Knapp för launch control
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Knapp för launch control
Söker tips ioch ideér på hur jag kan montera en knapp på ratten för min launch.
Behöver tips på en ratt med färdig knapp alt tips om en knapp med klammer som man kan skruva fast runt ekern på ratten.
Bilder?
Tips? Förslag mottages varmt..
Behöver tips på en ratt med färdig knapp alt tips om en knapp med klammer som man kan skruva fast runt ekern på ratten.
Bilder?
Tips? Förslag mottages varmt..
Re: Knapp för launch control
Satte en sån här på kopplingen till min launch
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133341
Det är ju när du släpper upp pedalen du ska iväg Och en strömbrytare i serie så man kan stänga av det om man vill
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133341
Det är ju när du släpper upp pedalen du ska iväg Och en strömbrytare i serie så man kan stänga av det om man vill
Peter Strandberg
HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).
Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.
Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.
Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.
Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.
Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Nobbe wrote:Möjligheterna är oändliga
Japp, det enda jag VET är just att jag inte vet
Jag kör med VEMS sprut.
Jag funderade också på en knapp på vxl spaken men jag håller handen ovanpå spaken vid växling så det kändes inte tryggt..
Vill nog ha en knapp på ratten, gärna så jag kan sköta den med vä tumme.
Det vore bäst för mig
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Jag kör med SM4 i en E30, hur gör jag lättast för att koppla in hastighetssignal? Bilen har ABSMRMRacing wrote:HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).
Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.
Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.
Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Jag kör med SM4 i en E30, hur gör jag lättast för att koppla in hastighetssignal? Bilen har ABS
Du köper en reluctor adapter som gör om induktiva signalen till fyrkantsvåg, sedan koppla den till HSI3 ingången.
dvs du tar från ena hjulet, du kan även ta från båda hjulen då reluctorn har två kanaler. Du kan sedan sätta upp hur du vill att SM4 skall hantera dessa två hjul, tex medelhastighet från båda, eller den som går fortaste eller den som går långsammast. Detta för att vissa banbilar kan lyfta innerhjulet i skarpa kurvor och då vill man ha den som går fortast (dvs den som är i backen).
kolla även elschemat i din bil kanske det går en signal till hastighetsmätaren man kan "tjuva" in sig på.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Tack för svaret När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Tack för svaret När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?
ABS brukar fungera men det är viktigt att -Ve och +Ve kabeln från den induktiva sensorn kopplas rätt, om ABS slutar fungera (lampan tänds när du kör) kan det vara kablarna till reluctorn du behöver vända. Samma sak gäller om man "tjuvar" in sig på induktiv vevaxelgivare om orginal styrenhet skall vara kvar, om den inte startar då kan man behöva vända kablarna till Autronic eller de andra man tjuvat in sig till.
På vissa bilar finns hastighetssignalen fram till styrenheten, färdigt. Även till till hastighetsmätaren brukar kunna användas, och den brukar kunna kopplas direkt.
Jag kollade tre olika DME (88 pin) och de hade hastighetssignal alla tre, vilken motor hade du?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
MRMRacing wrote:Nisse Järnet wrote:Tack för svaret När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?
ABS brukar fungera men det är viktigt att -Ve och +Ve kabeln från den induktiva sensorn kopplas rätt, om ABS slutar fungera (lampan tänds när du kör) kan det vara kablarna till reluctorn du behöver vända. Samma sak gäller om man "tjuvar" in sig på induktiv vevaxelgivare om orginal styrenhet skall vara kvar, om den inte startar då kan man behöva vända kablarna till Autronic eller de andra man tjuvat in sig till.
På vissa bilar finns hastighetssignalen fram till styrenheten, färdigt. Även till till hastighetsmätaren brukar kunna användas, och den brukar kunna kopplas direkt.
Jag kollade tre olika DME (88 pin) och de hade hastighetssignal alla tre, vilken motor hade du?
Fan vad grymt, tack! Hade ju varit smidigt att kunna koppla den direkt.
325 -88 (m20b25)
Nobbe: Absolut, men jag har för mig det fanns en extra nånstans vid instrumentpanelen, som kanske ska gå till ev farthållare eller nåt? Ska se om jag hittar den
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
MRMRacing wrote:HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).
Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.
Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.
Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Faan så grymt det där var....undra om det går att få liknande på DTA-sprutet....
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring