måste bilen mappas om ifall man bygger nytt avgassystem?
tänkt byta ljuddämpare, bygga nytt i rostfritt och kanske ändra på nån böj hit o dit endast några grader efter mappningen då jag kanske ej kommer hinna innan. i övrigt i samma dimmensioner. downpipe kommer inte byggas om då den redan är i rostfritt.
mappas om el. inte?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
mappas om el. inte?
Last edited by RoDe on 21 Mar 2009, 14:47, edited 2 times in total.
The Lower Class
Storås wrote:Om du redan har 1500hk och ska ha ut 1hk till så bör du kanske mappa om..
tänkte mest på om det blir några STÖRRE effektförluster hit o dit.
el. om det påverkar lambdavärden vid olika belastningar?
står inget om 1500hk eller att jag vill TJÄNA någon effekt på att bygga om.
ska byggas nytt i rostfritt, därför jag undrade.
The Lower Class
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Mappade en bil med 3" system, sen böt han till 3.5" pga att det var mottryck. Efter det gick den toksnålt.
där ser man...
kommer själv bara bygga om det i RF och kanske lite ändring på nån böj, men fortfarande i 3". ingen skillnad på dimmensionen.
största skillnaden blir slutdämparen som ska bytas.
behövs en ommappning el. justering efter detta?
The Lower Class
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det som naturligtvis avgörs är om avgasmottrycket ändras. Ändrat tryck här förändrar fyllnadsgraden på motorn vid samma laddtryck.
Enda gången man kan byta helt fritt är om den är mappad med avgasmottrycksgivare.
Mindre ändringar på verkas naturligtvis inte men beroende på hur noggrant mappad den var innan spelar in.
Enda gången man kan byta helt fritt är om den är mappad med avgasmottrycksgivare.
Mindre ändringar på verkas naturligtvis inte men beroende på hur noggrant mappad den var innan spelar in.