Page 1 of 2
Hur ska jag bygga nästa år?
Posted: 05 Dec 2005, 10:08
by 3riksson
Som dom flesta kanske vet så körde jag inte alltför mycket med min bil förra säsongen så typ allting som gick strulade och jag är rätt så less på det och har därför mer eller mindre bestämmt mig för att prova singeltubo istället men tänkte starta en liten diskution om vad som är Bäst för mig att bygga
Dom här sakerna är helt klara att det blir/saker jag redan har
ARP bultar
Pyramidringar
Turboinsug
Ställbar BTR
6puckad sinter
dubbla 984or
Trimkam Z55turbo
Har haft tankar på en HX55 men tror den blir Lite väl stor kanske, vill ha körbarhet framför mycket hästar då jag anser att chassiet inte kommer funka med 800hk lixom
Och då till nästa fråga vad kan kan göra för att få ner lite mera hästar i backen med enkla medel?
Bil: M535i -87 med B35 topp
Så ös på med frågor och andra saker som hjälper mig till lycka nästa år =)
Posted: 05 Dec 2005, 10:24
by Butchermardin
Jag tycker du åtminstonde du skall köpa min sprillans nya HX50 med minsta avgashuset, funkar för ca 700hk och med 3.5l motorn lär du få superrespons!
Posted: 05 Dec 2005, 10:43
by 3riksson
Jasså? ja alltså alla ideer är ju välkommna så
Varför ska inte du ha den eller dy byggde kanske på 2.5 (2.7) eller? kommer inte ihåg
Posted: 05 Dec 2005, 12:09
by Mattias Sandgren
En HX50 lär vara riktigt rolig på en 3.5 liters motor, vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ? 3000 rpm och upp med fullt laddtryck är vad jag tror.
Det finns billiga alternativ här i Sävar, det ligger en hel del H2D (66/72) här och skräpar för de passar inte riktigt bra på ens vassa 4-cylindriga motorer. Jag hade nog kört med en sån om jag haft en 3.5 liters 6:a men nu ska jag köra H2C (58/72) istället på min 2.8.
Det roliga med H2C/H2D/HX50 är att de har samma avgashus för samma axel, bolt-on. Så jag ska prova en del. Har 25, men kan prova 22 och 19 cm^2 också.
Posted: 05 Dec 2005, 12:42
by Butchermardin
3riksson wrote:Jasså? ja alltså alla ideer är ju välkommna så
Varför ska inte du ha den eller dy byggde kanske på 2.5 (2.7) eller? kommer inte ihåg
Jag fick ett erbjudande om PT67BB (dubbelkullagrad) som helt enkelt var för bra att motstå, så det är altså därför min snurra är tillsalu! Du får den för vinterpriset 5500kr inkl frakt!
Mattias Sandgren wrote: vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ?
Det är avgashus nr16 på snurran, samma som peppe har på sin väl!? Tror iaf. den snurran kan bli grym på en 3.5l m30 motor!
Posted: 05 Dec 2005, 13:03
by 3riksson
aaah mattias länge sen =)
Jo har inte brottom med just turbo valet känner jag, utan vill mest bara spåna fram vad som kommer att funka bäst så att sommaren blir lyckad.
Aa ska tänka på saken då det som sagt bara är i planeringsstadiet än =)
Men vad säger ni är det stora skillnaden mellan en race turbo och ett LAGOM lastbilsagg? är det responsen det handlar om?
Posted: 05 Dec 2005, 13:44
by Love
Största skillnaden jag kan komma på så här på direkten är väl storleken på aggregatet,och som du säger responsen.
Posted: 05 Dec 2005, 14:15
by Mattias Sandgren
Det är klart en race turbo är bättre, men då ska man verkligen vet vad den ska användas till så man beställer ett aggregat med rätt egenskaper.
Det är så mycket som spelar in för att få det optimalt, en race turbo löser inga problem om det inte uppfyller det flöde, laddtryck och avgasmottryck som din motor mår bäst av.
Fredrik, en H2D kan vara ett bra aggregat att prova först och får du tag på en mer passande HX50 är den i princip bolt on på grenrör och downpipe pga avgashuset. Tänk bara på att många moderna HX50 kan ha V-band istället för pinnbultsfläns mot downpipen.
Jag tror Peppe hade 16 cm^2 på avgashuset, det är nog det minsta jag sett men helt klart lämpligt på en 200 hk sugmotor. Jag tror att mitt på 25 cm^2 är i största laget men det funkade då hyfsat på en polares M10:a och jag har två cylindrar till (men inte lika vasst flöde per cylinder). Det är som sagt inte svårt att hitta alternativa avgashus.
Posted: 29 Mar 2006, 10:29
by 3riksson
så där nu har frågan fått fart i garaget igen, sitter och tänker på PPFs "budget turbo alternativ" den dära för 450-500hk, hur tror ni den kommer funka?
tillkommit i receptet är även Z55 turbo kammen
Posted: 29 Mar 2006, 12:03
by Bmwandreas
Du ska ha större turbo än den.
Posted: 29 Mar 2006, 12:37
by peppe
Det stämmer som Mattias och Butcher säger, jag har 16cm^2 avgashus.
Det känns lite litet för en 3.5liters maskin.
Posted: 29 Mar 2006, 13:19
by Mirre
Garrett Ta51 med 1:15 avgashus är nog idealet till en 3,5L snik konvertering.
Posted: 29 Mar 2006, 13:30
by Bmwandreas
GT40 med 1.18 avgashus
Posted: 29 Mar 2006, 18:03
by 3riksson
Mirre wrote:Garrett Ta51 med 1:15 avgashus är nog idealet till en 3,5L snik konvertering.
va fan?! är det snik bara för att jag inte har smidda kolvar? :S
Posted: 29 Mar 2006, 18:07
by 3riksson
vad tror ni om dubbla 850R agg då? (TD04-16t)
Posted: 29 Mar 2006, 18:25
by Bmwandreas
Skit i dubbelturbo, bara onödigt mycket jobb.
Posted: 29 Mar 2006, 20:23
by 3riksson
hx52 med avgashus 16 då?