Knapp för launch control

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Knapp för launch control

Post by Polarbear »

Söker tips ioch ideér på hur jag kan montera en knapp på ratten för min launch.

Behöver tips på en ratt med färdig knapp alt tips om en knapp med klammer som man kan skruva fast runt ekern på ratten.

Bilder?
Tips? Förslag mottages varmt..
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Re: Knapp för launch control

Post by jol »

Satte en sån här på kopplingen till min launch
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133341

Det är ju när du släpper upp pedalen du ska iväg :) Och en strömbrytare i serie så man kan stänga av det om man vill
Peter Strandberg
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

jag kommer köra med en sån som jol visar
men jag kommer även köra med en tryck knapp på v-spaken
så jag måste både trycka ner kopplingen och hålla inne knappen på spaken för att den ska vara inkopplad
pm om det är nått
MRMRacing
Posts: 50
Joined: 07 Dec 2008, 12:03

Post by MRMRacing »

HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).

Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.

Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.

Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Nobbe

Post by Nobbe »

Möjligheterna är oändliga :shock:
User avatar
Polarbear
Posts: 278
Joined: 24 Sep 2007, 20:37
Location: Luleå

Post by Polarbear »

Nobbe wrote:Möjligheterna är oändliga :shock:


Japp, det enda jag VET är just att jag inte vet :oops:

Jag kör med VEMS sprut.

Jag funderade också på en knapp på vxl spaken men jag håller handen ovanpå spaken vid växling så det kändes inte tryggt..

Vill nog ha en knapp på ratten, gärna så jag kan sköta den med vä tumme.
Det vore bäst för mig
Kent Henell
Projekt: 545 TIC



www.tjarnbergsmekaniska.se/
auto bildelar luleå
hydroscand luleå
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

MRMRacing wrote:HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).

Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.

Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.

Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).
Jag kör med SM4 i en E30, hur gör jag lättast för att koppla in hastighetssignal? Bilen har ABS :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
MRMRacing
Posts: 50
Joined: 07 Dec 2008, 12:03

Post by MRMRacing »

Nisse Järnet wrote:Jag kör med SM4 i en E30, hur gör jag lättast för att koppla in hastighetssignal? Bilen har ABS :)

Du köper en reluctor adapter som gör om induktiva signalen till fyrkantsvåg, sedan koppla den till HSI3 ingången.
dvs du tar från ena hjulet, du kan även ta från båda hjulen då reluctorn har två kanaler. Du kan sedan sätta upp hur du vill att SM4 skall hantera dessa två hjul, tex medelhastighet från båda, eller den som går fortaste eller den som går långsammast. Detta för att vissa banbilar kan lyfta innerhjulet i skarpa kurvor och då vill man ha den som går fortast (dvs den som är i backen).

kolla även elschemat i din bil kanske det går en signal till hastighetsmätaren man kan "tjuva" in sig på.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tack för svaret :) När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål :) Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nobbe

Post by Nobbe »

Sitter väll hastighetsgivare i klumpen? bara att ta den det.
MRMRacing
Posts: 50
Joined: 07 Dec 2008, 12:03

Post by MRMRacing »

Nisse Järnet wrote:Tack för svaret :) När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål :) Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?

ABS brukar fungera men det är viktigt att -Ve och +Ve kabeln från den induktiva sensorn kopplas rätt, om ABS slutar fungera (lampan tänds när du kör) kan det vara kablarna till reluctorn du behöver vända. Samma sak gäller om man "tjuvar" in sig på induktiv vevaxelgivare om orginal styrenhet skall vara kvar, om den inte startar då kan man behöva vända kablarna till Autronic eller de andra man tjuvat in sig till.

På vissa bilar finns hastighetssignalen fram till styrenheten, färdigt. Även till till hastighetsmätaren brukar kunna användas, och den brukar kunna kopplas direkt.

Jag kollade tre olika DME (88 pin) och de hade hastighetssignal alla tre, vilken motor hade du?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

MRMRacing wrote:
Nisse Järnet wrote:Tack för svaret :) När jag installerade SM4at drog jag fram HSI3 just för detta ändamål :) Kan man tjuva på ABS signalen eller kommer ABS funktionen i bilen att försvinna? Har för mig det finns en hastighetssignal man kan sno, ske se om jag hittar det igen! Brukar man behöva reluctor till den med isf?

ABS brukar fungera men det är viktigt att -Ve och +Ve kabeln från den induktiva sensorn kopplas rätt, om ABS slutar fungera (lampan tänds när du kör) kan det vara kablarna till reluctorn du behöver vända. Samma sak gäller om man "tjuvar" in sig på induktiv vevaxelgivare om orginal styrenhet skall vara kvar, om den inte startar då kan man behöva vända kablarna till Autronic eller de andra man tjuvat in sig till.

På vissa bilar finns hastighetssignalen fram till styrenheten, färdigt. Även till till hastighetsmätaren brukar kunna användas, och den brukar kunna kopplas direkt.

Jag kollade tre olika DME (88 pin) och de hade hastighetssignal alla tre, vilken motor hade du?


Fan vad grymt, tack! :) Hade ju varit smidigt att kunna koppla den direkt.
325 -88 (m20b25)

Nobbe: Absolut, men jag har för mig det fanns en extra nånstans vid instrumentpanelen, som kanske ska gå till ev farthållare eller nåt? Ska se om jag hittar den :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
joacim77
Posts: 50
Joined: 13 Jun 2009, 08:43

Post by joacim77 »

MRMRacing wrote:HAr du ett SM4 rekomenderar jag att du kopplar en hastighetsgivare till ECU. Sedan har du en vanlig vippströmbrytare på panelen för launch-kontrollen. Sedan ställer du launch går ur vid ca 15-20 km/tim och automatisk i under denna hastighet. Då kan knappen vara på hela tiden, så fort du bromsar ner är launch i och när bilen börjar rulla går den ur och rampar upp till vanliga varvskyddet. (jag rekommenderar även extern vridpot så kan du ställa launch varvet med denna).

Med detta får du alltid samma starter jämfört med när man skall släppa en knapp som kan skilja flera tiondelar från gång tillgång.

Vill du kan du lägga in utväxlingarna så ser du i loggen vilken växel du åker på och även styra vissa funktioner till vilken växel du har i.

Hade en kund som ville ha responsfunktionen i på växel 1 & 2 och endast vid hastighet under 100 km/tim (banbil).



Faan så grymt det där var....undra om det går att få liknande på DTA-sprutet....
MVH//Jocke
___________________________
BMW E30 325 Turbo Touring
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

är denhär funktionen nånting som kan finnas i Nira i3+ oxå kanske?

blev otroligt sugen på att ha den gå ur och i automatiskt.
slippa allt tryckande på knapp osv :P
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

köp en bromskontakt på bmw, är bolton och blir kalas om du har ett hål/brytare där innan för farthållare. kostade väl ca 300 har jag för mig.
komplettera med en on off switch så du kan stänga av den också.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply