M50 och bränsle/tändningssystem
Posted: 30 May 2006, 10:44
Jag blev uttråkad av effekten i bruksbilen och impulsköpte en kompressor(eaton M90). Motorn är en M50b25 vanos (e30)
Jag körde prospark på förra projektet och det funkade väl sådär, allt var ombyggt så det strulade här och där. Nu vill jag ha så pålitligt som möjligt och eftersom detta är bruksbilen vill jag inte lägga 10k+ på sprut. Jag har tänkt sätta magnetventil på remhjulet så att jag kan aktivera kompressorn när det behövs. Det vore finurligt att kunna göra likadant med sprutet dvs köra med org mappen till det att kompressorn börjar ladda. Funderar på större spridare och då behöver jag sprut som sänker hela bränslemappen, annars går det kanske med extra spridare. Tändning vill jag bara sänka med hänsyn till laddtryck. Org. komp blir det i motorn, så E85 känns lämpligt.
SMT6 har jag aldrig provat men bara hört skit om. Om det funkar bra med m50 givarna så vore väl det lämpligt att bara lura org databoxen.
Jag körde prospark på förra projektet och det funkade väl sådär, allt var ombyggt så det strulade här och där. Nu vill jag ha så pålitligt som möjligt och eftersom detta är bruksbilen vill jag inte lägga 10k+ på sprut. Jag har tänkt sätta magnetventil på remhjulet så att jag kan aktivera kompressorn när det behövs. Det vore finurligt att kunna göra likadant med sprutet dvs köra med org mappen till det att kompressorn börjar ladda. Funderar på större spridare och då behöver jag sprut som sänker hela bränslemappen, annars går det kanske med extra spridare. Tändning vill jag bara sänka med hänsyn till laddtryck. Org. komp blir det i motorn, så E85 känns lämpligt.
SMT6 har jag aldrig provat men bara hört skit om. Om det funkar bra med m50 givarna så vore väl det lämpligt att bara lura org databoxen.