Jag är HELT novis på dragracing och liknande men undrar lite
Vad kostar det om man tex lämnar in en E30 till duktiga snubbar för att bygga en stadig bakvagn? Det är väl ungefär som fråga hur långt ett snöre är, men mellan tummen och pekfingret?
Ni som vet, så kan vi ju ta Ivars bil som referens. Allt karln har i bakvagnen inkl arbetstid, vad kostar det ungefär?
Söker inte specifika siffror men är det 50k, 100k, eller 200k ... ?
Kompisen beställde en komplett bakvagn till sin cheva 55:a från andra sidan pölen. Den ska palla en 500 kubiktummare med kompressor på, dvs 1000hk+ och minst 1500nm.
Har för mig att han betalade ca 35´ för den komplett med bromsar och allt. Då var den helt anpassad efter hans önskemål.
M3JONAS wrote:Kompisen beställde en komplett bakvagn till sin cheva 55:a från andra sidan pölen. Den ska palla en 500 kubiktummare med kompressor på, dvs 1000hk+ och minst 1500nm.
Har för mig att han betalade ca 35´ för den komplett med bromsar och allt. Då var den helt anpassad efter hans önskemål.
Nu menar nog du endast själva axeln Jonas, jag fattar det som att han frågar vad ombyggnationen av bilen kostar komplett med upphängning och fyrlänksstag osv.
Jag har ju byggt en liknande bil som den Ivars köpte och själva materialet för att sno ihop en backhalf bil är inte vansinnigt dyrt. En kraftig 9" axel kostar mellan 15 och 35 beg medan alla rör och stag kostar ca 15-20k uniballs stötdämpare osv inräknat. Det som är dyrt om man ska lämna bort jobbet är själva konstruerandet och skitjobbet att svetsa ihop allt. Jämför med att du får betala ca 10k för att få en bur monterad i en bil plus kostnad för materialet.
Jag är helt nybörjare som sagt så ta mina frågor med en nypa salt
Tex Ivars bakvagn, går det att lalla runt på gatan i ett par timmar eller är det för oroligt och galet? Är man låst till strippen eller går att tex åka 1h söndagskörning på gata? Ska inte göra det men undrar bilens beteende.
Klarar man av att svetsa ihop allt själv med en del kunskap? Pappa arbetar som svetsare och jag tror inte jag har tummen mitt i handen. Eller man kanske måste mäta i all evighet och vara utbildad mättekniker för att få ihop det?
Thörn wrote:ungefär så gjorde dom väl "Muppen" i bilsport, den gick väl 9or rätt omgående med den setupen.
Kommer inte ihåg vad kalaset gick på bara
Original 1:3,7 bakaxel och lite uppdaterat bara?
http://madtech.se Rear shockabsorbers is replaced with KONI8212 Alu coilovers with individual settings in both directions.
Absorbers shimed to suit dragracing.
On these absorbers there are custom made springs. Subframe mounted to chassi in alu bushes.