Page 1 of 1

Plocka bort 4wd på 325ix E30?

Posted: 24 May 2006, 02:41
by Spinx
Är det möjligt att göra på ett enkelt sätt?
Måste man byta låda etc?
Vad säger besiktningen om det?

Posted: 24 May 2006, 06:27
by Spiidfriik
Du måste ta bort fördelningslådan. Regbesiktar du den som 2wd är det inga problem hos SBP.

Posted: 24 May 2006, 15:57
by Zwofurti
ta bort fördelningslådan,främre kardan + framdiff och drivaxlar, antar att man även behöver byta oljetråg.

är ju liksom onödigt att ha allt det kvar om man ändå inte använder det.

sen borde ju en vanlig rwd kardan passa, bara å byta, ev bara främre delen.

Posted: 24 May 2006, 20:08
by hmm_jonte
det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan

Posted: 24 May 2006, 20:13
by Spinx
hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


Okej, väldigt jobbigt att läsa det du skriver bara, använd gärna punkter....

Posted: 24 May 2006, 20:40
by wuffee
Spinx wrote:
hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


Okej, väldigt jobbigt att läsa det du skriver bara, använd gärna punkter....


Stort problem i dagens I-land..

Mvh
Uffe
(kunde inte hålla mig)

Posted: 29 May 2006, 07:13
by Spiidfriik
hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


En vanlig rwd växellåda passar bolt-on tillsammans med tillhörande mellanaxel. Skall man ta bort framdiffen blir det mer jobb, men den kan ju gott hänga där den hänger. Drivaxlarna går ju genom naven och håller ihop hjullagren. Oljetråget kan ej bytas ut mot ett rwd tråg då det sitter bak-och-fram i förhållande till varann. Framför torpedväggen skiljer i stort sett allt mellan iX och vanliga rwd.

Posted: 29 May 2006, 07:17
by Dragon
Jag kör med vanlig rwd låda och mellanaxel i min IX med s50 och framdiffen å drivaxlarna sitter kvar. Funkar klockrent att köra så.

Posted: 29 May 2006, 10:54
by camata
Min fråga då:
- Varför 2WD-konverterar man en ix?

Posted: 29 May 2006, 17:33
by Dragon
I mitt fall mest för att framdiffen inte håller när man åker trimmad s50 och gillar att åka med hjulspinn :D Men de blir nog ändå ett försök med 4wd efter EDPS då jag har en extra framdiff nu.