Page 1 of 1
Problem med skottsäker bakvagn.
Posted: 26 May 2009, 17:28
by Finkel
har monterat en så kallad skottsäker bakvagn på e30in men jag har så litet axiellt spel på drivaxeln så jag skulle behöva ett mått från någon som kör likadant.
använder m535 klump, 535 nav som är avsvarvade 4mm på den inre delen, 535 drivknutar och PPF´s svikstålsaxlar.
när drivaxeln är i läge så den ligger helt vågrät så går det endast att röra den ca 2mm axiellt fram och tillbaka, det måste ju vara på tok för lite spel?
har antagligen blivit någon miss när jag monterade uniballs i bärarmarna istället för original gummibussningar så att bärarmarna sitter längre in nu
skulle någon som använder likadana delar kunna mäta vad ni har för mått mellan täcklocken på drivknutarna när drivaxeln ligger helt vågrät?
lägger till en bild med vilket mått jag menar, måttet jag söker är självklart när axeln sitter på bilen.

Posted: 26 May 2009, 18:43
by Konny
Man ska ju schimsa ut naven ca 10mm. Den missen glorde jag när ja byggde "stottsäker" bakvagn på E30in.. Då fick jag inte dit drivaxeln alls

Posted: 26 May 2009, 20:11
by Finkel
schims på 10mm sitter oxå där, ska vara om jag satt det fel då
schimset satte jag mellan lagret och yttre navdelen.
Posted: 26 May 2009, 20:55
by erik@e30
Men om du skruvar lite mer toe in på justeringen du skruva dit så kanske de blir bättre...
Posted: 10 Nov 2010, 19:30
by Oduya_Henke
nån som kan förklara vad man menar med schims?
Posted: 10 Nov 2010, 21:43
by Jonas_Linder
Oduya_Henke wrote:nån som kan förklara vad man menar med schims?
Schims kan man även kalla för distans. I det här fallet menar han att man ska ha en distansring som är 10mm tjock så man kan åka med orginal handbroms på den s.k skottsäkra bakvagnen.
Posted: 10 Nov 2010, 22:57
by Dajb
Jonas_Linder wrote:Oduya_Henke wrote:nån som kan förklara vad man menar med schims?
Schims kan man även kalla för distans. I det här fallet menar han att man ska ha en distansring som är 10mm tjock så man kan åka med orginal handbroms på den s.k skottsäkra bakvagnen.
Enligt vad jag har läst så kan man hoppa över att den distansen helt om man inte vill ha handbroms, men säger då Konny att han missade det och det inte funkade att få på axlen så vet jag inte varför andra säger att man kan göra det?
för nu blev det plötsligt mer jobb jag behövde göra också haha, jag trodde man klarade sig med en 12mm spacer mellan skiva och nav sen, för kommer åka hydralisk handbroms och den bilen kommer inte rulla in på sbp
Mvh
Posted: 11 Nov 2010, 09:20
by Silverboy
hmm.. hvordan kan 10mm distansen ha innvirkning på montering av axeln?

Distansen sitter jo på UTSIDEN av lagret.. må jo være at indre og ytre del ikke har blitt dratt ordentlig sammen i så fall
(Edit: det blir vel ikke splines hele veien inn til lageret uten distans kanskje??)
Posted: 13 Nov 2010, 14:04
by Jonas_Linder
Distans behövs för handbroms monteringen och 4mm avsvarvning på hubbarna för att muttern ska ta tuillräckligt med gäng på navet.
Sen så är ju drivknutarna ganska förlåtande, några mm hit eller dit ska inte ha någon betydelsen att du inte får dit axeln, då är det något annat som är tokigt, kanske du ha fel nav/hubbar.
Posted: 14 Nov 2010, 12:17
by Fredro
jag svarvade 5mm av inre hubben på navet, men jag har inte heller speciellt stort glapp... betydligt mindre än org
Som tur är har min bakvagn funkat hela sommarn med mycket gasa
Posted: 14 Nov 2010, 15:02
by ylindgren
Bilder av hvor dere svarvar av innre hubben ? Skal sette min bakvagn sammen til uka. Har distans ringen.
Posted: 14 Nov 2010, 20:25
by Dajb
jag vill också gärna se bild
mvh