Hur ska jag bygga nästa år?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hur ska jag bygga nästa år?
Som dom flesta kanske vet så körde jag inte alltför mycket med min bil förra säsongen så typ allting som gick strulade och jag är rätt så less på det och har därför mer eller mindre bestämmt mig för att prova singeltubo istället men tänkte starta en liten diskution om vad som är Bäst för mig att bygga
Dom här sakerna är helt klara att det blir/saker jag redan har
ARP bultar
Pyramidringar
Turboinsug
Ställbar BTR
6puckad sinter
dubbla 984or
Trimkam Z55turbo
Har haft tankar på en HX55 men tror den blir Lite väl stor kanske, vill ha körbarhet framför mycket hästar då jag anser att chassiet inte kommer funka med 800hk lixom
Och då till nästa fråga vad kan kan göra för att få ner lite mera hästar i backen med enkla medel?
Bil: M535i -87 med B35 topp
Så ös på med frågor och andra saker som hjälper mig till lycka nästa år =)
Dom här sakerna är helt klara att det blir/saker jag redan har
ARP bultar
Pyramidringar
Turboinsug
Ställbar BTR
6puckad sinter
dubbla 984or
Trimkam Z55turbo
Har haft tankar på en HX55 men tror den blir Lite väl stor kanske, vill ha körbarhet framför mycket hästar då jag anser att chassiet inte kommer funka med 800hk lixom
Och då till nästa fråga vad kan kan göra för att få ner lite mera hästar i backen med enkla medel?
Bil: M535i -87 med B35 topp
Så ös på med frågor och andra saker som hjälper mig till lycka nästa år =)
Last edited by 3riksson on 01 Apr 2006, 09:14, edited 1 time in total.
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
En HX50 lär vara riktigt rolig på en 3.5 liters motor, vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ? 3000 rpm och upp med fullt laddtryck är vad jag tror.
Det finns billiga alternativ här i Sävar, det ligger en hel del H2D (66/72) här och skräpar för de passar inte riktigt bra på ens vassa 4-cylindriga motorer. Jag hade nog kört med en sån om jag haft en 3.5 liters 6:a men nu ska jag köra H2C (58/72) istället på min 2.8.
Det roliga med H2C/H2D/HX50 är att de har samma avgashus för samma axel, bolt-on. Så jag ska prova en del. Har 25, men kan prova 22 och 19 cm^2 också.
Det finns billiga alternativ här i Sävar, det ligger en hel del H2D (66/72) här och skräpar för de passar inte riktigt bra på ens vassa 4-cylindriga motorer. Jag hade nog kört med en sån om jag haft en 3.5 liters 6:a men nu ska jag köra H2C (58/72) istället på min 2.8.
Det roliga med H2C/H2D/HX50 är att de har samma avgashus för samma axel, bolt-on. Så jag ska prova en del. Har 25, men kan prova 22 och 19 cm^2 också.
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
3riksson wrote:Jasså? ja alltså alla ideer är ju välkommna så
Varför ska inte du ha den eller dy byggde kanske på 2.5 (2.7) eller? kommer inte ihåg
Jag fick ett erbjudande om PT67BB (dubbelkullagrad) som helt enkelt var för bra att motstå, så det är altså därför min snurra är tillsalu! Du får den för vinterpriset 5500kr inkl frakt!
Det är avgashus nr16 på snurran, samma som peppe har på sin väl!? Tror iaf. den snurran kan bli grym på en 3.5l m30 motor!Mattias Sandgren wrote: vad är det för storlek på avgashuset på HX50:in där ?
Mvh Martin Söderlind
aaah mattias länge sen =)
Jo har inte brottom med just turbo valet känner jag, utan vill mest bara spåna fram vad som kommer att funka bäst så att sommaren blir lyckad.
Aa ska tänka på saken då det som sagt bara är i planeringsstadiet än =)
Men vad säger ni är det stora skillnaden mellan en race turbo och ett LAGOM lastbilsagg? är det responsen det handlar om?
Jo har inte brottom med just turbo valet känner jag, utan vill mest bara spåna fram vad som kommer att funka bäst så att sommaren blir lyckad.
Aa ska tänka på saken då det som sagt bara är i planeringsstadiet än =)
Men vad säger ni är det stora skillnaden mellan en race turbo och ett LAGOM lastbilsagg? är det responsen det handlar om?
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Det är klart en race turbo är bättre, men då ska man verkligen vet vad den ska användas till så man beställer ett aggregat med rätt egenskaper.
Det är så mycket som spelar in för att få det optimalt, en race turbo löser inga problem om det inte uppfyller det flöde, laddtryck och avgasmottryck som din motor mår bäst av.
Fredrik, en H2D kan vara ett bra aggregat att prova först och får du tag på en mer passande HX50 är den i princip bolt on på grenrör och downpipe pga avgashuset. Tänk bara på att många moderna HX50 kan ha V-band istället för pinnbultsfläns mot downpipen.
Jag tror Peppe hade 16 cm^2 på avgashuset, det är nog det minsta jag sett men helt klart lämpligt på en 200 hk sugmotor. Jag tror att mitt på 25 cm^2 är i största laget men det funkade då hyfsat på en polares M10:a och jag har två cylindrar till (men inte lika vasst flöde per cylinder). Det är som sagt inte svårt att hitta alternativa avgashus.
Det är så mycket som spelar in för att få det optimalt, en race turbo löser inga problem om det inte uppfyller det flöde, laddtryck och avgasmottryck som din motor mår bäst av.
Fredrik, en H2D kan vara ett bra aggregat att prova först och får du tag på en mer passande HX50 är den i princip bolt on på grenrör och downpipe pga avgashuset. Tänk bara på att många moderna HX50 kan ha V-band istället för pinnbultsfläns mot downpipen.
Jag tror Peppe hade 16 cm^2 på avgashuset, det är nog det minsta jag sett men helt klart lämpligt på en 200 hk sugmotor. Jag tror att mitt på 25 cm^2 är i största laget men det funkade då hyfsat på en polares M10:a och jag har två cylindrar till (men inte lika vasst flöde per cylinder). Det är som sagt inte svårt att hitta alternativa avgashus.
så där nu har frågan fått fart i garaget igen, sitter och tänker på PPFs "budget turbo alternativ" den dära för 450-500hk, hur tror ni den kommer funka?
tillkommit i receptet är även Z55 turbo kammen
tillkommit i receptet är även Z55 turbo kammen
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Mirre wrote:Garrett Ta51 med 1:15 avgashus är nog idealet till en 3,5L snik konvertering.
va fan?! är det snik bara för att jag inte har smidda kolvar? :S
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
vad tror ni om dubbla 850R agg då? (TD04-16t)
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
hx52 med avgashus 16 då?
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;