Page 1 of 1
hydralisk handbroms?
Posted: 28 May 2006, 18:50
by Erki87
sitter o lurar på att tillverka en hydraliskhandbroms men har några frågor först:
Hur brukar man göra?
kopplar man på så när man rycker i kryckar så nitar skivbromsarna eller?
hur ska man då koppla bromssystemet så bakbromsarna ändå fungerar när man bromsar med pedalen?
mvh Eric
Posted: 28 May 2006, 19:40
by kallevedlund
om du ska dela ok med färdbromsen till handbroms måste du sätta en speciel ventil, tror sellholm har sådan... ett annat allternativ är att fix några små ok från nån liten bil och ha separata ok för handbromsen...
Posted: 28 May 2006, 19:41
by Erki87
okej ja iof andra ok men ne.
sellholm säger du... får ta o titta efter en sådan ventil då.
mvh Erki
Posted: 28 May 2006, 20:46
by Spinx
Tänker man logiskt så borde man behöva en dubbel backventil på bromsoket, så att inte färdbromsen pressar bromsvätka till handbromscylindern och tvärt om.
Har man bara en sån ventil så lär det vara lättast och effektivast att använda dom oken som sitter där.
Posted: 29 May 2006, 08:28
by kallevedlund
lär inte fungera med en vanlig backventil... om du då bromsar så kommer ju trycket att bli kvar med ständigt låsta bromsar som följd....
måste vara något specielt med ventilen kan inte svara på vad men ngt är det... kanske en fördröjning så att den stänger luite låndsammare och låter lite olja åka tillbaka eller nått sånt...
Posted: 29 May 2006, 09:06
by Per Eriksson
På rallybilarna sätter de en huvudbromscylinder med en kammare som man aktiverar med spaken, röret som kommer från vanliga huvudbromscylindern kopplar man till behållaringången och utloppet fortsätter som vanligt till bakbromsarna.
Posted: 29 May 2006, 11:12
by ragge_c
Per Eriksson wrote:På rallybilarna sätter de en huvudbromscylinder med en kammare som man aktiverar med spaken, röret som kommer från vanliga huvudbromscylindern kopplar man till behållaringången och utloppet fortsätter som vanligt till bakbromsarna.
så satt jag o lura på att göra,. måste ju funka
borde inte vara nått problem o trycka igenom en huvudcylinder
Posted: 29 May 2006, 13:32
by Erki87
jo hade också tänkt mig nått sånt.
vill ju ha en handbroms som bettar lite o inte den sunkiga som sitter original...
Posted: 29 May 2006, 13:52
by Bonje
Visst fan skulle det betta bättre med hydralisk, sen är det mycket fränare!
Men att påstå att original är dålig... Njaa..
Ny skiva, handbromsbackar och monteringsdetaljer så funkar original handbroms jävligt bra faktist!
Det är min erfarenhet iaf.
Posted: 29 May 2006, 13:53
by Erki87
varför renovera original när man kan bygga eget som är mycket fränare
hihi
Posted: 13 Jul 2006, 17:15
by knoddas
lyfter tråden i hopp om att nån har byggt egen,,, en sån där wursting ventil,, å sen vad andvänder ni för "grej " vet ej vad det heter ,, som skapar trycket i bromsröret/ en
Posted: 13 Jul 2006, 21:35
by Söderling
Ventilen man använder kostar ca 1000kr, finns på
http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET1118 Man använder ett bromsrör bakåt från huvudcylindern till fördelningsventilen. Sen drar man en separat matning från bromsvätskebehållaren (lika som kopplingscylindern ansluts i behållaren) till cylindern vid handbromsen.
http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET123 Sen efter handbromscylindern ansluter man fördelningsventilen, man ansluter hanbromskretsen på ena sidan på ventilen och huvudbromskretsen på andra sidan. Så går man vidare med anslutningen i mitten på ventilen vidare bakåt till bakbromsarna. Då kan man använda fotbromsen och handbromsen helt oberoende av varandra fast dom använder samma system.