Page 1 of 1
Short Shifter.....
Posted: 30 May 2006, 11:03
by erik@e30
vilken växel spak ska man köpa till sin e30 med orginal låda...325i
sett att de e en hel del skilnad på z3/z4 spaken......
se bilden i länken?
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00124.htm
Re: Short Shifter.....
Posted: 30 May 2006, 11:19
by Nicke Nyman
Du kan likaväl förlänga org.spaken faktiskt! De har jag gjort och uppnått samma effekt!
MVH
Posted: 30 May 2006, 12:40
by _Kalle_
är nästan 100% säker på att det är spaken från z3 1.9.
Posted: 30 May 2006, 13:16
by Svintoleffe
Jag har ochså för mig attd et är z3 spaken dom använder när dom förkortar växellägena.
Men obs kom ihåg, attd et blir trögare o växla snabbare

Posted: 30 May 2006, 14:11
by Zwofurti
Svintoleffe wrote:Jag har ochså för mig attd et är z3 spaken dom använder när dom förkortar växellägena.
Men obs kom ihåg, attd et blir trögare o växla snabbare

kollat på bilden?=)
finns ju tre olika z3 spakar.
trögare ska det bli, men inte märkvärt, det ska aldrig vara trögt att få i en växel, då är nåt knasigt i länkaget/lådan.
Posted: 30 May 2006, 14:26
by Bonje
Z3 1,9 spaken har jag hört om förrut. Jag tycker den ser ut att bli "rätt" också om man ser på bilden.
Visst kan det bli trögt att få växlarna..
Jag byggde en (genial)

shortshift på min 325:a för många år sen.
Först kortade jag spaken ovanför kulan med 20mm efter det förlängde jag den med 20 mm under kulan.
Resultatet blev att det var hopplöst att få till några snabba växlingar med den lilla stumpen man höll i. Det tog typ tvärstopp när man skulle växla snabbt till 2:an med missade växlar som följd!

Posted: 30 May 2006, 15:42
by Per Eriksson
Det är ju här folk gör bort sig, de tror att kort spak med kort mellan lägena hjälper dem att växla snabbt men hur många millisekunder sparar du på att inte röra handen 3-4 cm när man rycker till som en tok i spaken egentligen?
Bättre att lägga krutet på en absolut glappfri och smidig mekanism så att man inte tvekar vilken växel man lägger i.
Jag har gjort en lång spak som har knoppen i höjd med rattcentrum men ändå inte mer än normal avståndet mellan lägena o sen inte minsta antydan till glapp. Det tror jag på.
Posted: 30 May 2006, 16:29
by Zwofurti
precis, jag gillar en lång spak, bara det är sköna lägen skiter man fullständigt i hur långt det är imellan, på ett ungefär då.
tycker original är bra.
Posted: 30 May 2006, 17:25
by Svintoleffe
Synd att jag inte hade en tanke på detta, då jag hade kunnat kolla, då jag har en spak som ligegr över hemma.
Ett väldigt gott råd, det är attd et finns någons om har sjkrivit om detta på autopower, där han böt spak, gå in o sök där, jag vet enbart om att han hade tagit en spak ifrån z3 men kommer ej ihåg vilken

Posted: 30 May 2006, 17:29
by Misano
Jag förlände min spak 8mm under kulan, och kortade 10mm ovanför, då blev det ok tycker jag! Passade även på att byta alla bussningar och leder i länkaget, blir ju som natt och dag på en E30 som har gått några mil

Re: Short Shifter.....
Posted: 30 May 2006, 19:38
by FoX
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3298
Custom made... han gör en till dig.. du bestämmer måtten och allt. den var ju även ställbart, dev ställbart shortshift, tror det funkar bra(?)