Problem med skottsäker bakvagn.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Finkel
Posts: 224
Joined: 21 Nov 2005, 18:53
Location: Edsbyn

Problem med skottsäker bakvagn.

Post by Finkel »

har monterat en så kallad skottsäker bakvagn på e30in men jag har så litet axiellt spel på drivaxeln så jag skulle behöva ett mått från någon som kör likadant.

använder m535 klump, 535 nav som är avsvarvade 4mm på den inre delen, 535 drivknutar och PPF´s svikstålsaxlar.

när drivaxeln är i läge så den ligger helt vågrät så går det endast att röra den ca 2mm axiellt fram och tillbaka, det måste ju vara på tok för lite spel?

har antagligen blivit någon miss när jag monterade uniballs i bärarmarna istället för original gummibussningar så att bärarmarna sitter längre in nu :?

skulle någon som använder likadana delar kunna mäta vad ni har för mått mellan täcklocken på drivknutarna när drivaxeln ligger helt vågrät?

lägger till en bild med vilket mått jag menar, måttet jag söker är självklart när axeln sitter på bilen.
Image
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

Man ska ju schimsa ut naven ca 10mm. Den missen glorde jag när ja byggde "stottsäker" bakvagn på E30in.. Då fick jag inte dit drivaxeln alls :oops:
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
Finkel
Posts: 224
Joined: 21 Nov 2005, 18:53
Location: Edsbyn

Post by Finkel »

schims på 10mm sitter oxå där, ska vara om jag satt det fel då :?
schimset satte jag mellan lagret och yttre navdelen.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Men om du skruvar lite mer toe in på justeringen du skruva dit så kanske de blir bättre...

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Oduya_Henke
Posts: 273
Joined: 05 Jul 2009, 15:07
Location: Vadstena

Post by Oduya_Henke »

nån som kan förklara vad man menar med schims?
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Oduya_Henke wrote:nån som kan förklara vad man menar med schims?
Schims kan man även kalla för distans. I det här fallet menar han att man ska ha en distansring som är 10mm tjock så man kan åka med orginal handbroms på den s.k skottsäkra bakvagnen.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

Jonas_Linder wrote:
Oduya_Henke wrote:nån som kan förklara vad man menar med schims?
Schims kan man även kalla för distans. I det här fallet menar han att man ska ha en distansring som är 10mm tjock så man kan åka med orginal handbroms på den s.k skottsäkra bakvagnen.

Enligt vad jag har läst så kan man hoppa över att den distansen helt om man inte vill ha handbroms, men säger då Konny att han missade det och det inte funkade att få på axlen så vet jag inte varför andra säger att man kan göra det?

för nu blev det plötsligt mer jobb jag behövde göra också haha, jag trodde man klarade sig med en 12mm spacer mellan skiva och nav sen, för kommer åka hydralisk handbroms och den bilen kommer inte rulla in på sbp




Mvh
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

hmm.. hvordan kan 10mm distansen ha innvirkning på montering av axeln? :?: Distansen sitter jo på UTSIDEN av lagret.. må jo være at indre og ytre del ikke har blitt dratt ordentlig sammen i så fall :?

(Edit: det blir vel ikke splines hele veien inn til lageret uten distans kanskje??)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Distans behövs för handbroms monteringen och 4mm avsvarvning på hubbarna för att muttern ska ta tuillräckligt med gäng på navet.

Sen så är ju drivknutarna ganska förlåtande, några mm hit eller dit ska inte ha någon betydelsen att du inte får dit axeln, då är det något annat som är tokigt, kanske du ha fel nav/hubbar.
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

jag svarvade 5mm av inre hubben på navet, men jag har inte heller speciellt stort glapp... betydligt mindre än org
Som tur är har min bakvagn funkat hela sommarn med mycket gasa
Fredrik
070 4567 121
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

Bilder av hvor dere svarvar av innre hubben ? Skal sette min bakvagn sammen til uka. Har distans ringen.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

jag vill också gärna se bild


mvh
Post Reply