Page 1 of 2
Film: Fredrik Tiger värmer upp i 425-hästars
Posted: 16 Jun 2009, 15:58
by Christian.N
Fredrik Tiger värmer upp i 425-hästars BMW:n inför isracing-SM
http://www.sportbilen.se/video.php?f=499ad4f3c8eac
Posted: 16 Jun 2009, 18:04
by Crille74
Jävlar va gött den låter.
Posted: 16 Jun 2009, 19:03
by Rikard B
Crille74 wrote:Jävlar va gött den låter.
ahh som fan
Posted: 16 Jun 2009, 20:52
by Henka.
Jäkligt skönt ljud i den bilen faktist
Finns det nån specifikation på vad som e gjort med den motorn nånstans? Skulle vara intressant att se bromspappret på hur kurvorna ser ut
Posted: 16 Jun 2009, 21:12
by m5micke
Är de inte den där som de sitter en sug trimmad S50 eller S52:a i
Posted: 16 Jun 2009, 21:16
by odd
skulle vara roligt att veta vad som e gjort på den motorn?!
Posted: 16 Jun 2009, 23:56
by stecka
Posted: 16 Jun 2009, 23:56
by Hansa
425hk sugtrimmad?
Posted: 17 Jun 2009, 03:03
by odd
* Kaross: BMW M3 –97 med skyddsbur. Front, fram och bakskärmar, huv, och baklucka i plast.
Framvagn: Special består av ställbara rörbärarmar. Fjäderbenen är E30 M3 med justerbara Öhlins stötdämpare. Justerbar krängningshämmare. Styrväxeln är en M3 E30 kortad servostyrväxel.
Bakvagn: Volvo 1031 axel med 4.88 utv och SF-Diff. Axeln är en specialaxel med avlastade drivaxlar. Axeln är upphängd i trelänk och wattlänk. Fjädringen består av justerbara Öhlins stötdämpare och justerbara krängningshämmare.
Motor: BMW M3 6:a på 3290cc. Special kamaxlar. Topplock från M3 3.0L 24V, portad och med specialventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3 med special trattar. Underdel M3 med Cosworth kolvar, stålvevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3-skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle. Torrsump.
Effekt: 300+ Hk och 300+ Nm.
Kylning: Volvo kylare med Volvo 850 turbo kylfläkt (sitter bak). Davies-Craig elvattenpump.
Bromsar: Willwood bromsok med Ferodo racingbelägg. Bromsskivor, BMW Motorsport runt om.
Växellåda: Hewland 6 vxl H-mönster
Prestanda: 0-100 på 4.5 sek
Toppfart: Ca 210 Km/h
Bensin: Kemetyl E-Plus Etanol
Olja: Motul 300V
Vikt: 1350 Kg (Min 1330)
stecka fixar allt! tack!
Posted: 17 Jun 2009, 11:38
by Ludde_
Vad får alla 425hk ifrån då?
står ju bara 300+ där?
Någon som känner dem kanske?
Asgott ljud i vilket fall!
Posted: 17 Jun 2009, 12:17
by Niklas Sandström
Nu har det hänt en del från när filmen är inspelad.
Då var den på 3,2l och satt i en compact, gav på rulle 425hk. Nu tror jag iofs att den rullen visade lite för mycket.
Nu är den på 3,3l och ytterligare preppad och sitter i en E36 coupe. Gav 405hk i en rulle som går mer åt det snåla hållet för den går mycket hårdare i denna version.
Posted: 17 Jun 2009, 15:45
by Drullen
Varför volvo grejer på en bmw, när bmw själva har mycket bättre saker.. De e fan som att svära i kyrkan och köra med volvos grejer, går ju inte för sej bara
Posted: 17 Jun 2009, 18:32
by Niklas Sandström
Drullen wrote:Varför volvo grejer på en bmw, när bmw själva har mycket bättre saker.. De e fan som att svära i kyrkan och köra med volvos grejer, går ju inte för sej bara
Jo håller med, försökte i det längsta att få bygga en delad BMW bakvagn när vi byggde den nya karossen. Men det föll bla på att det är svårt att få bra kontroll på hjulvinklarna när det är så lång fjädringsväg samt att dom brukar vara lite giftiga när fästet växlar så mycket som det gör. Gjorde dock den bästa kompromissen med stel axel och fäste den med en trelänk för att det ska gå att svänga med den.
Posted: 22 Jul 2009, 21:22
by Forza
Finns de NÅN sugis som låter argare än den här?
Synd ja inte har kvar den när han gör test i kalix
Posted: 22 Jul 2009, 21:47
by Micke johansson
Känns som alla använder sig av volvos axel vid rallycross byggen
helt klart arg bil.
Posted: 22 Jul 2009, 23:14
by Icee
Forza wrote:Finns de NÅN sugis som låter argare än den här?
Synd ja inte har kvar den när han gör test i kalix
http://www.youtube.com/watch?v=O2UnoW5M ... r_embedded
Den
Posted: 22 Jul 2009, 23:45
by Pitbull
Fett!!!!