Short Shifter.....

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Short Shifter.....

Post by erik@e30 »

vilken växel spak ska man köpa till sin e30 med orginal låda...325i
sett att de e en hel del skilnad på z3/z4 spaken......
se bilden i länken?

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00124/f00124.htm
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Short Shifter.....

Post by Nicke Nyman »

erik@e30 wrote:vilken växel spak ska man köpa till sin e30 med orginal låda...325i
sett att de e en hel del skilnad på z3/z4 spaken......
se bilden i länken?

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00124/f00124.htm


Du kan likaväl förlänga org.spaken faktiskt! De har jag gjort och uppnått samma effekt!

MVH
Image
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

är nästan 100% säker på att det är spaken från z3 1.9.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Jag har ochså för mig attd et är z3 spaken dom använder när dom förkortar växellägena.

Men obs kom ihåg, attd et blir trögare o växla snabbare :(
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Svintoleffe wrote:Jag har ochså för mig attd et är z3 spaken dom använder när dom förkortar växellägena.

Men obs kom ihåg, attd et blir trögare o växla snabbare :(


kollat på bilden?=)
finns ju tre olika z3 spakar.

trögare ska det bli, men inte märkvärt, det ska aldrig vara trögt att få i en växel, då är nåt knasigt i länkaget/lådan.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Z3 1,9 spaken har jag hört om förrut. Jag tycker den ser ut att bli "rätt" också om man ser på bilden.

Visst kan det bli trögt att få växlarna..
Jag byggde en (genial) :roll: shortshift på min 325:a för många år sen.
Först kortade jag spaken ovanför kulan med 20mm efter det förlängde jag den med 20 mm under kulan.
Resultatet blev att det var hopplöst att få till några snabba växlingar med den lilla stumpen man höll i. Det tog typ tvärstopp när man skulle växla snabbt till 2:an med missade växlar som följd! :evil:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det är ju här folk gör bort sig, de tror att kort spak med kort mellan lägena hjälper dem att växla snabbt men hur många millisekunder sparar du på att inte röra handen 3-4 cm när man rycker till som en tok i spaken egentligen?

Bättre att lägga krutet på en absolut glappfri och smidig mekanism så att man inte tvekar vilken växel man lägger i.

Jag har gjort en lång spak som har knoppen i höjd med rattcentrum men ändå inte mer än normal avståndet mellan lägena o sen inte minsta antydan till glapp. Det tror jag på.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

precis, jag gillar en lång spak, bara det är sköna lägen skiter man fullständigt i hur långt det är imellan, på ett ungefär då.

tycker original är bra.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Synd att jag inte hade en tanke på detta, då jag hade kunnat kolla, då jag har en spak som ligegr över hemma.



Ett väldigt gott råd, det är attd et finns någons om har sjkrivit om detta på autopower, där han böt spak, gå in o sök där, jag vet enbart om att han hade tagit en spak ifrån z3 men kommer ej ihåg vilken :(
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Jag förlände min spak 8mm under kulan, och kortade 10mm ovanför, då blev det ok tycker jag! Passade även på att byta alla bussningar och leder i länkaget, blir ju som natt och dag på en E30 som har gått några mil :)
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Short Shifter.....

Post by FoX »

erik@e30 wrote:vilken växel spak ska man köpa till sin e30 med orginal låda...325i
sett att de e en hel del skilnad på z3/z4 spaken......
se bilden i länken?

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00124/f00124.htm


http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3298

Custom made... han gör en till dig.. du bestämmer måtten och allt. den var ju även ställbart, dev ställbart shortshift, tror det funkar bra(?)
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Post Reply