Page 1 of 1
Camber & toe-in i bakvagn för drifting.
Posted: 15 Jun 2009, 10:48
by dgyldmark
Ni som åker mycket på tvären, hur mycket toe-in & negativ camber går bra? finns det för mycket toe-in ex?
Skall bygga om bakvagnen jag har på nu för 3:e gången.
Kör följande:
total toe-in 1.17 / camber 1.02* , M5 krängare bak ingen fram. M5 bromsar bak std 535 e28 fram.
Ev blir det en liten ändring på ackermann´s vinkel denna sesongen.
OBS! frågan är till de som inte åker rakt fram.
Posted: 15 Jun 2009, 17:29
by Tox
på min e36:a så har jag ca 2,5camber och bara lite lite toe in typ 0,3
Fram har jag ca 4 i camber och 0 i toe.
Kommer inte ihåg exakt.
Har båda krängarna på.Dämparna har jag ställt något mjukare bak än fram.
Åker m3 sug motor
Posted: 15 Jun 2009, 18:51
by Per Eriksson
Provat lite allt möjligt men det jag märkte mest skillnad var på hur jag ställde krängaren, hårdare var mer lättsladdat.
Annars är det nog fart o attack som avgör o du är väl inte rädd av det jag sett?
Posted: 15 Jun 2009, 20:09
by Grefven
vad man ser på framgångsrika driftbilar så är det framförallt sänka rollcenter så lågt som möjligt. och som föregående talare säger så har de väldigt kralliga krängare bak iaf.
hjulvinklar har jag inte något svar på alls.
Posted: 16 Jun 2009, 17:56
by Rsjerry
Posted: 16 Jun 2009, 19:13
by dgyldmark
Söker mycket på rejsa. Men hittar inte någon som gått in för att ändra hjulvinklarna.
M5 krängare bak och ingen fram gjorde att den ville mer ut på slagg, medans toe in i bakvagn med en positivare camber gjorde den mer körbar på tvären.
Vad säger i om acerman?
Posted: 20 Jun 2009, 09:47
by Strandholm
Snor tråden lite:
Har dessa värden för min bakvagn pga toe justering räckte inte till för mer. Ska schladda med bilen.
Har problem med att bilen är extremt ostadig i höga hastigheter men kan eventuellt vara silentbussningarna som felar, men vill gärna ha lite respons på toe värderna om någon har några åsikter.
Total Toe: -0,4mm
Separat toe: Vänster -0,8mm Höger: +0,4mm
Känns ju inte som sådär jättebra värden?
Symptomen för "för mycket toe-in" i bakvagnen enligt rejsa tabellen är ju
"Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen."
Åsikter?
Posted: 20 Jun 2009, 12:09
by Per Eriksson
Bakhjulen vill inte åka åt samma hålls om dina framhjul, du får nog rikta ena öänkarmen lite så du får samma värden på båda sidor.
drft
Posted: 20 Jun 2009, 16:21
by staffan
Ackerman skall du sträva till att få bort så att säga,desto närmare samma vinklar vid styrutslag så desto svårare att snurra.
förenklat så c/c mått mellan hjulen skall vara samma rakt fram och vid fullt utslag åt bägge hållen.
brukar gå att schimsa vid inre styrled mellan kuggstång och styrled.
räcker oftast med vanliga brickor,sen beror det ju på hur mycket gängor det finns också(inte roligt om det kukar ur i full fart
)
Har du ställbar caster också?isåfall kan du dra fram hjulen så mycket du kan,då blir bilen "längre" dvs bättre känsla och du kan gå bredare.
Jag är inte så bra på att förklara men hoppas nu det blev nått att fundera på.
DETTA gäller framvagnen då.
MVH
dgyldmark wrote:Söker mycket på rejsa. Men hittar inte någon som gått in för att ändra hjulvinklarna.
M5 krängare bak och ingen fram gjorde att den ville mer ut på slagg, medans toe in i bakvagn med en positivare camber gjorde den mer körbar på tvären.
Vad säger i om acerman?
Posted: 29 Jun 2009, 10:12
by dgyldmark
Jag är helt med på vad du menar, får värma styrarmarna , det sitter snäcka på e28a typ som volvo 140, så utschimsning går ej. Skall nog gå att vära till 90gradare. Och i efterhand lägga på 2-3 grader caster och se skillnaden.
Är det något du själv har provat?
drift
Posted: 01 Jul 2009, 20:53
by staffan
Jag har gjort detta på två egna drifters (skylines)
samt medverkat till en del andra
skylinen har ju kuggstång som ligger bakom frambalken så på dessa är det ju enkelt. e30 har ju lkadant men som sagt med styrsnäcka har jag inte provat/fast det borde ju gå att justera mer där!?
jag antar att du känner till bumpsteer så du måste passa på det också.
kraftig bump förstör allt. detta är verkligen nåt som inte bara driftare borde kolla på sina bilar
en annan bra grej är ju att linjera styrarmsinfästningen me nedre kulled och gärna flytta den i linje med bärarmen.
Måste tillägga att det är över10år sen jag skruvade hajar så jag minns faktiskt inte hur yttre spindeln ser ut.
mvh
dgyldmark wrote:Jag är helt med på vad du menar, får värma styrarmarna , det sitter snäcka på e28a typ som volvo 140, så utschimsning går ej. Skall nog gå att vära till 90gradare. Och i efterhand lägga på 2-3 grader caster och se skillnaden.
Är det något du själv har provat?
Posted: 01 Jul 2009, 22:18
by dgyldmark
Var är det vanligaste fenomenet vid bumpstering?
Problematiken på e28 borde vara att de har dubbla spindelleder som i sin tur borde påverka både camber, castre & toe. right?
För att mäta detta börde det vara så enkelt som att plocka bort fjädrarna
bump
Posted: 02 Jul 2009, 20:17
by staffan
om du har mycket bumpsteer så blir bilen orolig som fan den åker hit och dit och söker än ett spår än ett annat,samt att dina varvtider blir skattretande
hur du än försöker.
Bump är fladdrande hjul under fjädring enkelt förklarat.
i drifting kan man leva med bump eftersom du kör sidan före och varvtider spelar ingen roll men du ska väl använda bilen till annat också.?
ett sätt om du har lyft så hissa upp bilen be en kompis hålla en linjal mot hjulet sök efter någon punkt att mäta mot,lägg tex en vxllådslyft under hjulet och pumpa upp det mät sedan hur det ändrar under fjädringsgången.
en bil med 0bump vore det bästa men det är inte så lätt att uppnå.
jag vet inte så mycket om e28 upphängningen men kasta in en bild om du har.jag kan kanske förklara bättre då när jag ser den hur du kan göra.
det blir ju lite så att man blir duktig på bilarna man använder själv men andra bilar är det värre att säga något om.