Page 1 of 2

Fuelcell CE märkt?

Posted: 23 Jun 2009, 09:05
by bmw.rasse
hur funkar det vid besiktning? är fuelcellsen ppf säljer ce märkt? hur har ni gjort vid besiktning om ni kört med fuelcell?

Posted: 24 Jun 2009, 11:43
by bmw.rasse
Ingen som har besiktat med fuelcell?

Posted: 24 Jun 2009, 12:43
by sibban
Om tanken ska in i den E34a så är det i stort sätt omöjligt om inte tanken är krocktestad och om det är en plasttank så ska den uppfylla kraven i ECE-reglemente 34.

Men har du varningstriangeln i fram eller bak sätet så har inte besiktningsmännen någon anledning till att öppna bagageluckan.

Kan tillägga att jag inte har besiktigat någon bil med fuelcell, detta är saker jag har läst mig till. För mer info så kan du PMa therealpinto, han är SFRO-besiktningsman till yrket, och det är honom jag har "fått" ovanstående information av.

Posted: 24 Jun 2009, 19:55
by bmw.rasse
tack!

Inget tips på vart man kan köpa "godkända" fuelcells?

Annars får jag göra som du säger att lägga varnings triangeln i baksätet, kan bli spännande 8)

Dom lär ju öppna bagage luckan då dom ser alla race stolar etc etc

Posted: 24 Jun 2009, 21:00
by Strandholm
dem kan ju bli fundersamma när de inte ser någon bensintank under bilen också. ;)

Posted: 24 Jun 2009, 23:11
by bmw.rasse
hahah, point taken! :lol:

tänkte man har ju sett alla projekt trådar och många kör ju med fuelcell, vet ju iofs inte om grabbarna besiktar bilarna.

Posted: 27 Jun 2009, 22:13
by 205gti-88
Varför köra fuelcell igentligen?

Nack delarna är ju (taget rakt ur luften) högre tyngdpunkt, mindre tank (oftast) försämrat lastutrymme :wink: och problem vid besiktning.

Men vad är fördelarna? om det är för att soppan inte ska skvalpa runt så kör man ju som regel ändå med catch tank som löser problemet.

Nu är det ju så att ja tyvärr måste ha fuelcell i min bil som dessutom är reggad med det 8) :twisted:

Posted: 28 Jun 2009, 07:28
by Daniel.Fredriksson
205gti-88 wrote:Varför köra fuelcell igentligen?
Man kanske vill ha mer vikt längre bak i bilen, då kan man montera den långt bak.
Eller så vill man få en enklare lösning med soppapumpar.

Inte vet ja :D
Jag kommer iallafall skaffa det för att min tank är rostig och jävlig att byta.

Posted: 29 Jun 2009, 12:34
by bmw.rasse
Har samma problem, Min tank är trasig på mitt projekt, och nu blir det så att jag ska besiktiga bilen som ombyggt fordon och som jag har förstått det så säger dom inte så mycket så länge den är av metall (rostfritt/aluminium) och sitter fast.

Posted: 29 Jun 2009, 13:56
by dgyldmark
jag har besiktigat med fuel cell, la en handduk över bara. varnings trianglen var på orginal stället. Tagga ner och besiktiga den bara. Det är ingen som skjuter er (:

PS: fick 2:a på dålig handbroms verkan, bytte till hyraulisk & m5 ok/skivor bak.(E28) Hoppade bort från rullarna när han slet till. :lol:

Posted: 04 Jul 2009, 01:46
by bmw.rasse
hahaha, klockrent! får la ta och prova något sådant! 8)

Beiktningsmännen hade dom inte alla hemma? :P

Posted: 04 Jul 2009, 02:32
by ramberg
Ibland frågar dom bara om man har varningstriangel osv och kollar inte ens i skuffen, det har då jag vart med om så.

Posted: 04 Jul 2009, 12:55
by nicke.t
flocka den åsäg att de e en baslåda. :wink:

Posted: 04 Jul 2009, 18:39
by M_power86
nicke.t wrote:flocka den åsäg att de e en baslåda. :wink:


haha klockrent nicke! :D

Posted: 05 Jul 2009, 00:50
by dgyldmark
Ahh låt den vara där, man får vell ha hur stor spolarvätske behållare man vill :lol:

Posted: 05 Jul 2009, 09:28
by Strandholm
Kan tipsa om att en ny tank kostar cirkus 2000-2500 på schmiedmann om mitt minne inte sviker mig.
Jag köpte min där, oslagbart pris om man jämför med bmw och meca/mekonomen osv.

Dock så måste man numera köpa av den svenska filialen som består av ett gäng virriga höns.

bmwrasse:
Har du frågar SFRO om fuelcellen? Jag vill minnas att det va rätt svårt att få igenom det men att nya regler var i smidesverkstaden. Kanske har kommit redan? eller?

Posted: 05 Jul 2009, 18:43
by loka
bmw.rasse wrote:Har samma problem, Min tank är trasig på mitt projekt, och nu blir det så att jag ska besiktiga bilen som ombyggt fordon och som jag har förstått det så säger dom inte så mycket så länge den är av metall (rostfritt/aluminium) och sitter fast.
Ska du besikta som ombyggt fordon så är det bara att svetsa en egen i rostfritt/alu men du måste ha tank-locket utanför bilen ( inte inne i skuffen). Ska du besikta den med e85 och väljer alu tank så tror jag att den måste behandlas för att tåla e85