ny 731 + 4 pucks lamell som slirar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ny 731 + 4 pucks lamell som slirar
hej.
monterade min nya 731 tryckplatta och 4 pucks lamell idag och glömde rengöra tryckplattan, och nu slirar kopplingen som satan. slirar vid minsta gaspådrag. har kört kanske 5 mil ganska lungt för att se om de blev bättre, och de har blivit lite bättre,men inte mycket! jag tycker att om de bara va oljan på tryckplattan så borde de ha slitits bort snabbare? kopplingen tar längst upp.. kan ju inte bero på luft?!?
någon som vet?
mvh
monterade min nya 731 tryckplatta och 4 pucks lamell idag och glömde rengöra tryckplattan, och nu slirar kopplingen som satan. slirar vid minsta gaspådrag. har kört kanske 5 mil ganska lungt för att se om de blev bättre, och de har blivit lite bättre,men inte mycket! jag tycker att om de bara va oljan på tryckplattan så borde de ha slitits bort snabbare? kopplingen tar längst upp.. kan ju inte bero på luft?!?
någon som vet?
mvh
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
Slipa puckarna med grovt papper. så du ruggar upp ytan.
Kolla så svänghjulet är helt, de brukar kunna separera så det känns som kopplingen slirar.
Kolla så svänghjulet är helt, de brukar kunna separera så det känns som kopplingen slirar.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
ok ska rengöra allt och slipa puckarna. men har kollat på svänghjulet käns bra.. går att vrida en liten bit innan motorn följer med.
men de slirade alltså rejält.. kunde inte köra upp för backar på högre växel än 2an, 5an gick bara att köra på i nerförs backar..
Kan de vara så att pinnen är för lång, som storås säger?
tryckplattorna ser ju lika ut men=/
men de slirade alltså rejält.. kunde inte köra upp för backar på högre växel än 2an, 5an gick bara att köra på i nerförs backar..
Kan de vara så att pinnen är för lång, som storås säger?
tryckplattorna ser ju lika ut men=/
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
jajjemen samma svänghjul.. har rengjort allt nu och slängt dit tryckplattan med org lamellen. och då funka de.. så jag antar att de bara va oljan.. såg även att 4 puckarn hade tagit i "röret" som urtrampnings lagret glider på. men tycker inte att de borde ha med sliret att göra, hade inte tagit i så mycke..
ska slipa av puckarna någon dag och slänga dit den igen och se om de funkar.
ska slipa av puckarna någon dag och slänga dit den igen och se om de funkar.
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
Man måste inte schimsa in. Sachs hävdar inte att man måste göra det och vi gör det ytterst sällan utan endast då vi vet att momentet kommer vara på gränsen för vad plattan klarar.
Man får ut max av sin koppling då, men det är ju knappast det som är problemet här.
Man får ut max av sin koppling då, men det är ju knappast det som är problemet här.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
-
- Posts: 349
- Joined: 24 Nov 2005, 17:07
- Location: Borlänge
M3JONAS wrote:Är originallamellen lika tjock som sinterlamellen?
vet ej men de kan inte skilja många milimeter..
vet inte riktigt hu jag ska göra med lamellen, den är ju så jävla hård.. tror jag drar av den med vinkelslipen snart
men jag tror nästan de kan har varit oljan endå, eftersom de funkar med org lamellen.
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
odd wrote:jajjemen samma svänghjul.. har rengjort allt nu och slängt dit tryckplattan med org lamellen. och då funka de.. så jag antar att de bara va oljan.. såg även att 4 puckarn hade tagit i "röret" som urtrampnings lagret glider på. men tycker inte att de borde ha med sliret att göra, hade inte tagit i så mycke..
ska slipa av puckarna någon dag och slänga dit den igen och se om de funkar.
Jag fick kapa röret som lagret glider på ngra mm för det lät så in i hel--te när jag startade bilen, den tog i ordentligt.
jaja, ja men min hade bara tagit i lite, hörde inte ett knyst därifrån.. har en kompis som fick de ljudet för ngt år sedan.. kan de bero på vilken låda man kör eller e de lamellen som varierar i tjockleken på navet så att säga?
jag har iaf 240 låda och som sagt, de hade bara skrapat i ytterst lite.
jag har iaf 240 låda och som sagt, de hade bara skrapat i ytterst lite.
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
-
- Posts: 60
- Joined: 03 Sep 2006, 22:09
Bäckis wrote:Slipa puckarna med grovt papper. så du ruggar upp ytan.
Kolla så svänghjulet är helt, de brukar kunna separera så det känns som kopplingen slirar.
er det er sätt og se om svinghjulet har separerat seg?? Har problemer med en norsk corolla med M50turbomotor med ppf chip och sachs race trykkplatta..
Kopplingen har aldrig slirat forut, men efter 1 växling från 3an til 4an så slir den nu så fort laddet kommer.. 0.1-0.2bar.. slirade inte på 1.2-1.3bar før den växlingen. Derfor tror jeg inte att kopplingen er felet... men har kollat på svanghjulet og det ser ok ut! prøvde og byte till en helt ny lamell (sinter) och den slirar fortfarande på 0.1-0,2bar
Hare dere varit med om att tryckplattan kan miste fjäderspennet?? isf vid 1 clutching??
Tacksam for svar!