Jag blev uttråkad av effekten i bruksbilen och impulsköpte en kompressor(eaton M90). Motorn är en M50b25 vanos (e30)
Jag körde prospark på förra projektet och det funkade väl sådär, allt var ombyggt så det strulade här och där. Nu vill jag ha så pålitligt som möjligt och eftersom detta är bruksbilen vill jag inte lägga 10k+ på sprut. Jag har tänkt sätta magnetventil på remhjulet så att jag kan aktivera kompressorn när det behövs. Det vore finurligt att kunna göra likadant med sprutet dvs köra med org mappen till det att kompressorn börjar ladda. Funderar på större spridare och då behöver jag sprut som sänker hela bränslemappen, annars går det kanske med extra spridare. Tändning vill jag bara sänka med hänsyn till laddtryck. Org. komp blir det i motorn, så E85 känns lämpligt.
SMT6 har jag aldrig provat men bara hört skit om. Om det funkar bra med m50 givarna så vore väl det lämpligt att bara lura org databoxen.
M50 och bränsle/tändningssystem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
jag har hört att nira ska vara riktigt bra.
om ekonomin tillåter så är det tänkt att jag ska köra min 318is med Nira.
haltech finns ju också
omex med.
frågar du grabbarna på ppf så är det väl autronic som gäller...
de du frågar kommer ju givetvis rekomendera sitt sprut så det är lite klurigt.
om ekonomin tillåter så är det tänkt att jag ska köra min 318is med Nira.
haltech finns ju också
omex med.
frågar du grabbarna på ppf så är det väl autronic som gäller...
de du frågar kommer ju givetvis rekomendera sitt sprut så det är lite klurigt.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Jag har pratat med en kille som kört SMT6 i sin identiska motor utan problem.
Hade jag velat lägga mer pengar så hade NIRA legat bra till, men eftersom jag inte vill lägga ned pengar på detta bygge och motorn kommer bli org. så har jag nu köpt ett SMT6. Då kan jag låta motorn gå precis som org förutom vid laddtryck + att jag enkelt kan återställa bilen till org.
Jag trodde aldrig att jag skulle köra varken smt6 eller kompressor, men nu får vi se hur det blir
kompressor + smt6 har tillsammans kostat 4000:-, denna gång kanske man tom orkar lägga ihop alla kostnader. (kaross 4500:-, motor 3000:-)
Hade jag velat lägga mer pengar så hade NIRA legat bra till, men eftersom jag inte vill lägga ned pengar på detta bygge och motorn kommer bli org. så har jag nu köpt ett SMT6. Då kan jag låta motorn gå precis som org förutom vid laddtryck + att jag enkelt kan återställa bilen till org.
Jag trodde aldrig att jag skulle köra varken smt6 eller kompressor, men nu får vi se hur det blir
kompressor + smt6 har tillsammans kostat 4000:-, denna gång kanske man tom orkar lägga ihop alla kostnader. (kaross 4500:-, motor 3000:-)