Jag ska köra SC61 turbo på min 2,7l smidda M20. Har tänkt bygga ca 2 liters catchtank i bagagen sen köra 2 x Bosch 984 pumpar som matning.
Det blir E85 och kanske 500rwhp.
Har inte tänkt så mycket på det förut, men hur långt räcker den där lågtryckspumpen som sitter original i tanken? Det är ca 10-12mm utlopp på röret från den.
(Jag har alltså en lågtryck i tanken och en högtryck under bilen original på min kärra)
Jag inser att för kortare fullgaskörningar funkar det säkert (innan litrarna i catchtanken eventuellt skulle ta slut) men hur mycket flödar den där lågtryckspumpen egentligen? Om åket tex drar 5 liter per mil vid fullgaskörning och det då går i 250km/h så tar det 2,5min att köra slut på 5 liter. Alltså måste lågtryckarn mata ca 2 liter per minut när man kör fullgas.
Någon som har tips?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Ok, men är det någon som vet vad det är för flöda på en sån? Den kanske duger alldeles utmärkt? Men gör den inte det byter jag självklart till något annat.
Vad/hur gör man om man ska byta, finns det nån annan lågtryckspump som passar i denna armaturen eller ska man ha någon annan armatur?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Vet inte om det är samma pump i tanken på -87 och tidigare som -88 och senare ??
på -88 och senare sitter endast tankpumpen, medans på -87 och tidigare sitter det en i tanken och en till vänster på utsidan av tanken.
Men men, genom en sökning på Google på reservdelsnummret som fanns på pumpen, så hitta jag en sida där det stod att pumpen pumpa 203l/h, och ska bli ungefär 3.38l/min..
Jag har den -87 som det sitter en matarpump i tanken sen en högflödes till vänster om tanken
Walbro vågar jag inte sätta dit eftersom jag ska köra E85..
Det känns som man borde koppla på en slang från tanken och köra 1 minut ner i en balja och se hur många liter det blir. Det är ju som sagt inget motstånd.
Bra då har jag nått att gå på. Alltså 300l/h vid 0 bars motstånd eftersom det är en förpump som bara ska förse catchtanken med soppa, inte ge nått tryck.
Andy_b wrote:ska det flöda mycket och inte bygga tryck så skulle jag köra på en jänke pump till förgasare
fins otroligt många billiga som flödar nått så sjukt
Bara den klarar E85 så.
RoDe wrote:köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.
minimalt med modd.
skulle själv aldrig överväga o köra med original.
RoDe: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Nisse977 wrote: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?
Det funkar inte att använda en högtryckspump att mata catchtank med. När den får jobba utan motstånd från bränsletrycksregulator pajar den (överhettning eller nåt, sönder går den iaf).
Du har en accumulerad bränsle volym i catchtanken om lågtryckspumen ej hänger med sjunker vätske nivån i tanken men soppa pumparna har fortfarande bränsle att pumpa , ska inte vara ngt problem.