Page 1 of 17

Audi S4 2.2T, 675whp och 723wnm

Posted: 22 Jul 2009, 01:43
by RWHP
Jag och en polare (Fredrik) har lite och göra på fritiden så vi har sysselsatt oss med en Audi S4 2.2TQ från 1992 som får en rejäl performance makeover :D

Börjar med en specs lista av vad lille Fredrik har inhandlat :)

Block
-JE kolvar med 8.8 i komp, keramikbehandlad kolvtopp, coatade kjolar och ring groove mellan första och andra ringland
-Total Seal Gapless kolvringar
-Verdi vevstakar med ARP bult
-ARP pinnbult till toppen och ramlageröverfallen
-Stödgördel från CP-S
-Diesel vevlager
-Standard ramlager
-Ny oljepump
-Modifierat oljetråg med skvalpplåtar
-Fidanza aluminium svänghjul med ARP bultar
-Allt viktat och balanserat

Topp
-Duktigt portad topp, Patrick Wetterskog fick fria händer :)
-Cat Cams kammar med 12 mm lyft och 280 graders duration på in och ut
-Cat Cams ställbara innre kamdrev
-DBR ställbart yttre kamdrev
-Solida ventiltryckare
-Titanretainers
-SuperTech kromsilikon ventilfjädrar
-Inconel avgas och rostfria insugsventiler
-Nya styrningar och tätningar

Bränsle
-Aeromotive Eliminator pump
-Aeromotive BTR
-Aeromotive 10 micron filter
-034 Motorsport fuelrail, -10an
-1600 cc spridare
-AN12 från catchtank till pump
-AN10 från pump till regulator
-AN8 från regulator till catchtank
-AN8 från standard tank till catchtank
-Goodridge kopplingar och stålomspunnenslang
-Walbro 255lph förpump

Tändning
-034 Motorsport High Output tändspolar
-034 Motorsport High Output tändkablar
-Bosch F6DTC tändstift

Transmission
-Svetsad mellandiff i lådan för konstant 50/50 drivning mellan fram och bakhjul
-Spec Steg 5+ koppling
-034 Motorsport spakställ
-Redline Heavy Shockproof transmissionsolja

Mer prylar
-Borg Warner S375 turbo
-Tial 44 mm wastegate
-Tial 50 mm dump
-Modifierad 7A ventilkåpa
-Stålbussningar till fram och bakvagnsbrygga och diff
-Elektrisk servopump från Astra -98
-Stor intercooler
-Nira i3+ styrsystem
-CP-S insug med cnc-fräst matchportad fläns mot toppen med oringtätning, vattenskuret plenum, cnc-svarvade fullradietrattar, 80 mm billetspjäll
-CP-S grenrör
-4" downpipe sen 3,5"
-Pneumatik kopplingar och slang till vakum prylar
-H&R fjädrar med Koni dämpare som är ställbar i hårdhet

Så har vi ett gäng med bilder på allt
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Günther vill så klart vara med att åka :D
Image

Posted: 22 Jul 2009, 08:39
by joas_86
Jag som trodde jag skulle vara värst på denna TRÅD :lol: HEHE (LOL TYP) :roll:

Fan vad roligt att du gör en tråd här med. Ska verkligen inte missa en bokstav/bild ! :wink:


//Joas

Posted: 22 Jul 2009, 17:28
by RWHP
magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85

mvh magnus


Det kikas lite grann på en ny pump ;)

Posted: 22 Jul 2009, 19:04
by vectramicke
magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85

mvh magnus


E elemenatorpumpen verkligen så dålig? du tänker inte på a1000 pumpen nu?

Posted: 22 Jul 2009, 19:15
by RWHP
vectramicke wrote:
magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85

mvh magnus


E elemenatorpumpen verkligen så dålig? du tänker inte på a1000 pumpen nu?


Tycker de verkar så när man kollat runt lite på flödes scheman, men de märks :) Tar de slut på bränsle så får man se över pumpen, kanske en Magnafuel MP-4703 istället som flödar strax över 20 liter i minuten :D

Posted: 22 Jul 2009, 22:55
by RWHP
Ikväll gjordes bilen iordning för att åka till Edsbyn :) Igår ringde Fredde till Bäckis och beställde en turbo också, Borg Warner S375 med 1.1 a/r twinentry Image

Image
Image

Posted: 22 Jul 2009, 23:02
by Bäckis
Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.

Posted: 22 Jul 2009, 23:13
by RWHP
Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.


Sweet :D La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge! :)

Posted: 23 Jul 2009, 07:06
by joas_86
RWHP wrote:
Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.


Sweet :D La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge! :)



Detta kommer ju bli ballt, Cp s har man hört att dom är duktiga på göra grenrör !

Ska ni pula ut 900 hk alltså i maskin ?

Posted: 23 Jul 2009, 12:20
by RWHP
joas_86 wrote:
RWHP wrote:
Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.


Sweet :D La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge! :)



Detta kommer ju bli ballt, Cp s har man hört att dom är duktiga på göra grenrör !

Ska ni pula ut 900 hk alltså i maskin ?


Siktas på 750awhp :) Allt är byggt för att klara det iaf!

Posted: 23 Jul 2009, 12:26
by joas_86
Jo det verka ju som så :lol: Hehe.

När beräknas att de ska vara klart då ?

Posted: 23 Jul 2009, 12:49
by RWHP
joas_86 wrote:Jo det verka ju som så :lol: Hehe.

När beräknas att de ska vara klart då ?


Första uppstarten beräknas till innan nyår haha :D

Posted: 23 Jul 2009, 12:52
by Bäckis
RWHP wrote:
Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.


Sweet :D La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge! :)


Det gjorde jag inte, men då skickas den till Tomas.

Posted: 23 Jul 2009, 14:07
by RWHP
Bäckis wrote:
RWHP wrote:
Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.


Sweet :D La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge! :)


Det gjorde jag inte, men då skickas den till Tomas.


Du har PM :)

Posted: 23 Jul 2009, 15:27
by joas_86
RWHP wrote:
joas_86 wrote:Jo det verka ju som så :lol: Hehe.

När beräknas att de ska vara klart då ?


Första uppstarten beräknas till innan nyår haha :D


Får verkligen hoppas på det :lol: Blir dagen efter nyåret :D

Posted: 23 Jul 2009, 23:19
by RWHP
joas_86 wrote:
RWHP wrote:
joas_86 wrote:Jo det verka ju som så :lol: Hehe.

När beräknas att de ska vara klart då ?


Första uppstarten beräknas till innan nyår haha :D


Får verkligen hoppas på det :lol: Blir dagen efter nyåret :D


Det tar den tid de tar, deadline är ingen idé då blir det bara stressmek och man hinner ändå inte haha :D

Posted: 24 Jul 2009, 11:08
by RWHP
magnus78 wrote:
vectramicke wrote:
magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85

mvh magnus


E elemenatorpumpen verkligen så dålig? du tänker inte på a1000 pumpen nu?


nej eliminator!

jag talar om egna erfarenheter, inte vad jag har läst!

körde en sån på min audi s4, 66mm turbo 2,4bar ladd sen börja soppa trycket fladdra , 3bar grundtryck och grova soppa ledningar
uppslattat max 700hk

mvh magnus


Se där ja :shock: Ja man har ju hört att Aeromotvie inte alltid levererar de dom sägs, vet om en som hade problem med sin A1000 som inte räckte till mycket heller. Frågan är om de är värt att lägga sina kort på en Aeromotive Pro Series istället då :?