Film: Fredrik Tiger värmer upp i 425-hästars
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Film: Fredrik Tiger värmer upp i 425-hästars
Fredrik Tiger värmer upp i 425-hästars BMW:n inför isracing-SM
http://www.sportbilen.se/video.php?f=499ad4f3c8eac
http://www.sportbilen.se/video.php?f=499ad4f3c8eac
Enköping, 073-3104393
* Kaross: BMW M3 –97 med skyddsbur. Front, fram och bakskärmar, huv, och baklucka i plast.
Framvagn: Special består av ställbara rörbärarmar. Fjäderbenen är E30 M3 med justerbara Öhlins stötdämpare. Justerbar krängningshämmare. Styrväxeln är en M3 E30 kortad servostyrväxel.
Bakvagn: Volvo 1031 axel med 4.88 utv och SF-Diff. Axeln är en specialaxel med avlastade drivaxlar. Axeln är upphängd i trelänk och wattlänk. Fjädringen består av justerbara Öhlins stötdämpare och justerbara krängningshämmare.
Motor: BMW M3 6:a på 3290cc. Special kamaxlar. Topplock från M3 3.0L 24V, portad och med specialventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3 med special trattar. Underdel M3 med Cosworth kolvar, stålvevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3-skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle. Torrsump.
Effekt: 300+ Hk och 300+ Nm.
Kylning: Volvo kylare med Volvo 850 turbo kylfläkt (sitter bak). Davies-Craig elvattenpump.
Bromsar: Willwood bromsok med Ferodo racingbelägg. Bromsskivor, BMW Motorsport runt om.
Växellåda: Hewland 6 vxl H-mönster
Prestanda: 0-100 på 4.5 sek
Toppfart: Ca 210 Km/h
Bensin: Kemetyl E-Plus Etanol
Olja: Motul 300V
Vikt: 1350 Kg (Min 1330)
stecka fixar allt! tack!
Framvagn: Special består av ställbara rörbärarmar. Fjäderbenen är E30 M3 med justerbara Öhlins stötdämpare. Justerbar krängningshämmare. Styrväxeln är en M3 E30 kortad servostyrväxel.
Bakvagn: Volvo 1031 axel med 4.88 utv och SF-Diff. Axeln är en specialaxel med avlastade drivaxlar. Axeln är upphängd i trelänk och wattlänk. Fjädringen består av justerbara Öhlins stötdämpare och justerbara krängningshämmare.
Motor: BMW M3 6:a på 3290cc. Special kamaxlar. Topplock från M3 3.0L 24V, portad och med specialventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3 med special trattar. Underdel M3 med Cosworth kolvar, stålvevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3-skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle. Torrsump.
Effekt: 300+ Hk och 300+ Nm.
Kylning: Volvo kylare med Volvo 850 turbo kylfläkt (sitter bak). Davies-Craig elvattenpump.
Bromsar: Willwood bromsok med Ferodo racingbelägg. Bromsskivor, BMW Motorsport runt om.
Växellåda: Hewland 6 vxl H-mönster
Prestanda: 0-100 på 4.5 sek
Toppfart: Ca 210 Km/h
Bensin: Kemetyl E-Plus Etanol
Olja: Motul 300V
Vikt: 1350 Kg (Min 1330)
stecka fixar allt! tack!
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
Nu har det hänt en del från när filmen är inspelad.
Då var den på 3,2l och satt i en compact, gav på rulle 425hk. Nu tror jag iofs att den rullen visade lite för mycket.
Nu är den på 3,3l och ytterligare preppad och sitter i en E36 coupe. Gav 405hk i en rulle som går mer åt det snåla hållet för den går mycket hårdare i denna version.
Då var den på 3,2l och satt i en compact, gav på rulle 425hk. Nu tror jag iofs att den rullen visade lite för mycket.
Nu är den på 3,3l och ytterligare preppad och sitter i en E36 coupe. Gav 405hk i en rulle som går mer åt det snåla hållet för den går mycket hårdare i denna version.
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
Drullen wrote:Varför volvo grejer på en bmw, när bmw själva har mycket bättre saker.. De e fan som att svära i kyrkan och köra med volvos grejer, går ju inte för sej bara
Jo håller med, försökte i det längsta att få bygga en delad BMW bakvagn när vi byggde den nya karossen. Men det föll bla på att det är svårt att få bra kontroll på hjulvinklarna när det är så lång fjädringsväg samt att dom brukar vara lite giftiga när fästet växlar så mycket som det gör. Gjorde dock den bästa kompromissen med stel axel och fäste den med en trelänk för att det ska gå att svänga med den.
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Känns som alla använder sig av volvos axel vid rallycross byggen helt klart arg bil.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
Forza wrote:Finns de NÅN sugis som låter argare än den här?
Synd ja inte har kvar den när han gör test i kalix
http://www.youtube.com/watch?v=O2UnoW5M ... r_embedded
Den
Icee wrote:Forza wrote:Finns de NÅN sugis som låter argare än den här?
Synd ja inte har kvar den när han gör test i kalix
http://www.youtube.com/watch?v=O2UnoW5M ... r_embedded
Den
Fett!!!!
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35