E30 turbomaskin + original lågtrycksmatarpump?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

E30 turbomaskin + original lågtrycksmatarpump?

Post by Nisse977 »

Jag ska köra SC61 turbo på min 2,7l smidda M20. Har tänkt bygga ca 2 liters catchtank i bagagen sen köra 2 x Bosch 984 pumpar som matning.
Det blir E85 och kanske 500rwhp.

Har inte tänkt så mycket på det förut, men hur långt räcker den där lågtryckspumpen som sitter original i tanken? Det är ca 10-12mm utlopp på röret från den.
(Jag har alltså en lågtryck i tanken och en högtryck under bilen original på min kärra)

Jag inser att för kortare fullgaskörningar funkar det säkert (innan litrarna i catchtanken eventuellt skulle ta slut) men hur mycket flödar den där lågtryckspumpen egentligen? Om åket tex drar 5 liter per mil vid fullgaskörning och det då går i 250km/h så tar det 2,5min att köra slut på 5 liter. Alltså måste lågtryckarn mata ca 2 liter per minut när man kör fullgas.


Någon som har tips?

:roll:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Den pumpen skulle jag inte lita på att den räcker till.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Ok, men är det någon som vet vad det är för flöda på en sån? Den kanske duger alldeles utmärkt? Men gör den inte det byter jag självklart till något annat.

Vad/hur gör man om man ska byta, finns det nån annan lågtryckspump som passar i denna armaturen eller ska man ha någon annan armatur?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Jag körde med orginal pump och typ en liter catchtank på min förut å de funkade fint för mig alla fall.

Men jag hade ju iof en pump från mekaniskt sprut som satt orginal i min så den kanske är kraftigare, men jag TROR du klarar dig.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Vet inte om det är samma pump i tanken på -87 och tidigare som -88 och senare ??

på -88 och senare sitter endast tankpumpen, medans på -87 och tidigare sitter det en i tanken och en till vänster på utsidan av tanken.

Men men, genom en sökning på Google på reservdelsnummret som fanns på pumpen, så hitta jag en sida där det stod att pumpen pumpa 203l/h, och ska bli ungefär 3.38l/min..

Detta var på pumpen ifrån -88 och nyare..
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

jag brydde mig inte om den skulle räcka till eller inte. byttes ut mot en walbro intank som monterades på originalarmatur.

better safe...
The Lower Class
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Okej tackar för svaren!

Jag har den -87 som det sitter en matarpump i tanken sen en högflödes till vänster om tanken ;)

Walbro vågar jag inte sätta dit eftersom jag ska köra E85..

Det känns som man borde koppla på en slang från tanken och köra 1 minut ner i en balja och se hur många liter det blir. Det är ju som sagt inget motstånd.

Hittade nått här, 130L/H = 2 liter per minut vid ett motstånd på 0,27bar. Hmm 2 liter per minut...? Vad drar egentligen bilen?
http://www.zgngl.com/en/ProductShow1.asp?ArticleID=2620

Om man har en sån tankarmatur jag har, passar då Walbro eller Bosch intank pumpar på den?
Image
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
tÅfe
Posts: 330
Joined: 08 May 2007, 15:55
Location: Mariehamn, Åland

Post by tÅfe »

Kan du int ha högflödespumpen o mata catchtanken?
///M

Full gas i varje fas!

Living my life sideways!

C. Lindqvist
+358445342429
Setsorized@hotmail.com
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Där ser man, inte samma pump i tanken som på -88 och senare..

Saab 9000 Turbo (170l/h) "vänster" VS. E30 Original "Höger"..




Image
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.

minimalt med modd.

skulle själv aldrig överväga o köra med original.
The Lower Class
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Varför inte provflöda den? Är ju ganska enkelt.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:Varför inte provflöda den? Är ju ganska enkelt.

Det överväger jag starkt att göra. Men jag vet inte hur mycket bilen kommer dra vid fullgas belastning? Vad säger du som vet?

Hur många liter per minut bör matarpumpen flöda för att mata de 500-550rwhp man förväntas få?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du bör ha minst 5 lit/min.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

ska det flöda mycket och inte bygga tryck så skulle jag köra på en jänke pump till förgasare
fins otroligt många billiga som flödar nått så sjukt
pm om det är nått
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:Du bör ha minst 5 lit/min.

Bra då har jag nått att gå på. Alltså 300l/h vid 0 bars motstånd eftersom det är en förpump som bara ska förse catchtanken med soppa, inte ge nått tryck.

Andy_b wrote:ska det flöda mycket och inte bygga tryck så skulle jag köra på en jänke pump till förgasare
fins otroligt många billiga som flödar nått så sjukt

Bara den klarar E85 så.

RoDe wrote:köp en walbro eller bosch intank pump o montera på originalarmaturen.

minimalt med modd.

skulle själv aldrig överväga o köra med original.

RoDe: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Post by jol »

Nisse977 wrote: Vilken Boschpump är det som passar i tankarmaturen som du sa? Bosch 040 är väl större och gjord för högtryck eller går den precis lika bra att använda till att mata catchtanken?

Det funkar inte att använda en högtryckspump att mata catchtank med. När den får jobba utan motstånd från bränsletrycksregulator pajar den (överhettning eller nåt, sönder går den iaf).
Peter Strandberg
Homegrown
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 17:01

Post by Homegrown »

Du har en accumulerad bränsle volym i catchtanken om lågtryckspumen ej hänger med sjunker vätske nivån i tanken men soppa pumparna har fortfarande bränsle att pumpa , ska inte vara ngt problem.
Post Reply