Page 1 of 1

Större knutar och axlar med stora e30diffen?

Posted: 19 May 2009, 19:14
by Sandén
Tänkte ev bygga lite bättre bakvagn nu när det gick sönder för mig på emmaboda.

Kan nån säga mig exakt vad som måste göras för att köra med stora 5 serieknutarna och grövre axlar ihop med stora e30 diffen? Vilka knutar kan jag använda och vilka axlar? Hur gör man mot diffen? Vilka nav?

Hittade inte mkt när ja sökte mer än den skottsäkra bakvagnen men ja vill inte byta ut min e30m3 diff.

mvh Joel

Posted: 25 May 2009, 10:06
by xelerator
TROR att du kan köra såhär (sök för att vara på den säkra sidan också).

* E30 stora diffen
* Z3M medbringare
* 535 E28 knutar och nav

Till detta kit borde PPFs sviktstålsaxlar passa.

Posted: 25 May 2009, 14:36
by Thörn
* E30 stora diffen
* Z3M medbringare
* 535 E28 knutar och nav

låter intressant om man kan behålla e30 diff, men man lär väl isf behöva byta innehållet i klumpen med till z3m eftersom knutarna som går in i huset är större. :?

Posted: 25 May 2009, 15:09
by Jørg1e30
Bruk medbringere fra den mellomstore e28 diffen. Det skal virke.

Posted: 27 May 2009, 06:59
by Thörn
kollade på realoem och det stämmer att tex 528 har större inre knutar 94 mot e30 325.
Fast då även ingående axel och splines skiljer sig lär man byta allt innehåll i diffen, det går ju inte bara byta till större knutar och trycka in dom med våld...
Alternativt ta en mellan e28 och sätta på e30 difflocket, då borde det funka.

Posted: 27 May 2009, 08:01
by M3JONAS
Thörn wrote:kollade på realoem och det stämmer att tex 528 har större inre knutar 94 mot e30 325.
Fast då även ingående axel och splines skiljer sig lär man byta allt innehåll i diffen, det går ju inte bara byta till större knutar och trycka in dom med våld...
Alternativt ta en mellan e28 och sätta på e30 difflocket, då borde det funka.


Ja knutarna är större men inte den splinsade medbringaren, den går att ta från tex z3m. Har även för mig att vissa e28:or har medbringare med klena splinesen och för stora knutarna.

Posted: 27 May 2009, 09:30
by Thörn
då blir väl den delen den svagaste länken sedan? alltså splineaxeln.
De stora diffarna (535) har väl kraftigare splineaxel.

Posted: 27 May 2009, 11:25
by Nemesis_turbo
har större medbringare med samma splines som e30 över om någon vill ha

Posted: 04 Jun 2009, 17:51
by Thörn
fick det bekräftat att det är ingen större vits, då blir ingående axel i diffen den svaga punkten där dom går sönder istället.