Efter jag fick min 3 skiviga tilton på plats tackade både låda och bakvagn för sig.

Har renoverat lådan och bygger nu ny bakvagn.

Tomt
Image

Börjat med 4 länk plattorna. Vända åt fel håll på kortet
Image

Knåpade ihop en ram
Image

Börjar likna nått
Image