Hur ska jag bygga nästa år?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Hur ska jag bygga nästa år?

Post by 3riksson »

Som dom flesta kanske vet så körde jag inte alltför mycket med min bil förra säsongen så typ allting som gick strulade och jag är rätt så less på det och har därför mer eller mindre bestämmt mig för att prova singeltubo istället men tänkte starta en liten diskution om vad som är Bäst för mig att bygga

Dom här sakerna är helt klara att det blir/saker jag redan har
ARP bultar
Pyramidringar
Turboinsug
Ställbar BTR
6puckad sinter
dubbla 984or
Trimkam Z55turbo

Har haft tankar på en HX55 men tror den blir Lite väl stor kanske, vill ha körbarhet framför mycket hästar då jag anser att chassiet inte kommer funka med 800hk lixom

Och då till nästa fråga vad kan kan göra för att få ner lite mera hästar i backen med enkla medel?

Bil: M535i -87 med B35 topp

Så ös på med frågor och andra saker som hjälper mig till lycka nästa år =)
Last edited by 3riksson on 01 Apr 2006, 09:14, edited 1 time in total.
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Jag tycker du åtminstonde du skall köpa min sprillans nya HX50 med minsta avgashuset, funkar för ca 700hk och med 3.5l motorn lär du få superrespons! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Jasså? ja alltså alla ideer är ju välkommna så :P
Varför ska inte du ha den eller dy byggde kanske på 2.5 (2.7) eller? kommer inte ihåg :oops:
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

En HX50 lär vara riktigt rolig på en 3.5 liters motor, vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ? 3000 rpm och upp med fullt laddtryck är vad jag tror.
Det finns billiga alternativ här i Sävar, det ligger en hel del H2D (66/72) här och skräpar för de passar inte riktigt bra på ens vassa 4-cylindriga motorer. Jag hade nog kört med en sån om jag haft en 3.5 liters 6:a men nu ska jag köra H2C (58/72) istället på min 2.8.
Det roliga med H2C/H2D/HX50 är att de har samma avgashus för samma axel, bolt-on. Så jag ska prova en del. Har 25, men kan prova 22 och 19 cm^2 också.
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

3riksson wrote:Jasså? ja alltså alla ideer är ju välkommna så :P
Varför ska inte du ha den eller dy byggde kanske på 2.5 (2.7) eller? kommer inte ihåg :oops:


Jag fick ett erbjudande om PT67BB (dubbelkullagrad) som helt enkelt var för bra att motstå, så det är altså därför min snurra är tillsalu! Du får den för vinterpriset 5500kr inkl frakt! :)

Mattias Sandgren wrote: vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ?
Det är avgashus nr16 på snurran, samma som peppe har på sin väl!? Tror iaf. den snurran kan bli grym på en 3.5l m30 motor! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

aaah mattias länge sen =)
Jo har inte brottom med just turbo valet känner jag, utan vill mest bara spåna fram vad som kommer att funka bäst så att sommaren blir lyckad.

Aa ska tänka på saken då det som sagt bara är i planeringsstadiet än =)

Men vad säger ni är det stora skillnaden mellan en race turbo och ett LAGOM lastbilsagg? är det responsen det handlar om?
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Största skillnaden jag kan komma på så här på direkten är väl storleken på aggregatet,och som du säger responsen.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är klart en race turbo är bättre, men då ska man verkligen vet vad den ska användas till så man beställer ett aggregat med rätt egenskaper.

Det är så mycket som spelar in för att få det optimalt, en race turbo löser inga problem om det inte uppfyller det flöde, laddtryck och avgasmottryck som din motor mår bäst av.

Fredrik, en H2D kan vara ett bra aggregat att prova först och får du tag på en mer passande HX50 är den i princip bolt on på grenrör och downpipe pga avgashuset. Tänk bara på att många moderna HX50 kan ha V-band istället för pinnbultsfläns mot downpipen.

Jag tror Peppe hade 16 cm^2 på avgashuset, det är nog det minsta jag sett men helt klart lämpligt på en 200 hk sugmotor. Jag tror att mitt på 25 cm^2 är i största laget men det funkade då hyfsat på en polares M10:a och jag har två cylindrar till (men inte lika vasst flöde per cylinder). Det är som sagt inte svårt att hitta alternativa avgashus.
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

så där nu har frågan fått fart i garaget igen, sitter och tänker på PPFs "budget turbo alternativ" den dära för 450-500hk, hur tror ni den kommer funka?

tillkommit i receptet är även Z55 turbo kammen
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du ska ha större turbo än den.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Det stämmer som Mattias och Butcher säger, jag har 16cm^2 avgashus.

Det känns lite litet för en 3.5liters maskin.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

Garrett Ta51 med 1:15 avgashus är nog idealet till en 3,5L snik konvertering.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

GT40 med 1.18 avgashus
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

Mirre wrote:Garrett Ta51 med 1:15 avgashus är nog idealet till en 3,5L snik konvertering.


va fan?! är det snik bara för att jag inte har smidda kolvar? :S
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

vad tror ni om dubbla 850R agg då? (TD04-16t)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Skit i dubbelturbo, bara onödigt mycket jobb.
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

hx52 med avgashus 16 då?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply