Page 1 of 1

Kapacitet på E30-kylare

Posted: 08 Jun 2006, 21:45
by AndersJ
Hallu.

Har hinkat i en M30b35 i en E30 med målet att slippa flytta tillbaka torpedväggen. Detta medför dock ett problem, remskivan tar i originalkylaren. Jag tänkte lösa detta genom att ta en mindre kylare som går in mellan rambalken, d.v.s den bit av ramverket som bildar en fyrkant.
Eftersom jag inte har en susning om hur mycket en vanlig kylare arbetar så undrar jag hur mycket en originalkylare till E30 måste arbeta för att kyla ner vattnet till lämplig temperatur. Det problem som kan uppstå är alltså att kylaren blir för liten för motorn.

Men vad tror ni, kan en mindre kylare än originalkylare i en E30 orka med att kyla en M30?
Vad hade Alpina för kylare i sin B6 E30?

Posted: 08 Jun 2006, 22:15
by peppe
Jag tycker då att min E30 årgång 84 var mest varm varjedag med orginal kylaren.

Flesta polarna som åkt E30 har haft samma problem. Kanske slump.

Posted: 08 Jun 2006, 22:17
by worre
när jag åkte org m30 i min e30 så satt det bara en volvo 240 kylare med elfläkt och det gick ganska bra

Posted: 08 Jun 2006, 22:28
by flp
worre wrote:när jag åkte org m30 i min e30 så satt det bara en volvo 240 kylare med elfläkt och det gick ganska bra
jo det funkade ju bra tills den började suga in luft i diverse klammer :oops:
nu har vi monterat kylaren från framsidan, dvs man måste lös me kofångare åde för att ta lös den.

MVH Micke

Posted: 09 Jun 2006, 00:09
by _JP_
Min går då aldrig varm om ja inte står still länge på tomgång eller då jag har dåligt med vatten, om jag inte har elfläkten igång. Har även en ic ivägen för kylaren.

/ Johan