Page 1 of 3
E30 turbomaskin + original lågtrycksmatarpump?
Posted: 06 Apr 2009, 07:44
by Nisse977
Jag ska köra SC61 turbo på min 2,7l smidda M20. Har tänkt bygga ca 2 liters catchtank i bagagen sen köra 2 x Bosch 984 pumpar som matning.
Det blir E85 och kanske 500rwhp.
Har inte tänkt så mycket på det förut, men hur långt räcker den där lågtryckspumpen som sitter original i tanken? Det är ca 10-12mm utlopp på röret från den.
(Jag har alltså en lågtryck i tanken och en högtryck under bilen original på min kärra)
Jag inser att för kortare fullgaskörningar funkar det säkert (innan litrarna i catchtanken eventuellt skulle ta slut) men hur mycket flödar den där lågtryckspumpen egentligen? Om åket tex drar 5 liter per mil vid fullgaskörning och det då går i 250km/h så tar det 2,5min att köra slut på 5 liter. Alltså måste lågtryckarn mata ca 2 liter per minut när man kör fullgas.
Någon som har tips?

Posted: 06 Apr 2009, 09:37
by markus
Den pumpen skulle jag inte lita på att den räcker till.
Posted: 06 Apr 2009, 11:58
by Nisse977
Ok, men är det någon som vet vad det är för flöda på en sån? Den kanske duger alldeles utmärkt? Men gör den inte det byter jag självklart till något annat.
Vad/hur gör man om man ska byta, finns det nån annan lågtryckspump som passar i denna armaturen eller ska man ha någon annan armatur?
Posted: 06 Apr 2009, 14:26
by bmwpatrik
Jag körde med orginal pump och typ en liter catchtank på min förut å de funkade fint för mig alla fall.
Men jag hade ju iof en pump från mekaniskt sprut som satt orginal i min så den kanske är kraftigare, men jag TROR du klarar dig.
MVH
Posted: 06 Apr 2009, 14:47
by JErngren
Vet inte om det är samma pump i tanken på -87 och tidigare som -88 och senare ??
på -88 och senare sitter endast tankpumpen, medans på -87 och tidigare sitter det en i tanken och en till vänster på utsidan av tanken.
Men men, genom en sökning på Google på reservdelsnummret som fanns på pumpen, så hitta jag en sida där det stod att pumpen pumpa 203l/h, och ska bli ungefär 3.38l/min..
Detta var på pumpen ifrån -88 och nyare..
Posted: 06 Apr 2009, 14:47
by RoDe
jag brydde mig inte om den skulle räcka till eller inte. byttes ut mot en walbro intank som monterades på originalarmatur.
better safe...
Posted: 06 Apr 2009, 16:56
by Nisse977
Okej tackar för svaren!
Jag har den -87 som det sitter en matarpump i tanken sen en högflödes till vänster om tanken
Walbro vågar jag inte sätta dit eftersom jag ska köra E85..
Det känns som man borde koppla på en slang från tanken och köra 1 minut ner i en balja och se hur många liter det blir. Det är ju som sagt inget motstånd.
Hittade nått här, 130L/H = 2 liter per minut vid ett motstånd på 0,27bar. Hmm 2 liter per minut...? Vad drar egentligen bilen?
http://www.zgngl.com/en/ProductShow1.asp?ArticleID=2620
Om man har en sån tankarmatur jag har, passar då Walbro eller Bosch intank pumpar på den?

Posted: 06 Apr 2009, 17:54
by tÅfe
Kan du int ha högflödespumpen o mata catchtanken?
Posted: 06 Apr 2009, 20:34
by JErngren
Där ser man, inte samma pump i tanken som på -88 och senare..
Saab 9000 Turbo (170l/h) "vänster" VS. E30 Original "Höger"..

Posted: 06 Apr 2009, 20:59
by RoDe
köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.
minimalt med modd.
skulle själv aldrig överväga o köra med original.
Posted: 06 Apr 2009, 21:35
by Bmwandreas
Varför inte provflöda den? Är ju ganska enkelt.
Posted: 06 Apr 2009, 23:02
by Nisse977
Bmwandreas wrote:Varför inte provflöda den? Är ju ganska enkelt.
Det överväger jag starkt att göra. Men jag vet inte hur mycket bilen kommer dra vid fullgas belastning? Vad säger du som vet?
Hur många liter per minut bör matarpumpen flöda för att mata de 500-550rwhp man förväntas få?
Posted: 06 Apr 2009, 23:21
by Bmwandreas
Du bör ha minst 5 lit/min.
Posted: 06 Apr 2009, 23:36
by Andy_b
ska det flöda mycket och inte bygga tryck så skulle jag köra på en jänke pump till förgasare
fins otroligt många billiga som flödar nått så sjukt
Posted: 06 Apr 2009, 23:59
by Nisse977
Bmwandreas wrote:Du bör ha minst 5 lit/min.
Bra då har jag nått att gå på. Alltså 300l/h vid 0 bars motstånd eftersom det är en förpump som bara ska förse catchtanken med soppa, inte ge nått tryck.
Andy_b wrote:ska det flöda mycket och inte bygga tryck så skulle jag köra på en jänke pump till förgasare
fins otroligt många billiga som flödar nått så sjukt
Bara den klarar E85 så.
RoDe wrote:köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.
minimalt med modd.
skulle själv aldrig överväga o köra med original.
RoDe: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?
Posted: 07 Apr 2009, 01:00
by jol
Nisse977 wrote: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?
Det funkar inte att använda en högtryckspump att mata catchtank med. När den får jobba utan motstånd från bränsletrycksregulator pajar den (överhettning eller nåt, sönder går den iaf).
Posted: 07 Apr 2009, 07:15
by Homegrown
Du har en accumulerad bränsle volym i catchtanken om lågtryckspumen ej hänger med sjunker vätske nivån i tanken men soppa pumparna har fortfarande bränsle att pumpa , ska inte vara ngt problem.