Bygga ihop med motor samma lager och ringar?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Bygga ihop med motor samma lager och ringar?
Det har kärvat ihop sig för min del igen då jag precis blivit utan jobb Igen! Så det blir ingen E30 om jag inte kan bygga ihop motorn med gamla grejerna. Men jag vill inte bygga ihop om det är som gjort för allt ska rasa.
Jag har aldrig renoverat eller byggt ihop en motor från scratch. Men har fått för mig att lager och kolvringar och allt vad det heter är engångs prylar. Alltså är det ihopsatt en gång så måste man köpa nya grejer om man plockar isär.
Lager har förvarats i varmgarage liggandes löst på en duk. Ringarna sitter fortfarande på kolvarna. Det ser bra ut med mitt öga, ser inga speciella märken eller repor eller dylikt.
Det har kärvat ihop sig för min del igen då jag precis blivit utan jobb Igen! Så det blir ingen E30 om jag inte kan bygga ihop motorn med gamla grejerna. Men jag vill inte bygga ihop om det är som gjort för allt ska rasa.
Jag har aldrig renoverat eller byggt ihop en motor från scratch. Men har fått för mig att lager och kolvringar och allt vad det heter är engångs prylar. Alltså är det ihopsatt en gång så måste man köpa nya grejer om man plockar isär.
Lager har förvarats i varmgarage liggandes löst på en duk. Ringarna sitter fortfarande på kolvarna. Det ser bra ut med mitt öga, ser inga speciella märken eller repor eller dylikt.
Det har kärvat ihop sig för min del igen då jag precis blivit utan jobb Igen! Så det blir ingen E30 om jag inte kan bygga ihop motorn med gamla grejerna. Men jag vill inte bygga ihop om det är som gjort för allt ska rasa.
Kolla specifikationerna för lagerspel och kolvringsgap. Ligger dom inom toleransen ska de inte va några problem att köra me använda saker.
Linus Hedendahl
076 31 94 728
Bygger:
Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
076 31 94 728
Bygger:
Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
Såg nu när jag kollade närmare på lagrena att på 2ans stake så var det en nästan millimeter djup skåra! Helt sjukt att jag missade det när jag plockade ur allt.
Nu blev ja nervös, alltså måste ju veven vara skadad? Annars skulle inte nått sån där uppstått? Måste åka och kolla det imorrn.
Hur som helst så har jag en annan uppsättning kolvar + stakar med lager. Kan man börja blanda lager då? så att jag kan ersätta de med skåran med lagerna från den andra uppsättningen jag har ligger?
Fan nu blev det mycket..
Nu blev ja nervös, alltså måste ju veven vara skadad? Annars skulle inte nått sån där uppstått? Måste åka och kolla det imorrn.
Hur som helst så har jag en annan uppsättning kolvar + stakar med lager. Kan man börja blanda lager då? så att jag kan ersätta de med skåran med lagerna från den andra uppsättningen jag har ligger?
Fan nu blev det mycket..
Ett tips, som inte bara gäller just dig är att ett lager som suttit i en motor som fungerat och inte tagit skada är precis lika bra som ett nytt lager. Om motorn varit frisk och lagret inte blivit repat så har lagret alltså inte utsatts för något annat än oljefilmens tryck. Vill man vara helt hundra på att lagret inte blivit platt av högt tryck (av detonation eller annan oförklarlig anledning) kan man alltså mäta lagerspelet när man plockar ihop motorn med plastigage som finns hos de flesta motorrenoveringsfirmorna eller lokala bildelsaffären.
Personligen har jag ändrat uppfattning helt och hållet vad gäller lager, förr hade jag aldrig satt i ett begagnat lager i en trimmad nybyggd motor. Idag är jag av uppfattningen att ett originallager som bevisligen fungerat i en motor kanske till och med är bättre än ett lager som man lyfter från hyllan bara för att det är nytt. Oavsett vilket lager man sätter i en motor ska spelet ändå mätas om man vill vara på säkra sidan, men absolut ingenting talar egentligen för att ett nytt lager skulle vara bättre än ett felfritt begagnat.
Personligen har jag ändrat uppfattning helt och hållet vad gäller lager, förr hade jag aldrig satt i ett begagnat lager i en trimmad nybyggd motor. Idag är jag av uppfattningen att ett originallager som bevisligen fungerat i en motor kanske till och med är bättre än ett lager som man lyfter från hyllan bara för att det är nytt. Oavsett vilket lager man sätter i en motor ska spelet ändå mätas om man vill vara på säkra sidan, men absolut ingenting talar egentligen för att ett nytt lager skulle vara bättre än ett felfritt begagnat.
ja ni var ju så shysta när jag kom upp till er så why notViper89 wrote:What!? Det enda som saknas den här dagen är ett sjuhelsikes ligg! Annars är den toppenPegiPax wrote:Jocke om din vev är dålig så kan jag sponsra dej med en fräsch 2,5 vev =)
Nu känns allt väldigt lättande. Ser ut som om jag får prova på en sommar med E30 turbo trots allt

Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Tel: 0408521754
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).
Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.
Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).
Ramlagerskruvarna bestämde jag mig för att inte byta.
Vevlagerskruvarna köpte jag dock nya (456 SEK hos BMW).
Och topplocksskruvar måste du såklart ha nya (219 SEK hos Schmiedmann).
Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.
Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).
Ramlagerskruvarna bestämde jag mig för att inte byta.
Vevlagerskruvarna köpte jag dock nya (456 SEK hos BMW).
Och topplocksskruvar måste du såklart ha nya (219 SEK hos Schmiedmann).
Ja plockar aldrig isär en bottendel utan att hona den innan den sätts ihop igen även om ringarna inte bytas och spelet är inom tolleranserna så honas det alltid 500kr för att hona 4cylindrar tycker jag är en struntsumma för en frisk bottendel, speciellt om det ska överladdas!bmw-slangen wrote:Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).
Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.
Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).
Ramlagerskruvarna bestämde jag mig för att inte byta.
Vevlagerskruvarna köpte jag dock nya (456 SEK hos BMW).
Och topplocksskruvar måste du såklart ha nya (219 SEK hos Schmiedmann).
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Ja är nog bara "ligget" du får fixa på egen handViper89 wrote:What!? Det enda som saknas den här dagen är ett sjuhelsikes ligg! Annars är den toppenPegiPax wrote:Jocke om din vev är dålig så kan jag sponsra dej med en fräsch 2,5 vev =)
Nu känns allt väldigt lättande. Ser ut som om jag får prova på en sommar med E30 turbo trots allt

Enköping, 073-3104393
Då blir det väl till att köpa nya vevlager då! För koppar färgen syns lite lite på vissa ser det ut som. 500 kr var förvånansvärt billigt endå!
Kolvringarna kostar fan 2 lappar så de får lov att sitta kvar vare sig de vill eller inte.
Angående honingen. Varför honar man egentligen? Bara en dum fråga från en rookie
Kolvringarna kostar fan 2 lappar så de får lov att sitta kvar vare sig de vill eller inte.
Angående honingen. Varför honar man egentligen? Bara en dum fråga från en rookie

- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Jag håller med, att hona är alltid en bra idé - speciellt om man planerar ta ut mer effekt! Dock så har jag sett priser mer på runt 1000 SEK för ett vanligt 6-cylindrigt block. Sedan får man se från fall till fall. Normalt sett skulle jag nog också honat (och bytt kolvringar och gärna lite topplocksarbete) men då jag kommer att öppna upp motorn inom något år igen för lite större renovering så bestämde jag att vänta med honingen tills dess.205gti-88 wrote:Ja plockar aldrig isär en bottendel utan att hona den innan den sätts ihop igen även om ringarna inte bytas och spelet är inom tolleranserna så honas det alltid 500kr för att hona 4cylindrar tycker jag är en struntsumma för en frisk bottendel, speciellt om det ska överladdas!bmw-slangen wrote:Håller själv precis på att slänga ihop en M20B23 motor med mål att hålla ned kostnaderna. Syftet var egentligen att bara dels inspektera motorn samt att rensa motorn från allt tidigare oljeläckage (och såklart förhindra nytt oljeläckage).
Inspekterade mina ram- och vev-lager och de var finfina! Trots original från Dec-84 var de i bra skick (men ser du att kopparfärgen har börjat träda fram så är det dags för byte). Så jag hade inga problem att montera tillbaka dessa.
Kolvar och kolvringar var också i bra skick så dessa fick endast en ordentlig rengöring (byter du kolvringar ska du tänka på att du måste hona om cylinderloppen också).
Ramlagerskruvarna bestämde jag mig för att inte byta.
Vevlagerskruvarna köpte jag dock nya (456 SEK hos BMW).
Och topplocksskruvar måste du såklart ha nya (219 SEK hos Schmiedmann).
Ja, verkar som det. Hur var ramlagren då? Några bilder på vev- eller ramlager?Viper89 wrote:Då blir det väl till att köpa nya vevlager då! För koppar färgen syns lite lite på vissa ser det ut som. 500 kr var förvånansvärt billigt endå!
Tänk på att hona en 6-cyl kostar ca 1.5 ggr mer än en 4-cyl så räkna mellan 750-1000 SEK. Kolla med någon motorrenoverare i din närhet för prisuppgift (och posta gärna feedbacken här).
Dels för att slipa ned cylinderloppen till exakt dimension vid cylinderborrning men även för att för att få en bra struktur som tätar och ger goda smörjegenskaper (med tiden blir cylinderloppen i en motor mer och mer "glasartat" och blank - detta vill man inte ha - man vill ha ett fint korsmönster av repor i cylinderloppen där oljan kan lägga sig och smörja och skydda).Viper89 wrote:Angående honingen. Varför honar man egentligen?