Volvo 740 16V Turbo 506whp/653nm @ 1,9 bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål
Volvo 740 16V Turbo 506whp/653nm @ 1,9 bar
Hej alla!
Får lägga upp en liten tråd om min bil också. Inte så mycket till projekttråd då bilen i stort sett nyss blev färdig. Men några bilder kan man bjuda på iallafall.
Lite snabb info.
Motor.
b230fk block, borrad 1öd, original vev, h-profil stakar, b23et kolvar svarvade 2mm, o-ringat block, ståldrev på veven, b234 topp, portad av Tommy Luhr, hårdare fjädrar, eget insug, eget grenrör, garret gt40 turbo, 60mm skit wg, 50mm tial dump, 3" rostfria tryckrör, 3" rostfritt avgas med sidepipe, 1680cc spridare, nuke rail, nuke btr, 10mm bränsleledningar, catchtank, 2 984 pumpar samt en 040 pump i tanken. Bränsle E85. Nira i3+ motorstyrning med separata Audi spolar.
Transmission.
Bmw zf låda omsvetsad med volvokåpa. Omgjort djupt svänghjul. Audi RS4 tryckplatta, 4 puckad sinter. Svetsad bakaxel 3,54 utvxl
Det va väl det intressanta.
Karossen.
960 front, hemmabyggd grill, 960 add on läpp fram, add on kjolar på sidorna, breddad grupp a vinge, 960 handtag, igenlagda listhål, långa 760 bakljusen, lackad i volvos r-röda.
Och så lite bilder på bilen.
Allt började med att jag fick mig ett garage här i åmål för ganska exakt 1 år sedan.
Bilen dagen efter jag fick den igenom bes.
Efter många timmars rostlagning och spackling kunde jag till slut lacka motorrummet.
La i motorn
Lite intercooler bygge
Koppla nira
Oljekyl
Inredningsbyte
Blir ganska välfyllt i garaget vissa gånger
Svart halvskinn på väg i
Köpte en tigsvets i julklapp åt mig själv
Strax innan första provstarten
Första starten!
Ville ju testa nya svetsen
Så här blev det tillslut
Bilen färdig för lack. Allt underarbete gjorde jag själv.
Äntligen lackerad.
Fixade dit insuget, nya tryckrör osv. Sen bar det av till PPF i avesta för att mappa.
Resultatet blev 506hk och 653nm på bakhjulen!
Börjar likna en bil
Provdriftade lite
Åkte på garaget.org träff i karlstad, såhär såg den ut då.
Dagen efter såg motorn ut såhär.
En vecka efter raset:
Åkte till rudskogen och testade lyckan. Resulterade i att jag tappade svänghjulet. Fick iallafall kört några varv
Bilen stog stilla många veckor efter rudskogen. Fick tillverkat ett nytt svänghjul och allt va frid och fröjd. Tills.
Ny lamell på plats och sedan dess har bilen fungerat. Förutom nån spricka i grenröret och en läckande wg, vilket är åtgärdat nu.
Mvh
Får lägga upp en liten tråd om min bil också. Inte så mycket till projekttråd då bilen i stort sett nyss blev färdig. Men några bilder kan man bjuda på iallafall.
Lite snabb info.
Motor.
b230fk block, borrad 1öd, original vev, h-profil stakar, b23et kolvar svarvade 2mm, o-ringat block, ståldrev på veven, b234 topp, portad av Tommy Luhr, hårdare fjädrar, eget insug, eget grenrör, garret gt40 turbo, 60mm skit wg, 50mm tial dump, 3" rostfria tryckrör, 3" rostfritt avgas med sidepipe, 1680cc spridare, nuke rail, nuke btr, 10mm bränsleledningar, catchtank, 2 984 pumpar samt en 040 pump i tanken. Bränsle E85. Nira i3+ motorstyrning med separata Audi spolar.
Transmission.
Bmw zf låda omsvetsad med volvokåpa. Omgjort djupt svänghjul. Audi RS4 tryckplatta, 4 puckad sinter. Svetsad bakaxel 3,54 utvxl
Det va väl det intressanta.
Karossen.
960 front, hemmabyggd grill, 960 add on läpp fram, add on kjolar på sidorna, breddad grupp a vinge, 960 handtag, igenlagda listhål, långa 760 bakljusen, lackad i volvos r-röda.
Och så lite bilder på bilen.
Allt började med att jag fick mig ett garage här i åmål för ganska exakt 1 år sedan.
Bilen dagen efter jag fick den igenom bes.
Efter många timmars rostlagning och spackling kunde jag till slut lacka motorrummet.
La i motorn
Lite intercooler bygge
Koppla nira
Oljekyl
Inredningsbyte
Blir ganska välfyllt i garaget vissa gånger
Svart halvskinn på väg i
Köpte en tigsvets i julklapp åt mig själv
Strax innan första provstarten
Första starten!
Ville ju testa nya svetsen
Så här blev det tillslut
Bilen färdig för lack. Allt underarbete gjorde jag själv.
Äntligen lackerad.
Fixade dit insuget, nya tryckrör osv. Sen bar det av till PPF i avesta för att mappa.
Resultatet blev 506hk och 653nm på bakhjulen!
Börjar likna en bil
Provdriftade lite
Åkte på garaget.org träff i karlstad, såhär såg den ut då.
Dagen efter såg motorn ut såhär.
En vecka efter raset:
Åkte till rudskogen och testade lyckan. Resulterade i att jag tappade svänghjulet. Fick iallafall kört några varv
Bilen stog stilla många veckor efter rudskogen. Fick tillverkat ett nytt svänghjul och allt va frid och fröjd. Tills.
Ny lamell på plats och sedan dess har bilen fungerat. Förutom nån spricka i grenröret och en läckande wg, vilket är åtgärdat nu.
Mvh
Trevlig kärra.
Det var väl denna som var med i Bilsport? Hade du inte org front då?
Mvh
Det var väl denna som var med i Bilsport? Hade du inte org front då?
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål
- M635 forever
- Posts: 1013
- Joined: 25 Jan 2006, 23:30
- Location: Huddinge
Läcker leksak!
Men en volvo 4:a med mer än 350hk på driven....innebär en del underhåll och reparation tyvärr!
Men en volvo 4:a med mer än 350hk på driven....innebär en del underhåll och reparation tyvärr!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål
M635 forever wrote:Läcker leksak!
Men en volvo 4:a med mer än 350hk på driven....innebär en del underhåll och reparation tyvärr!
Hehe, verkar stämma ganska så bra.. Men nu har den funkat för bra de senaste. Kört ca 2 mån utan bekymmer, förutom kopplingen som börjat slira. Så nu är en 3 skivig tilton påväg hem till mig
Mvh
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål
Lillmicke wrote:Hoppas du har mer tur än jag haft med 3-skivig tilton!
2st ZF-lådor, 3 Diffar, 3 bakvagnsupphängningar och 5 drivaxlar har fått sätta livet till pga den.
Svarvade ner till 2-skivig och vipps, så håller diff och låda.
Ajdå, låter inte lovande. Får hoppas att min brist på fäste räddar mig
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål
Lillmicke wrote:Ja, får hoppas det! skall egentligen inte tala om att jag gjorde majoriteten ras med 195/65/15 och ca 2mm mönster...
Jag tror dock att det vilar en förbannelse över min bil, så du behöver nog inte oroa dig!
Hehe, låter inte lovande detta I värsta fall får jag väl göra som du gjorde.. Och köra med 2 skivig.
-
- Posts: 22
- Joined: 26 Apr 2009, 19:34
- Location: Åmål