Bygga ihop med motor samma lager och ringar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Viper89

Bygga ihop med motor samma lager och ringar?

Post by Viper89 »

Det har kärvat ihop sig för min del igen då jag precis blivit utan jobb Igen! Så det blir ingen E30 om jag inte kan bygga ihop motorn med gamla grejerna. Men jag vill inte bygga ihop om det är som gjort för allt ska rasa.

Jag har aldrig renoverat eller byggt ihop en motor från scratch. Men har fått för mig att lager och kolvringar och allt vad det heter är engångs prylar. Alltså är det ihopsatt en gång så måste man köpa nya grejer om man plockar isär.

Lager har förvarats i varmgarage liggandes löst på en duk. Ringarna sitter fortfarande på kolvarna. Det ser bra ut med mitt öga, ser inga speciella märken eller repor eller dylikt.

Det har kärvat ihop sig för min del igen då jag precis blivit utan jobb Igen! Så det blir ingen E30 om jag inte kan bygga ihop motorn med gamla grejerna. Men jag vill inte bygga ihop om det är som gjort för allt ska rasa.
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
BaCCoN

Post by BaCCoN »

Kolla specifikationerna för lagerspel och kolvringsgap. Ligger dom inom toleransen ska de inte va några problem att köra me använda saker.
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
Viper89

Post by Viper89 »

Såg nu när jag kollade närmare på lagrena att på 2ans stake så var det en nästan millimeter djup skåra! Helt sjukt att jag missade det när jag plockade ur allt.
Nu blev ja nervös, alltså måste ju veven vara skadad? Annars skulle inte nått sån där uppstått? Måste åka och kolla det imorrn.

Hur som helst så har jag en annan uppsättning kolvar + stakar med lager. Kan man börja blanda lager då? så att jag kan ersätta de med skåran med lagerna från den andra uppsättningen jag har ligger?

Fan nu blev det mycket..
E28 545 (951hp@1,8bar)
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Ett tips, som inte bara gäller just dig är att ett lager som suttit i en motor som fungerat och inte tagit skada är precis lika bra som ett nytt lager. Om motorn varit frisk och lagret inte blivit repat så har lagret alltså inte utsatts för något annat än oljefilmens tryck. Vill man vara helt hundra på att lagret inte blivit platt av högt tryck (av detonation eller annan oförklarlig anledning) kan man alltså mäta lagerspelet när man plockar ihop motorn med plastigage som finns hos de flesta motorrenoveringsfirmorna eller lokala bildelsaffären.

Personligen har jag ändrat uppfattning helt och hållet vad gäller lager, förr hade jag aldrig satt i ett begagnat lager i en trimmad nybyggd motor. Idag är jag av uppfattningen att ett originallager som bevisligen fungerat i en motor kanske till och med är bättre än ett lager som man lyfter från hyllan bara för att det är nytt. Oavsett vilket lager man sätter i en motor ska spelet ändå mätas om man vill vara på säkra sidan, men absolut ingenting talar egentligen för att ett nytt lager skulle vara bättre än ett felfritt begagnat.
Viper89

Post by Viper89 »

Jäklar Johan! Lärde mig en hel del där och det var mycket lättande info. Ett par tusen lättande faktiskt :)

Har inte hunnit kolla skicket på veven än men imorrn ska jag pallra mig ut dit igen!
E28 545 (951hp@1,8bar)
PegiPax

Post by PegiPax »

Jocke om din vev är dålig så kan jag sponsra dej med en fräsch 2,5 vev =)
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Viper89

Post by Viper89 »

PegiPax wrote:Jocke om din vev är dålig så kan jag sponsra dej med en fräsch 2,5 vev =)
What!? Det enda som saknas den här dagen är ett sjuhelsikes ligg! Annars är den toppen :D

Nu känns allt väldigt lättande. Ser ut som om jag får prova på en sommar med E30 turbo trots allt :D
E28 545 (951hp@1,8bar)
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

jag har en vev ligger också + lagrena som satt i med veven (tror jag) som du kan få om du kommer och hämtar den.
Karl Jansson, 070-4406777
PegiPax

Post by PegiPax »

Viper89 wrote:
PegiPax wrote:Jocke om din vev är dålig så kan jag sponsra dej med en fräsch 2,5 vev =)
What!? Det enda som saknas den här dagen är ett sjuhelsikes ligg! Annars är den toppen :D

Nu känns allt väldigt lättande. Ser ut som om jag får prova på en sommar med E30 turbo trots allt :D
ja ni var ju så shysta när jag kom upp till er så why not :D
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Viper89

Post by Viper89 »

Hahah nu slänger folk vevar på en :D

Helt otroligt att folk är så schyssta inom bilbranschen. 90% utav allt folk gör tjänster till folk utan att tveka. Det är stort ska ni veta!

Mvh den arbetslösa Igen..
E28 545 (951hp@1,8bar)
Bödvar

Post by Bödvar »

Hur är det med bultar till vevstakar? Går dessa att återanvända? Eller använda 12.9 bultar kanske?
nicke.t

Post by nicke.t »

de e väll 12.9 orginal.satt på min m30 allafall.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).

Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.

Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).

Ramlagerskruvarna bestämde jag mig för att inte byta.

Vevlagerskruvarna köpte jag dock nya (456 SEK hos BMW).

Och topplocksskruvar måste du såklart ha nya (219 SEK hos Schmiedmann).
205gti-88

Post by 205gti-88 »

bmw-slangen wrote:Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).

Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.

Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).

Ja plockar aldrig isär en bottendel utan att hona den innan den sätts ihop igen även om ringarna inte bytas och spelet är inom tolleranserna så honas det alltid 500kr för att hona 4cylindrar tycker jag är en struntsumma för en frisk bottendel, speciellt om det ska överladdas!
Christian.N

Post by Christian.N »

Viper89 wrote:

Ja är nog bara "ligget" du får fixa på egen hand ;)
Enköping, 073-3104393
Viper89

Post by Viper89 »

Då blir det väl till att köpa nya vevlager då! För koppar färgen syns lite lite på vissa ser det ut som. 500 kr var förvånansvärt billigt endå!

Kolvringarna kostar fan 2 lappar så de får lov att sitta kvar vare sig de vill eller inte.

Angående honingen. Varför honar man egentligen? Bara en dum fråga från en rookie :)
E28 545 (951hp@1,8bar)
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

205gti-88 wrote:
bmw-slangen wrote:Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).

Ja plockar aldrig isär en bottendel utan att hona den innan den sätts ihop igen även om ringarna inte bytas och spelet är inom tolleranserna så honas det alltid 500kr för att hona 4cylindrar tycker jag är en struntsumma för en frisk bottendel, speciellt om det ska överladdas!
Jag håller med, att hona är alltid en bra idé - speciellt om man planerar ta ut mer effekt! Dock så har jag sett priser mer på runt 1000 SEK för ett vanligt 6-cylindrigt block. Sedan får man se från fall till fall. Normalt sett skulle jag nog också honat (och bytt kolvringar och gärna lite topplocksarbete) men då jag kommer att öppna upp motorn inom något år igen för lite större renovering så bestämde jag att vänta med honingen tills dess.

Viper89 wrote:Då blir det väl till att köpa nya vevlager då! För koppar färgen syns lite lite på vissa ser det ut som. 500 kr var förvånansvärt billigt endå!
Ja, verkar som det. Hur var ramlagren då? Några bilder på vev- eller ramlager?
Tänk på att hona en 6-cyl kostar ca 1.5 ggr mer än en 4-cyl så räkna mellan 750-1000 SEK. Kolla med någon motorrenoverare i din närhet för prisuppgift (och posta gärna feedbacken här).
Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?
Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).
Post Reply