Page 1 of 1
Coiloversats bak E-30
Posted: 10 Aug 2009, 17:37
by BLS
Finns det mer info ang dessa?
hur mycket kan man skjustera dom i höjd mot org höjd??(vill alltså inte sänka utan höja min bil..
Hur stort är Hålet vid nedre infästningen? (har ingen e30 själv så kan ej mäta)
Vill ev sätta på min e21 (635 bakvagn)
Posted: 11 Aug 2009, 02:21
by BMWM20
ja nå borde du ju få den högre än orginal, beror väl lite på hur mycket du tänkt dej.? varför högre.? men höjden bestäms ju mycket på fjädrarna efter som man måste ha dem kvar på e30 när man kör coilover. oftas vill man ju ha den lägre och då måste man klämma ihop fjädrarna med klämmor som brukar följa med coiloversen..
hålet borde va 12mm..
Posted: 11 Aug 2009, 07:03
by Bäckis
Fjädrarna kvar? Det är riktig coilover, alltså fjädern över dämparen.
Hål 12mm nere.
Den blir låg eller lägre. Har en längre övre distans som gör att den blir någon cm lägre än original.
Posted: 11 Aug 2009, 08:56
by BLS
vill höja bilen pga har fel vinkel på mina bärarmar.
samt den är jätte låg just nu.
Posted: 11 Aug 2009, 09:03
by ecm_z28
problemet med coilovers är oftast att dom har kortade kolvstänger, så den kan inte fjädra ut lika mycket som orginal..
Posted: 11 Aug 2009, 09:11
by BLS
vrekar som om man får byga om sina fjädertorn lite
Posted: 11 Aug 2009, 09:17
by BMWM20
Bäckis wrote:Fjädrarna kvar? Det är riktig coilover, alltså fjädern över dämparen.
Hål 12mm nere.
Den blir låg eller lägre. Har en längre övre distans som gör att den blir någon cm lägre än original.
ja ja har iallafall hört att med vissa coilovers måste man ha fjädrarna kvar på e30 alltså.. stämmer inte de..? isåfall är de väl bara ett ryckte då eller så har ja missuppfattat hela frågan..?
Posted: 11 Aug 2009, 10:32
by ButterflyRacing
BMWM20 wrote:Bäckis wrote:Fjädrarna kvar? Det är riktig coilover, alltså fjädern över dämparen.
Hål 12mm nere.
Den blir låg eller lägre. Har en längre övre distans som gör att den blir någon cm lägre än original.
ja ja har iallafall hört att med vissa coilovers måste man ha fjädrarna kvar på e30 alltså.. stämmer inte de..? isåfall är de väl bara ett ryckte då eller så har ja missuppfattat hela frågan..?
Om inte fjäder sitter utanpå dämparen....så är det ju ingen CoilOver.
Posted: 11 Aug 2009, 10:43
by ButterflyRacing
En stötdämpare har en längd som den ska köras på. (+/- lite)
Fjädersätena är alltså inte till för att göra stora ändringar av markfrigången på bilen....utan för att få dämparen inom sitt arbetsområde.....eller kompensera för andra fjädrar samt att väga in fjädringen så hjulens tryck mot vägen blir som man vill ha den.
Om markfrigången är fel, får man bygga om infästningarna i bärarmen eller i karossen.
Posted: 11 Aug 2009, 11:15
by Ronnie AVR
BLS wrote:vill höja bilen pga har fel vinkel på mina bärarmar.
samt den är jätte låg just nu.
Min bil är på max höjd o då blir detta resultatet.
Har även monterat camber brickor för räta upp hjulvinklarna.
Om vill ha den ännu högre skulle ja flytta upp nedre stötdämparfästet.
Bara svettsa på en ny hyllsa med gängor i.
Posted: 11 Aug 2009, 12:23
by ButterflyRacing
Ronnie AVR wrote:
Om vill ha den ännu högre skulle ja flytta upp nedre stötdämparfästet.
Bara svettsa på en ny hyllsa med gängor i.
Det borde vara enkelt att göra ett mellanlägg ovanför dämparen också.