Camber & toe-in i bakvagn för drifting.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dgyldmark

Camber & toe-in i bakvagn för drifting.

Post by dgyldmark »

Ni som åker mycket på tvären, hur mycket toe-in & negativ camber går bra? finns det för mycket toe-in ex?

Skall bygga om bakvagnen jag har på nu för 3:e gången.

Kör följande:

total toe-in 1.17 / camber 1.02* , M5 krängare bak ingen fram. M5 bromsar bak std 535 e28 fram.

Ev blir det en liten ändring på ackermann´s vinkel denna sesongen.

OBS! frågan är till de som inte åker rakt fram.
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

på min e36:a så har jag ca 2,5camber och bara lite lite toe in typ 0,3

Fram har jag ca 4 i camber och 0 i toe.
Kommer inte ihåg exakt.
Har båda krängarna på.Dämparna har jag ställt något mjukare bak än fram.
Åker m3 sug motor
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Provat lite allt möjligt men det jag märkte mest skillnad var på hur jag ställde krängaren, hårdare var mer lättsladdat.

Annars är det nog fart o attack som avgör o du är väl inte rädd av det jag sett?
/Per
a.k.a. Jevlar
Grefven

Post by Grefven »

vad man ser på framgångsrika driftbilar så är det framförallt sänka rollcenter så lågt som möjligt. och som föregående talare säger så har de väldigt kralliga krängare bak iaf.

hjulvinklar har jag inte något svar på alls.
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Söker mycket på rejsa. Men hittar inte någon som gått in för att ändra hjulvinklarna.

M5 krängare bak och ingen fram gjorde att den ville mer ut på slagg, medans toe in i bakvagn med en positivare camber gjorde den mer körbar på tvären.

Vad säger i om acerman?
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Snor tråden lite:

Har dessa värden för min bakvagn pga toe justering räckte inte till för mer. Ska schladda med bilen.
Har problem med att bilen är extremt ostadig i höga hastigheter men kan eventuellt vara silentbussningarna som felar, men vill gärna ha lite respons på toe värderna om någon har några åsikter.

Total Toe: -0,4mm
Separat toe: Vänster -0,8mm Höger: +0,4mm

Känns ju inte som sådär jättebra värden?
Symptomen för "för mycket toe-in" i bakvagnen enligt rejsa tabellen är ju
"Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen."


Åsikter?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Bakhjulen vill inte åka åt samma hålls om dina framhjul, du får nog rikta ena öänkarmen lite så du får samma värden på båda sidor.
/Per
a.k.a. Jevlar
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

drft

Post by staffan »

Ackerman skall du sträva till att få bort så att säga,desto närmare samma vinklar vid styrutslag så desto svårare att snurra.

förenklat så c/c mått mellan hjulen skall vara samma rakt fram och vid fullt utslag åt bägge hållen.

brukar gå att schimsa vid inre styrled mellan kuggstång och styrled.
räcker oftast med vanliga brickor,sen beror det ju på hur mycket gängor det finns också(inte roligt om det kukar ur i full fart :) )

Har du ställbar caster också?isåfall kan du dra fram hjulen så mycket du kan,då blir bilen "längre" dvs bättre känsla och du kan gå bredare.

Jag är inte så bra på att förklara men hoppas nu det blev nått att fundera på.
DETTA gäller framvagnen då.
MVH
dgyldmark wrote:Söker mycket på rejsa. Men hittar inte någon som gått in för att ändra hjulvinklarna.

M5 krängare bak och ingen fram gjorde att den ville mer ut på slagg, medans toe in i bakvagn med en positivare camber gjorde den mer körbar på tvären.

Vad säger i om acerman?
bmw=ajamisen iloa
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Jag är helt med på vad du menar, får värma styrarmarna , det sitter snäcka på e28a typ som volvo 140, så utschimsning går ej. Skall nog gå att vära till 90gradare. Och i efterhand lägga på 2-3 grader caster och se skillnaden.

Är det något du själv har provat?
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

drift

Post by staffan »

Jag har gjort detta på två egna drifters (skylines)
samt medverkat till en del andra :D :D

skylinen har ju kuggstång som ligger bakom frambalken så på dessa är det ju enkelt. e30 har ju lkadant men som sagt med styrsnäcka har jag inte provat/fast det borde ju gå att justera mer där!?

jag antar att du känner till bumpsteer så du måste passa på det också.
kraftig bump förstör allt. detta är verkligen nåt som inte bara driftare borde kolla på sina bilar :!:

en annan bra grej är ju att linjera styrarmsinfästningen me nedre kulled och gärna flytta den i linje med bärarmen.
Måste tillägga att det är över10år sen jag skruvade hajar så jag minns faktiskt inte hur yttre spindeln ser ut.

mvh
dgyldmark wrote:Jag är helt med på vad du menar, får värma styrarmarna , det sitter snäcka på e28a typ som volvo 140, så utschimsning går ej. Skall nog gå att vära till 90gradare. Och i efterhand lägga på 2-3 grader caster och se skillnaden.

Är det något du själv har provat?
bmw=ajamisen iloa
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Var är det vanligaste fenomenet vid bumpstering?

Problematiken på e28 borde vara att de har dubbla spindelleder som i sin tur borde påverka både camber, castre & toe. right?

För att mäta detta börde det vara så enkelt som att plocka bort fjädrarna
staffan
Posts: 48
Joined: 02 Aug 2006, 19:51

bump

Post by staffan »

om du har mycket bumpsteer så blir bilen orolig som fan den åker hit och dit och söker än ett spår än ett annat,samt att dina varvtider blir skattretande :D hur du än försöker.

Bump är fladdrande hjul under fjädring enkelt förklarat.

i drifting kan man leva med bump eftersom du kör sidan före och varvtider spelar ingen roll men du ska väl använda bilen till annat också.?

ett sätt om du har lyft så hissa upp bilen be en kompis hålla en linjal mot hjulet sök efter någon punkt att mäta mot,lägg tex en vxllådslyft under hjulet och pumpa upp det mät sedan hur det ändrar under fjädringsgången.
en bil med 0bump vore det bästa men det är inte så lätt att uppnå.


jag vet inte så mycket om e28 upphängningen men kasta in en bild om du har.jag kan kanske förklara bättre då när jag ser den hur du kan göra.


det blir ju lite så att man blir duktig på bilarna man använder själv men andra bilar är det värre att säga något om.
bmw=ajamisen iloa
Post Reply