Tänkte lägga upp en projekttråd här också. Kör väl samma början här som på e28.se.
Skrivet det 27:e januari 2009:
Då var man äntligen tillbaka i träsket efter att ha avyttrat e28an för några år sedan. Denna gång blev det jag som blev ägaren till den ombyggda och plåtbreddade 518/528 som några av er känner till. Och tanken är väl att det ska förbli så en tid framöver.
Bilen dök upp på tågstationen idag och fick känna på en riktig vinter kanske för första gången .
Blir nog inga ombyggnationer än på ett tag då det inte finns riktigt garage för tillfället att hålla på i, men tanken är väl att det ska sänkas ner en m106 eller nån s38 för att få lite fart på kärran .
Har tittat lite mer idag och enligt en motorspec under huven står det att motorn (m30b28) kommer från från familjen e23. Sen såg det ut att vara fyrkolvare fram så jag antar att drivlinan är från en 528 e12. Ska försöka få lite mer info sen. Lådan ska vara från m535i så det är väl en 260 eller 265, har inte kollat sprängkåpan.
Annars verkar bilen fräsch och rejält byggd, nån liten bula finns men ingen rost att tala om.
Tog fram bilen i helg för att testa 17"-tummarna som nog blir över från e34:an. Tycker nästan det ser litet ut, men passade bra. Finns gott om plats i hjulhusen. De 9,5" breda 16-tummarna gick nästan för fritt .. Bilen kommer att köras nån sväng i sommar iaf. Men blir ingen renovering än förrän evon säljs men det går ingen nöd på mig heh.
Last edited by R.Eriksson on 12 Aug 2009, 22:13, edited 1 time in total.
Då är en komplett nyrenoverad M106 turbomotor mest troligt i mina händer inom en snar framtid. Lämnar stora landet i väst i slutet på maj om allt går enligt planerna !
Då har det hänt lite i garaget i helg. Lyfte ur motor och låda, tog ner tanken och alla gamla bränsleledningar. Märkte att sprängkåpan var lite sprucken vid nått bulthål då tidigare ägaren bara monterat fast lådan med fyra eller om det var fem bultar, men det ska nog gå att svetsa.
Nästa blir nog att skrapa rent under och lacka upp fram/bak-vagn och lägga ny underredsmassa innan man börjar dra nya ledningar, har man tur hinner man lacka i motorrummet och i skuffen så man får börja dona med fuelcellen, pumpar och grejer . Tyvärr skruvar man bara på helgerna nuförtiden då bilen står i stugan, så det hinns inte så mycket i taget men det ska försöka ordnas med plats i vårat garage under vintern..
Då var motorn i Sweden så ikväll är man glad !. Nu ska den bara fraktas till andra sidan landet ungefär...Är nog såpass att man tar en liten whisky ikväll också för lättnadens skull .
Skrivet 20:e juli:
Äntligen kom motorn fram:)! Lär väl sälja av grenrör, turbo, nya orginalspridare och säkert lite andra prylar här på ett tag.
Har väl inte hänt så mycket ihelg, men börjar vara tomt i motorrummet iallafall. Lite förvånad över att bromsservo/förstärkare och kuggsnäcka är så satans tunga grejer, skulle varit fint med kuggstång.
En grej som jag stör mig lite på att det inte finns något bra sätt att ta lös fronten på utan att kapa en hel del, blir svårt att komma åt att slipa och lacka...Måste fundera lite på det. Hade en tanke på att göra flippfront också . Nästa gång får man börja med underredet då min tippboy borde komma den här veckan:).
20 gallons skumfylld fuelcell som står och väntar, samt fyrkolvsok som gått fem mil som vart över från evon . Sen orginal liite mindre fyrkolvare som sitter fram ska flyttas bak. Får nog hem en en diffad slutväxel till E12 här nångång i höst med utväxling 3.45:1 också.
Färgen är nog spikad också. Daytonaviolett vill jag ha, finns en liten risk för vitt också med någon skopa pearl i men mest troligt det förstnämda ..Det var väl allt, blir väl att börja skrapa lite underredsmassa iallfall ihelg.
Kan ju slänga upp nån bild på vad som händer i dagsläget också. Inte så intressanta men kanske är det någon som känner lite medlidande iaf . Stort plus är ju att slippa ligga under bilen åtminstone.
Tippboy
Börjat skrapa:
Något som också sitter som fan är mattorna närmast plåten inuti bilen
Det mesta borta så man slipper brand när man är under och härjar
Re: ///Erikssons E12-75Provade 745-motorn ihelg. Passade rätt ner med e12:ans motorfäste, måste dock ändra krängningshämmaren lite då tråget är mycket större än b28ans. Ska bli intressant att se hur det passar med grenrör och turbo .
Då har projektet avstannat ett tag i väntan på varmare garage . Men bilen står bra och lite pyssel lär det väl bli innan det blir allt för kallt.
Det mesta av underredsmassan är borta iaf och det känns skönt.
Var säkert ett 8-9 mm tjockt lager i hjulhusen.
Vet inte om det är inbillning men jag tyckte att bilen blev lättare att rulla runt nu så nått kilo har man väl lyckats få bort också kanske!
Hehe jo det är underredsmassa precis överallt! Men då har den också klarat rosten bra. Oj vad skönt det ska bli med färg istället och u-massa på endast utsatta ställen .
Snart dags att börja med bilen igen! . Testade grenrör, turbo och insug lite snabbt. Ska försöka hinna med ic och tryckrör också innan man lyfter ur motorn igen och fortsätter under bilen.
Sen lite grejer vad man sysslar med för tillfället