Audi S4 2.2T, 675whp och 723wnm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Audi S4 2.2T, 675whp och 723wnm
Jag och en polare (Fredrik) har lite och göra på fritiden så vi har sysselsatt oss med en Audi S4 2.2TQ från 1992 som får en rejäl performance makeover
Börjar med en specs lista av vad lille Fredrik har inhandlat
Block
-JE kolvar med 8.8 i komp, keramikbehandlad kolvtopp, coatade kjolar och ring groove mellan första och andra ringland
-Total Seal Gapless kolvringar
-Verdi vevstakar med ARP bult
-ARP pinnbult till toppen och ramlageröverfallen
-Stödgördel från CP-S
-Diesel vevlager
-Standard ramlager
-Ny oljepump
-Modifierat oljetråg med skvalpplåtar
-Fidanza aluminium svänghjul med ARP bultar
-Allt viktat och balanserat
Topp
-Duktigt portad topp, Patrick Wetterskog fick fria händer
-Cat Cams kammar med 12 mm lyft och 280 graders duration på in och ut
-Cat Cams ställbara innre kamdrev
-DBR ställbart yttre kamdrev
-Solida ventiltryckare
-Titanretainers
-SuperTech kromsilikon ventilfjädrar
-Inconel avgas och rostfria insugsventiler
-Nya styrningar och tätningar
Bränsle
-Aeromotive Eliminator pump
-Aeromotive BTR
-Aeromotive 10 micron filter
-034 Motorsport fuelrail, -10an
-1600 cc spridare
-AN12 från catchtank till pump
-AN10 från pump till regulator
-AN8 från regulator till catchtank
-AN8 från standard tank till catchtank
-Goodridge kopplingar och stålomspunnenslang
-Walbro 255lph förpump
Tändning
-034 Motorsport High Output tändspolar
-034 Motorsport High Output tändkablar
-Bosch F6DTC tändstift
Transmission
-Svetsad mellandiff i lådan för konstant 50/50 drivning mellan fram och bakhjul
-Spec Steg 5+ koppling
-034 Motorsport spakställ
-Redline Heavy Shockproof transmissionsolja
Mer prylar
-Borg Warner S375 turbo
-Tial 44 mm wastegate
-Tial 50 mm dump
-Modifierad 7A ventilkåpa
-Stålbussningar till fram och bakvagnsbrygga och diff
-Elektrisk servopump från Astra -98
-Stor intercooler
-Nira i3+ styrsystem
-CP-S insug med cnc-fräst matchportad fläns mot toppen med oringtätning, vattenskuret plenum, cnc-svarvade fullradietrattar, 80 mm billetspjäll
-CP-S grenrör
-4" downpipe sen 3,5"
-Pneumatik kopplingar och slang till vakum prylar
-H&R fjädrar med Koni dämpare som är ställbar i hårdhet
Så har vi ett gäng med bilder på allt
Günther vill så klart vara med att åka
Börjar med en specs lista av vad lille Fredrik har inhandlat
Block
-JE kolvar med 8.8 i komp, keramikbehandlad kolvtopp, coatade kjolar och ring groove mellan första och andra ringland
-Total Seal Gapless kolvringar
-Verdi vevstakar med ARP bult
-ARP pinnbult till toppen och ramlageröverfallen
-Stödgördel från CP-S
-Diesel vevlager
-Standard ramlager
-Ny oljepump
-Modifierat oljetråg med skvalpplåtar
-Fidanza aluminium svänghjul med ARP bultar
-Allt viktat och balanserat
Topp
-Duktigt portad topp, Patrick Wetterskog fick fria händer
-Cat Cams kammar med 12 mm lyft och 280 graders duration på in och ut
-Cat Cams ställbara innre kamdrev
-DBR ställbart yttre kamdrev
-Solida ventiltryckare
-Titanretainers
-SuperTech kromsilikon ventilfjädrar
-Inconel avgas och rostfria insugsventiler
-Nya styrningar och tätningar
Bränsle
-Aeromotive Eliminator pump
-Aeromotive BTR
-Aeromotive 10 micron filter
-034 Motorsport fuelrail, -10an
-1600 cc spridare
-AN12 från catchtank till pump
-AN10 från pump till regulator
-AN8 från regulator till catchtank
-AN8 från standard tank till catchtank
-Goodridge kopplingar och stålomspunnenslang
-Walbro 255lph förpump
Tändning
-034 Motorsport High Output tändspolar
-034 Motorsport High Output tändkablar
-Bosch F6DTC tändstift
Transmission
-Svetsad mellandiff i lådan för konstant 50/50 drivning mellan fram och bakhjul
-Spec Steg 5+ koppling
-034 Motorsport spakställ
-Redline Heavy Shockproof transmissionsolja
Mer prylar
-Borg Warner S375 turbo
-Tial 44 mm wastegate
-Tial 50 mm dump
-Modifierad 7A ventilkåpa
-Stålbussningar till fram och bakvagnsbrygga och diff
-Elektrisk servopump från Astra -98
-Stor intercooler
-Nira i3+ styrsystem
-CP-S insug med cnc-fräst matchportad fläns mot toppen med oringtätning, vattenskuret plenum, cnc-svarvade fullradietrattar, 80 mm billetspjäll
-CP-S grenrör
-4" downpipe sen 3,5"
-Pneumatik kopplingar och slang till vakum prylar
-H&R fjädrar med Koni dämpare som är ställbar i hårdhet
Så har vi ett gäng med bilder på allt
Günther vill så klart vara med att åka
Last edited by RWHP on 17 Jun 2011, 15:22, edited 11 times in total.
1045whp Supra builder
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
vectramicke wrote:magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85
mvh magnus
E elemenatorpumpen verkligen så dålig? du tänker inte på a1000 pumpen nu?
Tycker de verkar så när man kollat runt lite på flödes scheman, men de märks Tar de slut på bränsle så får man se över pumpen, kanske en Magnafuel MP-4703 istället som flödar strax över 20 liter i minuten
1045whp Supra builder
Ikväll gjordes bilen iordning för att åka till Edsbyn Igår ringde Fredde till Bäckis och beställde en turbo också, Borg Warner S375 med 1.1 a/r twinentry
Last edited by RWHP on 23 Jul 2009, 01:14, edited 1 time in total.
1045whp Supra builder
RWHP wrote:Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.
Sweet La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge!
Detta kommer ju bli ballt, Cp s har man hört att dom är duktiga på göra grenrör !
Ska ni pula ut 900 hk alltså i maskin ?
joas_86 wrote:RWHP wrote:Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.
Sweet La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge!
Detta kommer ju bli ballt, Cp s har man hört att dom är duktiga på göra grenrör !
Ska ni pula ut 900 hk alltså i maskin ?
Siktas på 750awhp Allt är byggt för att klara det iaf!
1045whp Supra builder
RWHP wrote:Bäckis wrote:Och den skickas till mig på fredag så den kommer nästa vecka.
Sweet La du märke till att den ska skickas till CP-S? Bilen kommer nämligen stå där då för grenrörsbygge!
Det gjorde jag inte, men då skickas den till Tomas.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
joas_86 wrote:RWHP wrote:joas_86 wrote:Jo det verka ju som så Hehe.
När beräknas att de ska vara klart då ?
Första uppstarten beräknas till innan nyår haha
Får verkligen hoppas på det Blir dagen efter nyåret
Det tar den tid de tar, deadline är ingen idé då blir det bara stressmek och man hinner ändå inte haha
1045whp Supra builder
magnus78 wrote:vectramicke wrote:magnus78 wrote:ska du åka e85?
isåfall byt soppapump, den du har tar stopp innan 700hk på e85
mvh magnus
E elemenatorpumpen verkligen så dålig? du tänker inte på a1000 pumpen nu?
nej eliminator!
jag talar om egna erfarenheter, inte vad jag har läst!
körde en sån på min audi s4, 66mm turbo 2,4bar ladd sen börja soppa trycket fladdra , 3bar grundtryck och grova soppa ledningar
uppslattat max 700hk
mvh magnus
Se där ja Ja man har ju hört att Aeromotvie inte alltid levererar de dom sägs, vet om en som hade problem med sin A1000 som inte räckte till mycket heller. Frågan är om de är värt att lägga sina kort på en Aeromotive Pro Series istället då
1045whp Supra builder