hydralisk handbroms?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

hydralisk handbroms?

Post by Erki87 »

sitter o lurar på att tillverka en hydraliskhandbroms men har några frågor först:

Hur brukar man göra?

kopplar man på så när man rycker i kryckar så nitar skivbromsarna eller?

hur ska man då koppla bromssystemet så bakbromsarna ändå fungerar när man bromsar med pedalen?

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

om du ska dela ok med färdbromsen till handbroms måste du sätta en speciel ventil, tror sellholm har sådan... ett annat allternativ är att fix några små ok från nån liten bil och ha separata ok för handbromsen...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

okej ja iof andra ok men ne.

sellholm säger du... får ta o titta efter en sådan ventil då.

mvh Erki
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

Tänker man logiskt så borde man behöva en dubbel backventil på bromsoket, så att inte färdbromsen pressar bromsvätka till handbromscylindern och tvärt om.
Har man bara en sån ventil så lär det vara lättast och effektivast att använda dom oken som sitter där.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall :)
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

lär inte fungera med en vanlig backventil... om du då bromsar så kommer ju trycket att bli kvar med ständigt låsta bromsar som följd....

måste vara något specielt med ventilen kan inte svara på vad men ngt är det... kanske en fördröjning så att den stänger luite låndsammare och låter lite olja åka tillbaka eller nått sånt...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

På rallybilarna sätter de en huvudbromscylinder med en kammare som man aktiverar med spaken, röret som kommer från vanliga huvudbromscylindern kopplar man till behållaringången och utloppet fortsätter som vanligt till bakbromsarna.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

Per Eriksson wrote:På rallybilarna sätter de en huvudbromscylinder med en kammare som man aktiverar med spaken, röret som kommer från vanliga huvudbromscylindern kopplar man till behållaringången och utloppet fortsätter som vanligt till bakbromsarna.


så satt jag o lura på att göra,. måste ju funka :) borde inte vara nått problem o trycka igenom en huvudcylinder
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

jo hade också tänkt mig nått sånt.

vill ju ha en handbroms som bettar lite o inte den sunkiga som sitter original...
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Visst fan skulle det betta bättre med hydralisk, sen är det mycket fränare! :lol:
Men att påstå att original är dålig... Njaa.. :?
Ny skiva, handbromsbackar och monteringsdetaljer så funkar original handbroms jävligt bra faktist!

Det är min erfarenhet iaf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

varför renovera original när man kan bygga eget som är mycket fränare :D

hihi
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

lyfter tråden i hopp om att nån har byggt egen,,, en sån där wursting ventil,, å sen vad andvänder ni för "grej " vet ej vad det heter ,, som skapar trycket i bromsröret/ en
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Ventilen man använder kostar ca 1000kr, finns på http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET1118 Man använder ett bromsrör bakåt från huvudcylindern till fördelningsventilen. Sen drar man en separat matning från bromsvätskebehållaren (lika som kopplingscylindern ansluts i behållaren) till cylindern vid handbromsen. http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET123 Sen efter handbromscylindern ansluter man fördelningsventilen, man ansluter hanbromskretsen på ena sidan på ventilen och huvudbromskretsen på andra sidan. Så går man vidare med anslutningen i mitten på ventilen vidare bakåt till bakbromsarna. Då kan man använda fotbromsen och handbromsen helt oberoende av varandra fast dom använder samma system.
Post Reply