Page 1 of 2
Erikssons E12 545-projekt 75.
Posted: 12 Aug 2009, 21:41
by R.Eriksson
Tänkte lägga upp en projekttråd här också. Kör väl samma början här som på e28.se.
Skrivet det 27:e januari 2009:
Då var man äntligen tillbaka i träsket efter att ha avyttrat e28an för några år sedan. Denna gång blev det jag som blev ägaren till den ombyggda och plåtbreddade 518/528 som några av er känner till. Och tanken är väl att det ska förbli så en tid framöver.
Bilen dök upp på tågstationen idag och fick känna på en riktig vinter kanske för första gången

.
Blir nog inga ombyggnationer än på ett tag då det inte finns riktigt garage för tillfället att hålla på i, men tanken är väl att det ska sänkas ner en m106 eller nån s38 för att få lite fart på kärran

.

Posted: 12 Aug 2009, 21:46
by R.Eriksson
Posted: 12 Aug 2009, 21:52
by R.Eriksson
Skrivet den 27:e april:
Tog fram bilen i helg för att testa 17"-tummarna som nog blir över från e34:an. Tycker nästan det ser litet ut, men passade bra. Finns gott om plats i hjulhusen. De 9,5" breda 16-tummarna gick nästan för fritt

.. Bilen kommer att köras nån sväng i sommar iaf. Men blir ingen renovering än förrän evon säljs men det går ingen nöd på mig heh.

Posted: 12 Aug 2009, 21:53
by R.Eriksson
Skrivet den 14:e maj 2009:
Då är en komplett nyrenoverad M106 turbomotor mest troligt i mina händer inom en snar framtid. Lämnar stora landet i väst i slutet på maj om allt går enligt planerna

!
Posted: 12 Aug 2009, 21:57
by R.Eriksson
Skrivet den 6:e juli 2009:
Då har det hänt lite i garaget i helg. Lyfte ur motor och låda, tog ner tanken och alla gamla bränsleledningar. Märkte att sprängkåpan var lite sprucken vid nått bulthål då tidigare ägaren bara monterat fast lådan med fyra eller om det var fem bultar, men det ska nog gå att svetsa.
Nästa blir nog att skrapa rent under och lacka upp fram/bak-vagn och lägga ny underredsmassa innan man börjar dra nya ledningar, har man tur hinner man lacka i motorrummet och i skuffen så man får börja dona med fuelcellen, pumpar och grejer

. Tyvärr skruvar man bara på helgerna nuförtiden då bilen står i stugan, så det hinns inte så mycket i taget men det ska försöka ordnas med plats i vårat garage under vintern..
Den som äter lever får se som man brukar säga

!

Posted: 12 Aug 2009, 22:00
by R.Eriksson
Skrivet den 7:e juli:
Då var motorn i Sweden så ikväll är man glad

!. Nu ska den bara fraktas till andra sidan landet ungefär...Är nog såpass att man tar en liten whisky ikväll också för lättnadens skull

.
Skrivet 20:e juli:
Äntligen kom motorn fram:)! Lär väl sälja av grenrör, turbo, nya orginalspridare och säkert lite andra prylar här på ett tag.

Posted: 12 Aug 2009, 22:01
by R.Eriksson
Skrivet den 26:e juli:
Har väl inte hänt så mycket ihelg, men börjar vara tomt i motorrummet iallafall. Lite förvånad över att bromsservo/förstärkare och kuggsnäcka är så satans tunga grejer, skulle varit fint med kuggstång.
En grej som jag stör mig lite på att det inte finns något bra sätt att ta lös fronten på utan att kapa en hel del, blir svårt att komma åt att slipa och lacka...Måste fundera lite på det. Hade en tanke på att göra flippfront också . Nästa gång får man börja med underredet då min tippboy borde komma den här veckan:).

Posted: 12 Aug 2009, 22:03
by R.Eriksson
Skrivet den 28:e juli:
20 gallons skumfylld fuelcell som står och väntar, samt fyrkolvsok som gått fem mil som vart över från evon

. Sen orginal liite mindre fyrkolvare som sitter fram ska flyttas bak. Får nog hem en en diffad slutväxel till E12 här nångång i höst med utväxling 3.45:1 också.
Färgen är nog spikad också. Daytonaviolett vill jag ha, finns en liten risk för vitt också med någon skopa pearl i men mest troligt det förstnämda ..Det var väl allt, blir väl att börja skrapa lite underredsmassa iallfall ihelg.

Posted: 12 Aug 2009, 22:08
by R.Eriksson
Kan ju slänga upp nån bild på vad som händer i dagsläget också. Inte så intressanta men kanske är det någon som känner lite medlidande iaf

. Stort plus är ju att slippa ligga under bilen åtminstone.
Tippboy
Börjat skrapa:
Något som också sitter som fan är mattorna närmast plåten inuti bilen
Det mesta borta så man slipper brand när man är under och härjar

Posted: 23 Aug 2009, 17:16
by R.Eriksson
Då har man hunnit en del med slipandet under bilen. Hjulhusen, ovanför bakvagn och lite mer svåråtkomliga ställen återstår

Posted: 06 Oct 2009, 19:29
by R.Eriksson
Re: ///Erikssons E12-75Provade 745-motorn ihelg. Passade rätt ner med e12:ans motorfäste, måste dock ändra krängningshämmaren lite då tråget är mycket större än b28ans. Ska bli intressant att se hur det passar med grenrör och turbo

.

Posted: 06 Oct 2009, 19:42
by Mardo@estonia
mm, nice one
sleeper like this one are pretty fun to drive on the "autobahns"
good luck with it!!
Posted: 06 Oct 2009, 22:06
by Resgard
Skit fränt! Aldrig sett den modellen tror ja

Posted: 22 Oct 2009, 17:42
by R.Eriksson
Då har projektet avstannat ett tag i väntan på varmare garage

. Men bilen står bra och lite pyssel lär det väl bli innan det blir allt för kallt.
Det mesta av underredsmassan är borta iaf och det känns skönt.
Var säkert ett 8-9 mm tjockt lager i hjulhusen.
Vet inte om det är inbillning men jag tyckte att bilen blev lättare att rulla runt nu så nått kilo har man väl lyckats få bort också kanske!

jag
Posted: 22 Oct 2009, 19:01
by tony
jag skrapade min E12 a..massa gummi mm under tror det vart 80 kg minst..

Posted: 22 Oct 2009, 20:42
by R.Eriksson
Hehe jo det är underredsmassa precis överallt! Men då har den också klarat rosten bra. Oj vad skönt det ska bli med färg istället och u-massa på endast utsatta ställen

.
Posted: 27 Apr 2010, 22:02
by R.Eriksson